Kariera

Jakie benefity zatrzymają pracowników? Czy tylko dobry zarobek?

2019-08-27, Autor: tora

Prywatna opieka medyczna, dodatkowe ubezpieczenie na życie, karta na siłownię - to wg polskich pracowników najbardziej atrakcyjne dodatki do pensji – wynika z badania „Confidence Index” przeprowadzonego w II kwartale 2019 r. przez firmę rekrutacyjną Michael Page. Co jeszcze zwiększa atrakcyjność miejsca pracy i jakie aspekty mogą skutecznie przyciągnąć kandydatów do nowej firmy?

Jak wynika z badania „Confidence Index”, przeprowadzonego w II kwartale 2019 r. przez firmę rekrutacyjną Michael Page, większość Polaków (63 proc.) jest zadowolona z ogólnych warunków zatrudnienia. Niemal połowa (46 proc.) jest usatysfakcjonowana wysokością swojej pensji, a 47 proc. dobrze ocenia także stabilność swojej pracy.

Reklama

Rozwojowe i elastyczne środowisko pracy

Pozytywne nastroje wśród pracowników przekładają się na wzrost oczekiwań względem pracodawcy, a silna pozycja kandydatów na rynku pracy sprawia, że konkurowanie wysokością wynagrodzenia staje się coraz trudniejsze. Na znaczeniu zyskują zatem aspekty pozafinansowe. Do najważniejszych z nich należą m.in. dostęp do szkoleń, który jest istotny dla niemal 93 proc. respondentów, możliwość korzystania z elastycznych godzin pracy (73 proc.) oraz z pracy zdalnej (63 proc.). 

Benefity na czasie 

Z badania „Confidence Index” wynika, że spośród szerokiej gamy benefitów dla Polaków najważniejszy jest dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej (89 proc.). Tylko niecałe 8 proc. respondentów przyznało, że czynnik ten nie ma znaczenia przy wyborze miejsca zatrudnienia. Niewiele mniej, bo 75 proc. ankietowanych chciałoby otrzymać od pracodawcy dodatkowe ubezpieczenie na życie. Aspekt ten jest szczególnie istotny zwłaszcza dla osób powyżej 50 r.ż. (76 proc.). Karta sportowa to atrakcyjny dodatek do pensji dla 49 proc. ankietowanych, przy czym wśród osób poniżej 30 r.ż. odsetek ten wynosi aż 66%, a pracownicy w wieku 50+ są zainteresowani nim trzy razy rzadziej.

Służbowe sprzęty

Wykonywanie pracy często wiąże się z eksploatacją różnych narzędzi czy sprzętów, które powinny zostać zapewnione przez pracodawcę. Z badania Michael Page wynika, że 7 na 10 ankietowanych liczy na to, że otrzyma służbowy laptop i telefon. Z kolei 53 proc. pracowników chciałoby mieć do dyspozycji również służbowy samochód. Firmowe auto jest szczególnie pożądane przez pracowników na stanowiskach menedżerskich (77 proc.) oraz wśród osób powyżej 50 r.ż (62 proc. wskazań w tej grupie wiekowej w porównaniu do 39 proc. wskazań wśród respondentów poniżej 30 r.ż.). 

 - Oferowanie pracownikom benefitów pozapłacowych jest coraz częściej spotykane w polskich firmach, dlatego dla wielu kandydatów takie dodatki jak karty sportowe, czy pakiety medyczne są już standardem. Wobec tego, wielu pracodawców inwestuje w mniej popularne benefity, które jednak mogą bardziej zaskoczyć pracowników. Należą do nich np. dodatki do posiłków, zapewnianie przekąsek w biurze, czy obdarowywanie pracowników specjalnymi punktami wymienialnymi na bilety do kina czy do teatrów

– komentuje Piotr Dziedzic, dyrektor w firmie rekrutacyjnej Michael Page. 

„Na koszt firmy”

Jak wynika z badania Michael Page, dodatek na lunch to atrakcyjny benefit dla 44 proc. respondentów, natomiast do darmowych przekąsek i owoców w biurze przekonanych jest mniej niż 28 proc. badanych. Większą aprobatą cieszą się za to: dostęp do programu oszczędnościowego (50 proc), karty podarunkowe (42 proc.) czy zniżki pracownicze (38 proc.). 

- Polskim pracownikom zależy na utrzymaniu równowagi w życiu. Na ten aspekt zwraca uwagę niemal 92 proc. ankietowanych. Dlatego, na kandydatach duże wrażenie może zrobić zaoferowanie im dodatkowych dni urlopowych. Z naszego badania wynika, że jest to atrakcyjny bonus już dla co drugiego pracownika (51 proc.). Dodatkową motywacją do podjęcia pracy w danej firmie może być również możliwość zaoferowania pracownikom płatnego, dłuższego urlopu przeznaczonego na rozwój zawodowy i poszerzanie umiejętności, które w przyszłości mogą być przydatne także dla organizacji. W Polsce tego typu udogodnienia nie są jeszcze powszechnie stosowane, dlatego dla wielu firm może być to dodatkowy wyróżnik na rynku pracy

– komentuje Piotr Dziedzic. 

O badaniu Confidence Index

Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez Michael Page, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w wybranych krajach w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Azji oraz Australii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów na stanowiskach specjalistycznych i managerskich w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online wśród kandydatów, którzy aplikowali na ofertę pracy za pośrednictwem strony Michael Page.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Przedsiębiorco, na kogo zagłosujesz?









Oddanych głosów: 304