Polska jest uważana na arenie międzynarodowej za światową potęgę pod względem produkcji samochodów. W gronie przedsiębiorstw posiadających swoje fabryki na terenie naszego kraju próżno szukać polskich marek, bowiem wszystkie z nich należą do zagranicznych kapitałów. Jakie samochody wyjeżdżające z polskich taśm produkcyjnych są najciekawsze z perspektywy użytkowników?
Bezapelacyjnie największą fabryką samochodów na terenie naszego kraju są zakłady należące do grupy Volkswagen, które mieszczą się w Poznaniu i Wrześni. Na terenie województwa wielkopolskiego jeszcze kilka lat temu produkowano takie samochody, jak na przykład Audi A6, Seat Cordoba i Skoda Fabia, jednak od pewnego momentu główną osią rozwoju stały się samochody dostawcze.
To właśnie z polskich fabryk wyjeżdżają sztandarowe modele Volkswagena: Caddy, Transporter, Crafter, Grand California. Volkswagen Caddy jest zdecydowanie najskromniejszym z wymienionych pod względem rozmiarów, jednak połączenie cech samochodów kombi oraz vanów od lata trafia w gusta odbiorców z grupy docelowej. Potwierdza to również częstotliwość, z jaką można spotkać Volkswageny Caddy nie tylko na polskich ulicach, ale również w innych europejskich miastach.
Według danych przedsiębiorstwa w wielkopolskich fabrykach produkowanych jest 750 Volkswagenów Transporterów. Liczba ta uwzględnia również wcześniej wspomniany model Caddy, jednak to właśnie jedna z nowoczesnych wersji kultowego „ogórka” otrzymała kilka lat temu nagrodę Samochodu Dostawczego Roku.
Dokonując przeglądu modeli powstających w polskich zakładach, nie sposób pominąć modeli Crafter oraz Grand California. Pierwszy z wymienionych jest niczym innym jak przebrandowanym Manem TGE i powstaje we Wrześni, natomiast Grand California to bazujący na projekcie Craftera kamper, który jest jedynym tego typu samochodem, jaki powstaje na terenie naszego kraju.
Nazwa Stellantis może brzmieć tajemniczo, jednak modele powstające w kilku polskich zakładach tej grupy są doskonale znane większości osób. W Tychach powstaje między innymi Fiat 500, czyli niewielkich rozmiarów hatchback. Co ciekawe, dostępny jest on również w wersji kabrio. Na obrzeżach tego śląskiego miasta jest również produkowana Lancia Ypsilon w kilku wersjach silnikowych: R2 0.9, R4 1.2 oraz R4 1.25.
Większość z tych samochodów jest eksportowana do innych krajów Unii Europejskiej, bowiem sprzedaż modelu Ypsilon na polskim rynku jest znikoma. Ciekawym samochodem jest także Abarth 595, czyli sportowa wersja wcześniej wspomnianego Fiata 500. Fani szybkości znajdą pod maską silnik o parametrach, które robią wrażenie: pojemność 1.4 i 180 koni mechanicznych pozwalają osiągać niezłą prędkość, zwłaszcza zestawiając możliwości Abartha z jego stosunkowo niewielkimi rozmiarami.
Zakład w Gliwicach, który również stanowi własność koncernu Stellantis, jeszcze do niedawna produkował modele, które są już znacznie lepiej znane polskim kierowcom. Mowa tu przede wszystkim o powstającym w fabryce Oplu Astrze piątej generacji. Od 2021 roku profil gliwickiego zakładu został zmodyfikowany, bowiem - podobnie jak w przypadku wielkopolskich placówek Volkswagena - od tego momentu fabryka koncentruje się na samochodach dostawczych, wśród których można znaleźć między innymi Opla Movano, Citroena Jumpera i Peugeota Boxera.
Powyższe przykłady potwierdzają jedną tezę: Polska dostawczakami stoi. Wiele osób podczas nabywania nowego pojazdu zwraca uwagę na kraj, w którym wyprodukowany został konkretny model. W rzeczywistości aspekt ten nie odgrywa tak istotnej roli, bowiem standardy produkcji, jakie narzuca Volkswagen i Stellantis, w poszczególnych krajach praktycznie nie różnią się od siebie.
Wybór modelu wyjeżdżającego z polskich zakładów jest oczywiście pewnego rodzaju wsparciem krajowej gospodarki i dołożeniem swojej cegiełki do funkcjonowania fabryk, które zapewniają miejsca pracy dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Sama niezawodność samochodów nie zmienia się jednak w zależności od kraju pochodzenia. Niezależnie bowiem od tego, gdzie produkowany jest konkretny model, należy dopilnować wszelkich formalności, aby uniknąć potencjalnych kosztów naprawy.
Ubezpieczenie samochodu na Warta.pl lub u innego ubezpieczyciela jest jedyną gwarancją, że w razie przykrej niespodzianki otrzymamy wsparcie finansowe. Awarie i stłuczki mogą przytrafić się każdemu pojazdowi, niezależnie od tego, gdzie został wyprodukowany. Pozostaje zatem zachować rozwagę za kierownicą, ponieważ najlepszym sposobem profilaktyki przed zdarzeniami tego typu jest zdrowy rozsądek – zarówno w przypadku kierowania sportowym Abarthem 595, jak i pojemnym Volkswagenem Transporterem.
Absurdy górniczej rzeczywistości. Zwolniony za fikcyjne zjazdy związkowiec wraca do JSW
2947Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
822Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
587Black Friday: jak nie dać się omamić? Naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach podpowiadają
553Problemy JSW ze spółką-córką. Prokuratura: "Byli prezesi działali na szkodę JSW Innowacje"
529Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
+3 / -0Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
+2 / -0PAS skontrolował gminy na Śląsku. Nie jest "różowo", zwłaszcza w uzdrowiskach
0Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na jakość druku szytych katalogów?
0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
0Handel w Wigilię. Nowy Sejm przyjął pierwszą ustawę
0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
0