Rząd daje sygnały, że skłania się ku kontynuacji projektu Izera, tymczasem Electromobility Poland nadal nie może ruszyć z budową fabryki - donosi w piątek Business Insider. Co wciąż blokuje drogę do produkcji polskiego elektryka?
Jak przypomina Business Insider, "Agencja Rozwoju Przemysłu jeszcze niedawno alarmowała, że ubiegłoroczna pożyczka dla Izery mogła być udzielona niewłaściwie ze względu na nieprawidłowe zabezpieczenie jej spłaty".
Kwota pożyczki była przeznaczona na zakup działki w Jaworznie, gdzie ma powstać fabryka polskiego elektryka.
Electromobility Poland (EMP) wyłożyło 25,6 mln zł, a reszta, czyli 131,84 mln zł, pochodziła z pożyczki od ARP. Po ujawnieniu potencjalnych nieprawidłowości, sprawa trafiła do prokuratury, a prezes ARP, Michał Dąbrowski, zeznawał w charakterze świadka - dowiadujemy się z artykułu.
I choć sprawa mogła być gwoździem w trumnę projektu Izera, ostatecznie zarządy obu spółek doszły do porozumienia i aneksowały umowę pożyczki. ARP wyraziła przy tym zaufanie do projektu, podkreślając, że "nieprawidłowości dotyczyły pożyczki udzielonej z błędem, a sprawa została unormowana".
Co więcej, agencja nie obawia się braku spłaty pożyczki, gdyż jako zabezpieczenie służy zakupiona działka.
Przypomnijmy w tym miejscu, że Izera musi spełnić wymagania unijne, aby otrzymać 3,5 mld zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
Do połowy 2026 roku fabryka w Jaworznie powinna być zdolna do produkcji 100 tys. bezemisyjnych samochodów rocznie - zauważa Business Insider.
Kluczowym partnerem technologicznym projektu może być chińskie Geely, które również chciałoby produkować swoje pojazdy w Polsce.
Ale - choć rząd jest pozytywnie nastawiony do kontynuacji projektu, a rozmowy z Geely oraz potencjalnymi inwestorami trwają, a do tego wybrano już generalnego wykonawcę, firmę Mirbud - prace nad budową zakładu wciąż nie mogą się rozpocząć. Wszystko z powodu braku finalizacji finansowania.
Electromobility Poland prowadzi obecnie rozmowy z bankami, Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz partnerami technologicznymi, aby domknąć montaż finansowy projektu. Jednak dopiero po zapewnieniu pełnych środków na inwestycję, możliwe będzie podpisanie umowy na budowę fabryki - donosi autor artykułu.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
841Zwrot ws. Huty Częstochowa. Węglokoks przejmuje giganta i planuje wznowienie produkcji
685Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
512200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
505Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
474Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
+2 / -0"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
0Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0Nie tylko odzież i elektronika. Deweloperzy też korzystają z potencjału Black Friday
0Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
0