Inwestycje i nieruchomości

Jest nowa droga do lotniska w Pyrzowicach (zdjęcia, mapa)

2021-10-06, Autor: tora

Kierowcy mają do dyspozycji alternatywną drogę dojazdową w lotniska w Pyrzowicach. To efekt oddania do użytku zupełnie nowej drogi wojewódzkiej 913. Inwestycja była wspólnym przedsięwzięciem województwa śląskiego i gminy Psary.

Reklama

Alternatywne połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowch i Autostrad rozbudowuje drogę ekspresową S1, która jest podstawowym dojazdem do lotniska w Pyrzowicach. Jednak teraz kierowcy mają do dyspozycji też drugą drogę - od skrzyżowania z DK 78 do DK 86. Ta trasa zapewnia najkrótszy dojazd np. z Sosnowca. Droga liczy 24,8 km, podczas gdy przez trasę S1 - 32,5 km, przy tym samym czasie dojazdu 28 minut.

Przedsięwzięcie to od początku zaplanowane było jako wspólne zadanie dwóch samorządów Województwa Śląskiego oraz Gminy Psary.

- Trzeba podkreślić, że od początku współpraca przebiegała modelowo. Korzyść jest oczywista. Kiedy siedem i pół roku temu obydwa samorządy podpisywały porozumienie wiedzieliśmy, że zadanie będzie trudne, ale dzięki tej kooperacji, zysk społeczny będzie spory. Jednoczesna realizacja takich przedsięwzięć powinna być standardem – informuje ZDW Katowice.

Przygotowania do budowy drogi na lotnisko od 2014 roku

Przygotowanie tego rodzaju inwestycji jest trudne. Ponad siedem lat od decyzji do zakończenia prac to sporo. W roku 2014 gmina Psary, na podstawie porozumienia z Zarządem Województwa Śląskiego podjęła się prowadzenia zadania pn. „Koncepcja przebudowy drogi wojewódzkiej nr 913 jako alternatywnego dojazdu do MPL Katowice w Pyrzowicach”. Na podstawie tej koncepcji powstał w latach 2015 – 2018 projekt. Wreszcie w latach 2019 – 2021 przeprowadzono prace budowlane. Wykonał je Strabag.

- Przy tak dużej inwestycji kosztującej ponad 125 mln złotych, z udziałem dofinansowania unijnego na poziomie 95 mln zł, zawsze trzeba się spodziewać niespodziewanego. Tak było i tym razem. Mieliśmy podtopienia, nierozpoznane, zbyt mało nośne lub zbyt skaliste podłoże, a także niewybuchy wymagające interwencji saperów – informuje ZDW Katowice.

12,5 km nowej drogi

Na długości ponad 12,5 km cała istniejącą konstrukcja DW 913 została rozebrana. Powstała nowa, według najnowszych dostępnych na świecie technologii. W toku prac budowlanych zabudowano 75 tys. ton mieszanek bitumiczno-mineralnych.

Nowa droga ma nawierzchnię z betonu asfaltowego BBTM 8S o polepszonych właściwościach akustycznych. Jezdnia ma jednolitą szerokość 7 m. Promienie, łuki pionowe i cała geometria drogi zostały skorygowane. Zwiększa to komfort jazdy i bezpieczeństwo. „Dodatkowo wykonawca uzyskał rekordową równość układanej masy bitumicznej, przewyższające i tak wyśrubowane standardy techniczne ZDW w Katowicach. Mamy chodniki, bezpieczne przejścia dla pieszych i wszystkie elementy poprawiające komfort i bezpieczeństwo użytkowników.” czytamy w komunikacie ZDW Katowice.

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jaką ocenę szkolną wystawicie ZUS, urzędom skarbowym czy sądom za pracę zdalną?







Oddanych głosów: 7