Każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma zdobywała klientów i odnosiła sukcesy. Nie zawsze jednak jest to takie proste. Pojawia się więc pytanie, co zrobić, aby rozwinąć swój biznes i zwiększyć sprzedaż produktów lub usług? Z pomocą przychodzi tutaj e-marketing. Obecność i aktywność w sieci to dziś konieczność. Trzeba też na bieżąco śledzić aktualne trendy i dostosowywać się do zmian na rynku. Co jeszcze jest ważne? Przedstawiamy wskazówki dla firm z sektora MŚP oraz praktyczne narzędzia, które pomagają w rozwoju przedsiębiorstwa.
Dzisiaj przedsiębiorcy z sektora MŚP muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Dynamiczne zmiany na rynku, trudna sytuacja gospodarcza, coraz bardziej wymagający konsumenci i coraz większa konkurencja – wszystko to, sprawia, że prowadzenie własnego biznesu nie jest takie proste. Wielu właścicieli firm zastanawia się, jak docierać do większej liczby potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu. Kluczem do sukcesu jest tutaj promocja i prowadzenie aktywnych działań w Internecie.
Z roku na rok rośnie liczba internautów. Coraz więcej osób szuka firm, produktów i usług właśnie w sieci. To dlatego firmy, których nie ma w świecie online, giną wśród konkurencji i są skazane na porażkę. Trzeba bowiem iść z duchem czasu i pokazać swoją ofertę w Internecie, aby móc się wypromować, więcej sprzedawać i rozwijać. Obecność w sieci to już konieczność.
Jak z powodzeniem prowadzić działania w Internecie? Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia, których dostarcza marketing online. Najpierw trzeba jednak przygotować odpowiednią strategię e-marketingową, wszystko dokładnie zaplanować, a dopiero potem realizować działania. Co zatem po kolei trzeba zrobić? Ważne jest, aby:
określić swoją grupę docelową, czyli odbiorców sprzedawanych produktów lub usług,
sprecyzować biznesowe cele, które powinny być realne i mierzalne,
wybrać odpowiednie dla danej branży narzędzia oraz kanały, w których będzie prowadzona spójna komunikacja,
nawiązywać relacje z klientami – zarówno potencjalnymi, jak i obecnymi,
na bieżąco analizować działania, monitorować wyniki i w razie potrzeby wprowadzać niezbędne zmiany.
Marketing internetowy daje wiele możliwości, które warto wykorzystywać. Dzięki odpowiednim działaniom można przede wszystkim budować wizerunek i rozpoznawalność marki, docierać do nowych osób i zwiększać wyniki sprzedażowe.
– Liczba internautów wynosi dziś prawie 30 milionów1. Obecność firmy w Internecie to więc podstawa. Dziś nie wystarczy jednak tylko być w świecie online. Trzeba też prowadzić aktywne działania. Zdajemy sobie sprawę, że mali i średni przedsiębiorcy nie mają na to czasu. Często brakuje im też znajomości narzędzi pozwalających promować się w Internecie, a co za tym idzie także doświadczenia. Chcemy więc im pomóc. Od 30 lat wspieramy małe i średnie firmy w ich rozwoju – mówi Marcin Durzyński, Wiceprezes Zarządu WeNet. – Działamy w wielu obszarach. Nasi specjaliści budują strony internetowe, zajmują się ich pozycjonowaniem, realizują kampanie reklamowe w Internecie. Wszystkie działania dopasowują do specyfiki i indywidualnych potrzeb danego biznesu – dodaje Marcin Durzyński.
Podstawowym narzędziem służącym do promocji firmy w sieci jest strona WWW. Jej posiadanie to już konieczność. Jest to wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, miejsce do prezentowania oferty i kanał, który wspiera sprzedaż i pozwala biznesowi się rozwijać. Witryna powinna pokazywać firmę z dobrej strony i pozwalać potencjalnym klientom nawiązać szybki i wygodny kontakt oraz przede wszystkim prezentować ofertę w sposób czytelny, klarowny i zachęcający do podjęcia decyzji zakupowej.
Strona internetowa to często pierwsze miejsce styku klienta z przedsiębiorstwem. Powinna przyciągać uwagę i skłaniać do skorzystania z oferty, powinna również być atrakcyjna wizualnie, nowoczesna i funkcjonalna. Stronę należy zaprojektować zgodnie z zasadami UX (User Experience). Chodzi tutaj o to, aby witryna wzbudzała wśród internautów pozytywne doświadczenia. Użytkownicy powinni szybko znajdować na niej potrzebne informacje. Strona musi być dziś także responsywna, a więc dostosowana do każdego urządzenia. Okazuje się, że aż 75% klientów kupuje za pośrednictwem telefonu. Nowoczesna witryna internetowa powinna być intuicyjna i wygodna w użytkowaniu. Ważne jest też jej bezpieczeństwo i szybkość działania.
Co istotne, witryna internetowa to również kanał wspierający sprzedaż produktów i usług. Za jej pomocą można zdobyć nowych klientów przez całą dobę 7 dni w tygodniu. Celem firmowej strony jest oczywiście zachęcanie do skorzystania z oferty (która powinna być przedstawiona atrakcyjnie i wyczerpująco), ale też budowa wizerunku danego biznesu.
Z całą pewnością strona WWW wspiera rozwój firmy i każdy przedsiębiorca powinien o nią zadbać. Trzeba jednak pamiętać, że tylko skuteczna i atrakcyjna witryna przyniesie korzyści biznesowi. Jej zaprojektowanie i stworzenie wymaga umiejętności technicznych, ale też zmysłu estetycznego i kreatywności. Warto to zadanie oddać w ręce specjalistów, którzy znają się na technologii oraz są na bieżąco z najnowszymi trendami.
Posiadanie strony WWW to nie wszystko. Trzeba jeszcze zadbać o jej dobrą pozycję w sieci. Tylko, gdy będzie widoczna, to przyciągnie nowych klientów. Z pomocą przychodzą tutaj działania z zakresu pozycjonowania.
SEO (Search Engine Optimization) to m.in. optymalizacja strony pod kątem algorytmów Google, a także budowanie wartościowego profilu linkowego. Działania optymalizacyjne mają sprawić, że witryna zdobędzie lepszą pozycję w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. To ważne, bo im wyżej strona będzie pokazywać się w wynikach, tym więcej internautów, czyli potencjalnych klientów ją odwiedzi.
Pozycjonowanie składa się z działań on-site (wykonywanych na stronie), a więc optymalizacji treści i aspektów technicznych oraz off-site (prowadzonych poza optymalizowaną stroną). Ten drugi rodzaj opiera się na budowaniu wspomnianego już profilu linkowego. Działania powinny być dopasowane do potrzeb danej firmy. W tym celu najpierw przeprowadza się audyt SEO, czyli dokładną analizę strony, która pozwala sprawdzić, co trzeba poprawić.
Działania SEO trzeba powierzyć specjalistom. Dlaczego? Otóż są one dość skomplikowane i czasochłonne a na efekty trzeba trochę poczekać. Wymagają rzecz jasna wiedzy i umiejętności. Nie jest to czynność jednorazowa – działania trzeba prowadzić na bieżąco i dostosowywać je do aktualnych wymogów wyszukiwarki.
– 98% internautów zaczyna od szukania informacji w Google. 65% użytkowników szuka tam firm, produktów i usług. Bez wątpienia trzeba więc zadbać o swoją widoczność w wyszukiwarce. Atrakcyjna i nowoczesna strona internetowa prezentuje ofertę i zachęca do zakupu. Powinna być jednak też prawidłowo zoptymalizowana, co między innymi wpłynie na jej widoczność w Internecie, a to z kolei przełoży się na wzrost odwiedzin na stronie potencjalnych klientów – mówi Marcin Durzyński, Wiceprezes Zarządu WeNet. – Nasi specjaliści mają duże doświadczenie w pozycjonowaniu. Dbają o każdy aspekt działań SEO: od optymalizacji technicznej, przez linkowanie zewnętrzne, po optymalizację treści – dodaje Marcin Durzyński.
Umiejętnie przeprowadzone pozycjonowanie przynosi wiele korzyści firmie, z których najważniejsze to:
wzrost widoczności strony w Google,
większy ruch w witrynie,
zdobycie rozpoznawalności,
więcej zainteresowanych klientów.
Jak szybko i skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów? Dzięki reklamie w Google Ads umożliwiającej tworzenie płatnych kampanii. System reklamowy Google Ads daje duże możliwości pod względem zasięgu oraz wyboru formatów. Reklamy tekstowe, graficzne lub wideo mogą wyświetlać się internautom w różnych miejscach, w tym w sieci wyszukiwania, czyli wyszukiwarce Google oraz sieci reklamowej Google Display Network, w której skład wchodzą partnerskie serwisy.
efektywne targetowanie – reklama dociera do określonej grupy docelowej, która jest zainteresowana ofertą firmy,
natychmiastowe rezultaty,
mierzalne efekty,
ogromy zasięg.
System Google Ads to świetne narzędzie dla firm z sektora MŚP. Dzięki atrakcyjnym reklamom przedsiębiorcy mogą promować swoją ofertę, zwiększać rozpoznawalność marki oraz pozyskiwać nowych klientów.
Stworzenie efektywnej kampanii reklamowej wymaga oczywiście znajomości tego narzędzia, wiedzy i doświadczenia. Ponadto ważne jest, aby stale monitorować wyniki i optymalizować kampanię – wtedy rezultaty będą jeszcze lepsze. Najlepszą opcją jest skorzystanie z pomocy ekspertów, którzy mają status Google Partner Premium. Przykładem takiej firmy jest WeNet.
Właściciele małych i średnich firm, którzy działają na rynku lokalnym i chcą na nim wypromować swoją ofertę, powinni zadbać o wizytówkę w Google Moja Firma (Google My Business). Jest to bardzo przydatne narzędzie do promocji biznesu na określonym obszarze. Pozwala zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce przy zapytaniach lokalnych, które stanowią aż 50% zapytań w Google. Ludzie często szukają bowiem różnego rodzaju usług w swoim mieście. Warto więc dać im się odnaleźć.
Wizytówka w Google My Business umożliwia atrakcyjne wyświetlanie informacji o przedsiębiorstwie w wyszukiwarce i na Mapach Google. Informacje te powinny być aktualne i bezbłędne. Potencjalny klient już z pozycji wyników w Google może szybko sprawdzić np. dni i godziny otwarcia firmy czy numer telefonu. Internauci w tym miejscu poznają też opinie o danej firmie, które są często jednym z głównych czynników decydujących o skorzystaniu z oferty. Według danych Safari Digital 90% konsumentów przed wyborem usług lokalnych szuka opinii w sieci5.
Warto zaznaczyć, że założenie profilu firmy w GMB to nie wszystko. Trzeba jeszcze regularnie dodawać tutaj wpisy, komunikować się z odbiorcami, odpowiadać na ich komentarze, pytania i opinie.
Wizytówka w Google Moja Firma wpływa na rozwój biznesu, gdyż:
buduje widoczność w Internecie,
wspiera pozycjonowanie firmy na zapytania lokalne,
dba o rozpoznawalność biznesu na rynku lokalnym,
pozwala dotrzeć z ofertą do nowych klientów,
pomaga zdobywać zaufanie odbiorców,
dba o dobry wizerunek przedsiębiorstwa.
Narzędziem, o którym warto też wspomnieć, są internetowe katalogi firm, takie jak PanoramaFirm.pl, pkt.pl czy BiznesFinder.pl. Wizytówki w takich serwisach dbają o widoczność firmowej oferty w sieci.
Profesjonalnie przygotowana wizytówka w katalogu firm pozwala zaprezentować potencjalnym klientom dane kontaktowe oraz najważniejsze informacje o usługach lub produktach w formie kompleksowych opisów zgodnych z zasadami SEO. Rozbudowane katalogi umożliwiają także dodawanie zdjęć i materiałów wideo oraz dłuższych artykułów eksperckich.
Dlaczego jeszcze warto umieścić firmę w takim katalogu? Otóż tego typu miejsca to też cenne źródło linków zewnętrznych do strony internetowej (link building). Dzięki temu pozycja firmy w wyszukiwarce internetowej się poprawi, wskutek czego można pozyskać nowych klientów.
Nikt nie powinien mieć już wątpliwości, że obecność firmy w sieci przynosi mnóstwo korzyści i pomaga przedsiębiorcom się rozwijać. Warto zainwestować w marketing internetowy, aby docierać do większej liczby klientów i odnosić sukcesy. Ważna jest jednak odpowiednio przygotowana strategia – dobór odpowiednich narzędzi i działań. Trzeba też być na bieżąco z trendami, które panują na rynku i dostosowywać się do dynamicznych zmian zachodzących w branży. Właściciele firm, którym brakuje czasu i wiedzy, korzystają z usług ekspertów. To dobry sposób, aby rozwinąć działalność i móc wyprzedzić konkurencję.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Eko-Okna: produktywność trzy razy mniejsza niż w niemieckiej firmie. Mateusz Kłosek pisze do pracowników
80664Prof. Tomanek o Eko-Oknach: Pracownicy sygnalizowali uciążliwe prace fizyczne
38205Policja zatrzymała fałszywego adwokata. Przez trzy lata prowadził sprawy karne, majątkowe czy gospodarcze
1863Likwidacje firm – Śląskie w czołówce. Ekspertów to nie dziwi
1146Czeski miliarder zainwestował w producenta łóżek medycznych z Żywca
1076Prof. Tomanek o Eko-Oknach: Pracownicy sygnalizowali uciążliwe prace fizyczne
+219 / -51Czy twój zawód zniknie do 2025 roku? Sprawdź, co mówi raport WEF
+4 / -0Czeski miliarder zainwestował w producenta łóżek medycznych z Żywca
+3 / -0Koszty pracy w Europie. Jak wypada Polska?
+2 / -0Przepisy o fundacji rodzinnej wchodzą w życie 22 maja
+2 / -0Eko-Okna: produktywność trzy razy mniejsza niż w niemieckiej firmie. Mateusz Kłosek pisze do pracowników
3Policja zatrzymała fałszywego adwokata. Przez trzy lata prowadził sprawy karne, majątkowe czy gospodarcze
2Koszty pracy w Europie. Jak wypada Polska?
0Chorzów: Wspieraliśmy mamy w pracy, biznesie i rodzinie
0Inkubator Rawa.Ink z Katowic otrzymał tytuł Lidera Innowacji 2023
0