Na tytułowe pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy I Międzynarodowej Konferencji „Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?”, która odbyła się 24 października w katowickim MCK.
Inauguracyjny, omawiający specyfikę rynków eksportowych wykład wygłosił dr Jerzy Tuszyński, kierownik naukowy konferencji – specjalista w dziedzinie handlu zagranicznego, wykładowca, praktyk i trener biznesu.
W kolejnym wystąpieniu przybliżył słuchaczom najistotniejsze kwestie związane z penetracją rynku naszego zachodniego sąsiada, przez wiele firm traktowanego jako poligon doświadczalny na drodze do dalszej ekspansji.
O tym, jak zbudować efektywną strategię eksportową mówił Grzegorz Bratek wybitny specjalista w tej dziedzinie, dyrektor zarządzający EuroSpektrum, twórca zespołu Export-Experts, który – w kolejnym wystąpieniu – omówił także podstawowe zasady prowadzenia negocjacji z partnerami zagranicznymi.
- Nie odniesiemy sukcesu na rynku eksportowym, jeśli wcześniej nie poznamy jego specyfiki, kultury, savior-vivre, obyczajów biznesowych – przekonywał Grzegorz Bratek.
Dzielił się sporymi doświadczeniami z branży AGD. Na przykład w Iranie czy Mongolii szczyt sezonu konsumpcyjnego przypada na kwiecień, maj, z kolei w Chinach największe obroty notowane są w Dniu Singla. Poznanie tej specyfiki umożliwia nie tylko odpowiednie przygotowanie strategii eksportu swojego produktu do danego kraju, ale też pozwala uniknąć przestojów produkcyjnych, które mogłyby pojawić się w firmach nastawionych tylko na eksport na rynku europejskie, gdzie klienci najczęściej decydują się na zakupy sprzętu przed Bożym Narodzeniem.
Ciekawą, choć niszową w Polsce usługę pomagającą utrzymać kontakty z kontrahentami, głównie zagranicznymi przybliżył Grzegorz Wydmański, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu JetStory. Firma zajmuje się lotnictwem dyspozycyjnym. - Załóżmy, że wybieracie się na targi, które odbywają się raz w roku. Macie zamiar zdobyć tam ważny kontrakt. A samolot zostaje odwołany np. z powodu strajku, jak to ma miejsce z LOT-em. Byłoby słabo, gdybyśmy nie przybyli, zwłaszcza jak chcemy być uważani za solidnego partnera. Co zrobić? Telefon do nas, do dwóch godzin podniesiemy samolot i dostarczymy w dowolne miejsce na ziemi – mówił.
Podczas konferencji mieliśmy niepowtarzalną okazję wysłuchania prelekcji naszych zagranicznych przyjaciół – Hongzi Hauang z Chin i Luisa Gonazlesa Fernandeza z Hiszpanii, którzy podjęli te właśnie zagadnienia na przykładach krajów ich pochodzenia.
Dziś trudno sobie wyobrazić międzynarodowy biznes, który nie wykorzystuje nowoczesnych, internetowych narzędzi marketingowych. Światowej klasy ekspertem w tej dziedzinie jest Silvio Haase, dyrektor marketingu (CMO) IndustryStock, którego wykładu z ogromnym zainteresowaniem wysłuchali uczestnicy katowickiego spotkania.
Ważnym punktem obrad była interaktywna, wykorzystująca stwarzane przez internet możliwości debata, podczas której – przy aktywnym udziale publiczności – omówiono takie zagadnienia, jak atrakcyjność poszczególnych rynków eksportowych (ze szczególnym uwzględnieniem gigantycznego, ale niezwykle wymagającego rynku Państwa Środka), dobór strategii produktowych, czy przydatność lokalnych partnerów i pracowników, oraz zasady współpracy z nimi.
Organizatorem konferencji była redakcja portalu IndustryStock.pl, partnerem strategicznym – Fair EXPO, organizator targów HaPeS, którym to targom konferencja towarzyszyła >>>zobacz zdjęcia z targów HaPeS<<<.
Wśród patronów honorowych należy wymienić: Marszałka Województwa Śląskiego, Prezydenta Miasta Katowice, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, PAIH, KUKE i Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach, której wiceprezes zechciał konferencję otworzyć.
Partnerami przedsięwzięcia, obok Elamed Media Group i wszystkich jego czasopism, były – między innymi - portal IndustryStock.com, firmy Akcenta, Jet Story, Pawo, Globkurier.pl, Invest in Silesia, ŚląskiBiznes.pl oraz Deutscher Medien Verlag z Niemiec, TPI Edita z Hiszpanii oraz Gongji Network Technology (Wuhan) z Chin.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1521Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1506Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
490Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4403,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
429Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0