Rząd daje sygnały, że skłania się ku kontynuacji projektu Izera, tymczasem Electromobility Poland nadal nie może ruszyć z budową fabryki - donosi w piątek Business Insider. Co wciąż blokuje drogę do produkcji polskiego elektryka?
Jak przypomina Business Insider, "Agencja Rozwoju Przemysłu jeszcze niedawno alarmowała, że ubiegłoroczna pożyczka dla Izery mogła być udzielona niewłaściwie ze względu na nieprawidłowe zabezpieczenie jej spłaty".
Kwota pożyczki była przeznaczona na zakup działki w Jaworznie, gdzie ma powstać fabryka polskiego elektryka.
Electromobility Poland (EMP) wyłożyło 25,6 mln zł, a reszta, czyli 131,84 mln zł, pochodziła z pożyczki od ARP. Po ujawnieniu potencjalnych nieprawidłowości, sprawa trafiła do prokuratury, a prezes ARP, Michał Dąbrowski, zeznawał w charakterze świadka - dowiadujemy się z artykułu.
I choć sprawa mogła być gwoździem w trumnę projektu Izera, ostatecznie zarządy obu spółek doszły do porozumienia i aneksowały umowę pożyczki. ARP wyraziła przy tym zaufanie do projektu, podkreślając, że "nieprawidłowości dotyczyły pożyczki udzielonej z błędem, a sprawa została unormowana".
Co więcej, agencja nie obawia się braku spłaty pożyczki, gdyż jako zabezpieczenie służy zakupiona działka.
Przypomnijmy w tym miejscu, że Izera musi spełnić wymagania unijne, aby otrzymać 3,5 mld zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
Do połowy 2026 roku fabryka w Jaworznie powinna być zdolna do produkcji 100 tys. bezemisyjnych samochodów rocznie - zauważa Business Insider.
Kluczowym partnerem technologicznym projektu może być chińskie Geely, które również chciałoby produkować swoje pojazdy w Polsce.
Ale - choć rząd jest pozytywnie nastawiony do kontynuacji projektu, a rozmowy z Geely oraz potencjalnymi inwestorami trwają, a do tego wybrano już generalnego wykonawcę, firmę Mirbud - prace nad budową zakładu wciąż nie mogą się rozpocząć. Wszystko z powodu braku finalizacji finansowania.
Electromobility Poland prowadzi obecnie rozmowy z bankami, Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz partnerami technologicznymi, aby domknąć montaż finansowy projektu. Jednak dopiero po zapewnieniu pełnych środków na inwestycję, możliwe będzie podpisanie umowy na budowę fabryki - donosi autor artykułu.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
1548Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
758Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
614Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
556PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
552JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -18Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -13,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Katowice: zakończono weryfikację 81 wniosków na mieszkania KTBS przy Mariackiej. 69 osób na liście najemców
0Raport CEIAS: hub elektromobilności w Jaworznie może wzmocnić polski przemysł EV
0Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
0Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
0Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0