Kariera

Jak rozwijać biznes w Internecie? 5 praktycznych wskazówek dla sektora MŚP

2023-02-13, Autor: mz

Każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma zdobywała klientów i odnosiła sukcesy. Nie zawsze jednak jest to takie proste. Pojawia się więc pytanie, co zrobić, aby rozwinąć swój biznes i zwiększyć sprzedaż produktów lub usług? Z pomocą przychodzi tutaj e-marketing. Obecność i aktywność w sieci to dziś konieczność. Trzeba też na bieżąco śledzić aktualne trendy i dostosowywać się do zmian na rynku. Co jeszcze jest ważne? Przedstawiamy wskazówki dla firm z sektora MŚP oraz praktyczne narzędzia, które pomagają w rozwoju przedsiębiorstwa.

Reklama

Jak rozwijać firmę dzięki obecności w sieci?

Dzisiaj przedsiębiorcy z sektora MŚP muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Dynamiczne zmiany na rynku, trudna sytuacja gospodarcza, coraz bardziej wymagający konsumenci i coraz większa konkurencja – wszystko to, sprawia, że prowadzenie własnego biznesu nie jest takie proste. Wielu właścicieli firm zastanawia się, jak docierać do większej liczby potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu. Kluczem do sukcesu jest tutaj promocja i prowadzenie aktywnych działań w Internecie.

Z roku na rok rośnie liczba internautów. Coraz więcej osób szuka firm, produktów i usług właśnie w sieci. To dlatego firmy, których nie ma w świecie online, giną wśród konkurencji i są skazane na porażkę. Trzeba bowiem iść z duchem czasu i pokazać swoją ofertę w Internecie, aby móc się wypromować, więcej sprzedawać i rozwijać. Obecność w sieci to już konieczność.

Jak z powodzeniem prowadzić działania w Internecie? Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia, których dostarcza marketing online. Najpierw trzeba jednak przygotować odpowiednią strategię e-marketingową, wszystko dokładnie zaplanować, a dopiero potem realizować działania. Co zatem po kolei trzeba zrobić? Ważne jest, aby:

  • określić swoją grupę docelową, czyli odbiorców sprzedawanych produktów lub usług,

  • sprecyzować biznesowe cele, które powinny być realne i mierzalne,

  • wybrać odpowiednie dla danej branży narzędzia oraz kanały, w których będzie prowadzona spójna komunikacja,

  • nawiązywać relacje z klientami – zarówno potencjalnymi, jak i obecnymi,

  • na bieżąco analizować działania, monitorować wyniki i w razie potrzeby wprowadzać niezbędne zmiany.

Marketing internetowy daje wiele możliwości, które warto wykorzystywać. Dzięki odpowiednim działaniom można przede wszystkim budować wizerunek i rozpoznawalność marki, docierać do nowych osób i zwiększać wyniki sprzedażowe.

– Liczba internautów wynosi dziś prawie 30 milionów1. Obecność firmy w Internecie to więc podstawa. Dziś nie wystarczy jednak tylko być w świecie online. Trzeba też prowadzić aktywne działania. Zdajemy sobie sprawę, że mali i średni przedsiębiorcy nie mają na to czasu. Często brakuje im też znajomości narzędzi pozwalających promować się w Internecie, a co za tym idzie także doświadczenia. Chcemy więc im pomóc. Od 30 lat wspieramy małe i średnie firmy w ich rozwoju – mówi Marcin Durzyński, Wiceprezes Zarządu WeNet. – Działamy w wielu obszarach. Nasi specjaliści budują strony internetowe, zajmują się ich pozycjonowaniem, realizują kampanie reklamowe w Internecie. Wszystkie działania dopasowują do specyfiki i indywidualnych potrzeb danego biznesu – dodaje Marcin Durzyński.

Strona internetowa jako wizytówka firmy

Podstawowym narzędziem służącym do promocji firmy w sieci jest strona WWW. Jej posiadanie to już konieczność. Jest to wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, miejsce do prezentowania oferty i kanał, który wspiera sprzedaż i pozwala biznesowi się rozwijać. Witryna powinna pokazywać firmę z dobrej strony i pozwalać potencjalnym klientom nawiązać szybki i wygodny kontakt oraz przede wszystkim prezentować ofertę w sposób czytelny, klarowny i zachęcający do podjęcia decyzji zakupowej.

Strona internetowa to często pierwsze miejsce styku klienta z przedsiębiorstwem. Powinna przyciągać uwagę i skłaniać do skorzystania z oferty, powinna również być atrakcyjna wizualnie, nowoczesna i funkcjonalna. Stronę należy zaprojektować zgodnie z zasadami UX (User Experience). Chodzi tutaj o to, aby witryna wzbudzała wśród internautów pozytywne doświadczenia. Użytkownicy powinni szybko znajdować na niej potrzebne informacje. Strona musi być dziś także responsywna, a więc dostosowana do każdego urządzenia. Okazuje się, że aż 75% klientów kupuje za pośrednictwem telefonu. Nowoczesna witryna internetowa powinna być intuicyjna i wygodna w użytkowaniu. Ważne jest też jej bezpieczeństwo i szybkość działania.

Co istotne, witryna internetowa to również kanał wspierający sprzedaż produktów i usług. Za jej pomocą można zdobyć nowych klientów przez całą dobę 7 dni w tygodniu. Celem firmowej strony jest oczywiście zachęcanie do skorzystania z oferty (która powinna być przedstawiona atrakcyjnie i wyczerpująco), ale też budowa wizerunku danego biznesu.

Z całą pewnością strona WWW wspiera rozwój firmy i każdy przedsiębiorca powinien o nią zadbać. Trzeba jednak pamiętać, że tylko skuteczna i atrakcyjna witryna przyniesie korzyści biznesowi. Jej zaprojektowanie i stworzenie wymaga umiejętności technicznych, ale też zmysłu estetycznego i kreatywności. Warto to zadanie oddać w ręce specjalistów, którzy znają się na technologii oraz są na bieżąco z najnowszymi trendami.

Pozycjonowanie strony, czyli sposób na zdobycie widoczności

Posiadanie strony WWW to nie wszystko. Trzeba jeszcze zadbać o jej dobrą pozycję w sieci. Tylko, gdy będzie widoczna, to przyciągnie nowych klientów. Z pomocą przychodzą tutaj działania z zakresu pozycjonowania.

SEO (Search Engine Optimization) to m.in. optymalizacja strony pod kątem algorytmów Google, a także budowanie wartościowego profilu linkowego. Działania optymalizacyjne mają sprawić, że witryna zdobędzie lepszą pozycję w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. To ważne, bo im wyżej strona będzie pokazywać się w wynikach, tym więcej internautów, czyli potencjalnych klientów ją odwiedzi.

Pozycjonowanie składa się z działań on-site (wykonywanych na stronie), a więc optymalizacji treści i aspektów technicznych oraz off-site (prowadzonych poza optymalizowaną stroną). Ten drugi rodzaj opiera się na budowaniu wspomnianego już profilu linkowego. Działania powinny być dopasowane do potrzeb danej firmy. W tym celu najpierw przeprowadza się audyt SEO, czyli dokładną analizę strony, która pozwala sprawdzić, co trzeba poprawić.

Działania SEO trzeba powierzyć specjalistom. Dlaczego? Otóż są one dość skomplikowane i czasochłonne a na efekty trzeba trochę poczekać. Wymagają rzecz jasna wiedzy i umiejętności. Nie jest to czynność jednorazowa – działania trzeba prowadzić na bieżąco i dostosowywać je do aktualnych wymogów wyszukiwarki.

– 98% internautów zaczyna od szukania informacji w Google. 65% użytkowników szuka tam firm, produktów i usług. Bez wątpienia trzeba więc zadbać o swoją widoczność w wyszukiwarce. Atrakcyjna i nowoczesna strona internetowa prezentuje ofertę i zachęca do zakupu. Powinna być jednak też prawidłowo zoptymalizowana, co między innymi wpłynie na jej widoczność w Internecie, a to z kolei przełoży się na wzrost odwiedzin na stronie potencjalnych klientów – mówi Marcin Durzyński, Wiceprezes Zarządu WeNet. – Nasi specjaliści mają duże doświadczenie w pozycjonowaniu. Dbają o każdy aspekt działań SEO: od optymalizacji technicznej, przez linkowanie zewnętrzne, po optymalizację treści – dodaje Marcin Durzyński.

Umiejętnie przeprowadzone pozycjonowanie przynosi wiele korzyści firmie, z których najważniejsze to:

  • wzrost widoczności strony w Google,

  • większy ruch w witrynie,

  • zdobycie rozpoznawalności,

  • więcej zainteresowanych klientów.

Google Ads – reklama, która trafia do zainteresowanych osób

Jak szybko i skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów? Dzięki reklamie w Google Ads umożliwiającej tworzenie płatnych kampanii. System reklamowy Google Ads daje duże możliwości pod względem zasięgu oraz wyboru formatów. Reklamy tekstowe, graficzne lub wideo mogą wyświetlać się internautom w różnych miejscach, w tym w sieci wyszukiwania, czyli wyszukiwarce Google oraz sieci reklamowej Google Display Network, w której skład wchodzą partnerskie serwisy.

Niekwestionowanymi zaletami reklamy w Google Ads są:

  • efektywne targetowanie – reklama dociera do określonej grupy docelowej, która jest zainteresowana ofertą firmy,

  • natychmiastowe rezultaty,

  • mierzalne efekty,

  • ogromy zasięg.

System Google Ads to świetne narzędzie dla firm z sektora MŚP. Dzięki atrakcyjnym reklamom przedsiębiorcy mogą promować swoją ofertę, zwiększać rozpoznawalność marki oraz pozyskiwać nowych klientów.

Stworzenie efektywnej kampanii reklamowej wymaga oczywiście znajomości tego narzędzia, wiedzy i doświadczenia. Ponadto ważne jest, aby stale monitorować wyniki i optymalizować kampanię – wtedy rezultaty będą jeszcze lepsze. Najlepszą opcją jest skorzystanie z pomocy ekspertów, którzy mają status Google Partner Premium. Przykładem takiej firmy jest WeNet.

GMB, czyli jak promować się na lokalnym rynku

Właściciele małych i średnich firm, którzy działają na rynku lokalnym i chcą na nim wypromować swoją ofertę, powinni zadbać o wizytówkę w Google Moja Firma (Google My Business). Jest to bardzo przydatne narzędzie do promocji biznesu na określonym obszarze. Pozwala zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce przy zapytaniach lokalnych, które stanowią aż 50% zapytań w Google. Ludzie często szukają bowiem różnego rodzaju usług w swoim mieście. Warto więc dać im się odnaleźć.

Wizytówka w Google My Business umożliwia atrakcyjne wyświetlanie informacji o przedsiębiorstwie w wyszukiwarce i na Mapach Google. Informacje te powinny być aktualne i bezbłędne. Potencjalny klient już z pozycji wyników w Google może szybko sprawdzić np. dni i godziny otwarcia firmy czy numer telefonu. Internauci w tym miejscu poznają też opinie o danej firmie, które są często jednym z głównych czynników decydujących o skorzystaniu z oferty. Według danych Safari Digital 90% konsumentów przed wyborem usług lokalnych szuka opinii w sieci5.

Warto zaznaczyć, że założenie profilu firmy w GMB to nie wszystko. Trzeba jeszcze regularnie dodawać tutaj wpisy, komunikować się z odbiorcami, odpowiadać na ich komentarze, pytania i opinie.

Wizytówka w Google Moja Firma wpływa na rozwój biznesu, gdyż:

  • buduje widoczność w Internecie,

  • wspiera pozycjonowanie firmy na zapytania lokalne,

  • dba o rozpoznawalność biznesu na rynku lokalnym,

  • pozwala dotrzeć z ofertą do nowych klientów,

  • pomaga zdobywać zaufanie odbiorców,

  • dba o dobry wizerunek przedsiębiorstwa.

Wizytówki w katalogach firm – większa rozpoznawalność biznesu

Narzędziem, o którym warto też wspomnieć, są internetowe katalogi firm, takie jak PanoramaFirm.pl, pkt.pl czy BiznesFinder.pl. Wizytówki w takich serwisach dbają o widoczność firmowej oferty w sieci.

Profesjonalnie przygotowana wizytówka w katalogu firm pozwala zaprezentować potencjalnym klientom dane kontaktowe oraz najważniejsze informacje o usługach lub produktach w formie kompleksowych opisów zgodnych z zasadami SEO. Rozbudowane katalogi umożliwiają także dodawanie zdjęć i materiałów wideo oraz dłuższych artykułów eksperckich.

Dlaczego jeszcze warto umieścić firmę w takim katalogu? Otóż tego typu miejsca to też cenne źródło linków zewnętrznych do strony internetowej (link building). Dzięki temu pozycja firmy w wyszukiwarce internetowej się poprawi, wskutek czego można pozyskać nowych klientów.

Promocja firmy w Internecie – podsumowanie

Nikt nie powinien mieć już wątpliwości, że obecność firmy w sieci przynosi mnóstwo korzyści i pomaga przedsiębiorcom się rozwijać. Warto zainwestować w marketing internetowy, aby docierać do większej liczby klientów i odnosić sukcesy. Ważna jest jednak odpowiednio przygotowana strategia – dobór odpowiednich narzędzi i działań. Trzeba też być na bieżąco z trendami, które panują na rynku i dostosowywać się do dynamicznych zmian zachodzących w branży. Właściciele firm, którym brakuje czasu i wiedzy, korzystają z usług ekspertów. To dobry sposób, aby rozwinąć działalność i móc wyprzedzić konkurencję.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 588

Prezentacje firm