Centralny Port Komunikacyjny podpisał list intencyjny z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SŽDC w sprawie wspólnej budowy odcinka linii kolejowej Katowice - Ostrawa.
Jak podaje rynek-lotniczy.pl jest szansa na 1,5 mln euro dofinansowania dla CPK w ramach instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej do połączenia z linią Chybie-Żory (w okolicach Jastrzębia Zdroju).
Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Złożony przez CPK wniosek o dofinansowanie w ramach CEF obejmowałby też prace analityczne dla całego projektu linii łączących region Katowic z czeską Ostrawą.
– Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlatego niezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu Kolejowego CPK – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa spółki CPK cytowany przez rynek-lotniczy.pl. – Ten wniosek to dowód na to, że nasze inwestycje to nie tylko połączenia kolejowe wewnątrz kraju, ale także lepsza komunikacja kolejowa między Polską a sąsiadami. Inwestycja włączy do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój, czyli obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei – podkreśla.
W podpisanym w ubiegłym tygodniu liście intencyjnym między CPK a SŽDC znajduje się zapowiedź powołania grupy roboczej złożonej z ekspertów z obu krajów. Celem jest bliska współpraca w zakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującej infrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasu podróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami.
O powrocie kolei do Jastrzębia-Zdroju mówi się od lat. Pod koniec 2018 roku gwarancji na odbudowę infrastruktury udzielił rząd >>>czytaj więcej<<<. Dziś nie mówi się - czy, tylko kiedy i jaką trasą ma przebiegać linia kolejowa z Jastrzębia - >>>Kolej w Jastrzębiu: dlaczego trasa przez Wodzisław jest nieopłacalna<<<
Czy Waszym zdaniem budowa 30 km nowej linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą ma sens?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1269"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
821Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6623,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
575Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
560Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0
~Beata_ 2019-04-29
12:29:45
fajne, tylko ciekawe jakie ceny i czy będzie to bardziej opłacalne niż samochód :P