Inwestycje i nieruchomości

Jest działka, chiński partner i błogosławieństwo rządu. A projekt Izera wciąż stoi w miejscu

Rząd daje sygnały, że skłania się ku kontynuacji projektu Izera, tymczasem Electromobility Poland nadal nie może ruszyć z budową fabryki - donosi w piątek Business Insider. Co wciąż blokuje drogę do produkcji polskiego elektryka?

 

Reklama

Jak przypomina Business Insider, "Agencja Rozwoju Przemysłu jeszcze niedawno alarmowała, że ubiegłoroczna pożyczka dla Izery mogła być udzielona niewłaściwie ze względu na nieprawidłowe zabezpieczenie jej spłaty".

Kwota pożyczki była przeznaczona na zakup działki w Jaworznie, gdzie ma powstać fabryka polskiego elektryka.

Electromobility Poland (EMP) wyłożyło 25,6 mln zł, a reszta, czyli 131,84 mln zł, pochodziła z pożyczki od ARP. Po ujawnieniu potencjalnych nieprawidłowości, sprawa trafiła do prokuratury, a prezes ARP, Michał Dąbrowski, zeznawał w charakterze świadka - dowiadujemy się z artykułu.

I choć sprawa mogła być gwoździem w trumnę projektu Izera, ostatecznie zarządy obu spółek doszły do porozumienia i aneksowały umowę pożyczki. ARP wyraziła przy tym zaufanie do projektu, podkreślając, że "nieprawidłowości dotyczyły pożyczki udzielonej z błędem, a sprawa została unormowana".

Co więcej, agencja nie obawia się braku spłaty pożyczki, gdyż jako zabezpieczenie służy zakupiona działka.

Co zatem wciąż blokuje flagowy projekt poprzedniej ekipy rządzącej?

Przypomnijmy w tym miejscu, że Izera musi spełnić wymagania unijne, aby otrzymać 3,5 mld zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.

Do połowy 2026 roku fabryka w Jaworznie powinna być zdolna do produkcji 100 tys. bezemisyjnych samochodów rocznie - zauważa Business Insider.

Kluczowym partnerem technologicznym projektu może być chińskie Geely, które również chciałoby produkować swoje pojazdy w Polsce.

Niedomknięta sprawa finansowania blokadą na drodze polskiego e-auta

Ale - choć rząd jest pozytywnie nastawiony do kontynuacji projektu, a rozmowy z Geely oraz potencjalnymi inwestorami trwają, a do tego wybrano już generalnego wykonawcę, firmę Mirbud - prace nad budową zakładu wciąż nie mogą się rozpocząć. Wszystko z powodu braku finalizacji finansowania.

Electromobility Poland prowadzi obecnie rozmowy z bankami, Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz partnerami technologicznymi, aby domknąć montaż finansowy projektu. Jednak dopiero po zapewnieniu pełnych środków na inwestycję, możliwe będzie podpisanie umowy na budowę fabryki - donosi autor artykułu.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 689