Modernizacja linii Kraków – Katowice to inwestycja o wartości prawie 2 mld zł. Za jej sprawą w Jaworznie Szczakowej powstało nowoczesne lokalne centrum sterowania, a podróżni mogą już korzystać z nowych peronów. Dzięki modernizacji torów pod koniec 2020 roku skróci się czas podróży z Katowic do Krakowa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyposażyły stację Jaworzno Szczakowa w lokalne centrum sterowania (LCS), które obecnie należy do najnowocześniejszych w regionie. To miejsce, z którego dyżurni, wspierani przez systemy komputerowe, obsługują urządzenia sterowania ruchem na stacji, szlakach linii kolejowych i posterunkach odgałęźnych w obszarze LCS, tym samym zapewniając bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów.
- W 2020 roku, kiedy zakończymy modernizację całej trasy z Jaworzna Szczakowej do Krakowa, Lokalne Centrum Sterowania będzie nadzorować przejazd jeszcze większej liczby pociągów, ponieważ jednym z efektów prowadzonej modernizacji jest zwiększenie przepustowości na trasie łączącej stolicę Śląska i Małopolski. Tworzymy spójną sieć kolejową, czyli zyskują pasażerowie oraz zapewnione są coraz lepsze warunki przewozu towarów. Tworzymy komfortową i bezpieczną polską kolej, a także, dzięki takim inwestycjom, kolej bardziej nowoczesną - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Zobacz także
- Efektami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko szybsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa w prowadzeniu ruchu kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. równolegle z budową nowych torów, przystanków i modernizacją wiaduktów inwestują w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to bezpieczne i sprawne podróże oraz przewóz towarów na tej ważnej międzynarodowej trasie, łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Rozjazdy są przekładane przez kliknięcie myszką. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe. Lokalne centra sterowania wyposażone w komputerowe systemy na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Pozwala to na bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego na stacjach i szlakach oraz płynniejszy przejazd większej liczby pociągów.
Nowoczesne LCS-y wspomagają także pracę m.in. dyżurnych ruchu i nastawniczych. Realizowane przez nich czynności związane z prowadzeniem ruchu kolejowego są dodatkowo nadzorowane i weryfikowane przez systemy komputerowe, co pozwala na eliminację ewentualnych nieprawidłowości. Obiekt w Jaworznie Szczakowej także jest wyposażony w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym.
- Lokalne Centrum Sterowania w Jaworznie Szczakowej swoim zasięgiem obejmuje nie tylko stację, na której się znajduje, ale też przystanki osobowe Jaworzno Ciężkowice i Balin oraz posterunki odgałęźne Długoszyn i Pieczyska. Komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zabudowane w LCS Jaworzno Szczakowa zastąpiły systemy przekaźnikowe i zapewniają jeszcze bezpieczniejsze sterowanie ruchem kolejowym na około 20 km odcinku Sosnowiec Jęzor - Długoszyn - Jaworzno Szczakowa - Pieczyska - Trzebinia – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja i rozbudowa obiektu w Jaworznie Szczakowej zostały przeprowadzone w latach 2016 – 2018 i kosztowały ok. 18 mln złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują prace na odcinku Katowice – Kraków. Na stacji Jaworzno Szczakowa podróżni korzystają już z nowego peronu nr 3. Dobiegła też końca przebudowa peronu nr 2, który również został kompleksowo zmodernizowany, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa wiata, nowe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie i nagłośnienie zapewnią podróżnym komfortową obsługę. Nowe perony posiadają długość 400 m.
Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się znacznym udogodnieniem będą windy, które zostaną uruchomione jesienią. Podróżni korzystają również z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin (przy torze nr 2). Perony przy torze nr 1 będą gotowe jesienią.
Na stacji Jaworzno Szczakowa wymieniono już 7 km toru, 7 km sieci trakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia wymieniono 11 km toru, 11 km sieci trakcyjnej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace swoim zakresem objęły także obiekty inżynieryjne. Obecnie wykonawca przebudowuje drugi tor na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia wraz z całą infrastrukturą (sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym).
Kierowcy jeżdżą już po nowym wiadukcie drogowym w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska, który zastąpił przejazd kolejowo – drogowy w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Kontynuowane są prace przy budowie wiaduktu drogowego w Jaworznie w ciągu ul. Bukowskiej oraz w Balinie.
Prace w Jaworznie realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”, którego wartość to ok. 2 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2020 roku. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1713"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
752Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
552Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
534Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
528Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0Kup sobie rollercoaster! Nietypowa licytacja urzędu skarbowego w woj. śląskim
0