Inwestycje i nieruchomości

Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł

2025-03-13, Autor: bf

Drugi etap budowy Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna będzie jeszcze droższy niż zakładano. Wg planów (jeżeli jeszcze nie ulegną zmianie) zamknie się on na kwocie 350 mln złotych. Rada miasta wyraziła zgodę, by zwiększyć wydatki o 26,6 mln zł.

Reklama

Według wstępnych założeń – jeszcze z 2023 roku – dokończenie budowy obwodnicy miało się zamknąć w 200 mln złotych. Rzeczywistość szybko jednak zweryfikowała szacunki magistratu. Najtańsza oferta przedstawiona w przetargu przekraczała tę kwotę o 68 mln złotych »Dokończenie budowy drogi Racibórz-Pszczyna kosztem innych inwestycji«

Pojawiło się pytanie, gdzie miasto przykręci kurek, by sfinansować budowę II etapu drogi R-P? Odpowiedź przyszła w kwietniu 2023 roku. W wieloletniej prognozie finansowej określono, które inwestycje w Rybniku dostaną mniejsze nakłady »Tu się przytnie, tam dołoży. Miasto znalazło środki na drogę Racibórz-Pszczyna kosztem innych zadań. Jakich?«

Teraz okazuje się, że budowa obwodnicy pochłonie 350 mln złotych (w tym: środki Rządowych Funduszy: Rozwoju Dróg - 100 mln zł i Polski Ład - 65 mln zł). Dzisiaj radni usłyszeli, że należy podnieść wydatki o 26,6 mln zł. Dlaczego? Miasto tłumaczy to tym, że wzrost obejmuje:

- środki przeznaczone na wypłatę odszkodowań oraz inne nieprzewidziane wydatki związane z inwestycją, które nie zostały zrealizowane w 2024 roku - 3,28 mln zł,

- waloryzację kontraktu budowlanego oraz konieczności dostosowania kosztorysu do rosnących cen materiałów i robót 23,36 mln zł.

Radny Andrzej Sączek zapytał na dzisiejszej sesji rady miasta, czy wykonawca może wnioskować o dodatkowe środki i czy w ogóle były one przewidziane. Mariusz Śpiewok, Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Dróg wyjaśnił mu, że firma mogła to zrobić – zgodnie z nowelizacją ustawy o klauzulach waloryzacyjnych.

Umowa na wykonanie drugiego etapu drogi Racibórz-Paszczyna została zawarta w maju 2023 roku, więc te klauzule waloryzacyjne, obowiązek ich stosowania wszedł w życie w trakcie, gdy był przygotowywany przetarg, gdy w zasadzie już był wszczęty przetarg na realizację tej drogi – odpowiedział radnemu.

Przyznał jednak, że nowelizacja weszła w życie w 2022 roku, a kluczowe decyzje co do budowy obwodnicy zapadły w 2023 roku.

Temat był całkiem świeży i brakowało w przestrzeni publicznej wypracowanych dobrych rozwiązań. Niemniej jednak w tej umowie, która została zawarta, te zapisy się znalazły i na podstawie tych zapisów jesteśmy zobowiązani do stosowania klauzul waloryzacyjnych – odparł Mariusz Śpiewok.

Dodał, że wzrost kosztów budowy wynika ze zmian cen materiałów budowlanych o 10% w stosunku do stawek obowiązujących w dniu składania oferty przez wykonawcę. Mówiąc inaczej, w lipcu ubiegłego roku inflacja od podpisania umowy podskoczyła o 10%.

Skąd miasto zamierza przesunąć środki na waloryzację powyższego zadania? Mariusz Śpiewok wyjaśnił, że będą pochodziły m.in. z innych zadań (jak np. przebudowa ul. Za Komendą) z tym że nie ma mowy o rezygnacji, a przesunięciu w czasie.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,jeszcze-drozsza-budowa-drogi-obwodnicy-rybnika-miasto-musi-wyciagnac-kasy-26-6-mln-zl,wia5-3266-61359.html

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 778