Drugi etap budowy Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna będzie jeszcze droższy niż zakładano. Wg planów (jeżeli jeszcze nie ulegną zmianie) zamknie się on na kwocie 350 mln złotych. Rada miasta wyraziła zgodę, by zwiększyć wydatki o 26,6 mln zł.
Według wstępnych założeń – jeszcze z 2023 roku – dokończenie budowy obwodnicy miało się zamknąć w 200 mln złotych. Rzeczywistość szybko jednak zweryfikowała szacunki magistratu. Najtańsza oferta przedstawiona w przetargu przekraczała tę kwotę o 68 mln złotych »Dokończenie budowy drogi Racibórz-Pszczyna kosztem innych inwestycji«
Pojawiło się pytanie, gdzie miasto przykręci kurek, by sfinansować budowę II etapu drogi R-P? Odpowiedź przyszła w kwietniu 2023 roku. W wieloletniej prognozie finansowej określono, które inwestycje w Rybniku dostaną mniejsze nakłady »Tu się przytnie, tam dołoży. Miasto znalazło środki na drogę Racibórz-Pszczyna kosztem innych zadań. Jakich?«
Teraz okazuje się, że budowa obwodnicy pochłonie 350 mln złotych (w tym: środki Rządowych Funduszy: Rozwoju Dróg - 100 mln zł i Polski Ład - 65 mln zł). Dzisiaj radni usłyszeli, że należy podnieść wydatki o 26,6 mln zł. Dlaczego? Miasto tłumaczy to tym, że wzrost obejmuje:
- środki przeznaczone na wypłatę odszkodowań oraz inne nieprzewidziane wydatki związane z inwestycją, które nie zostały zrealizowane w 2024 roku - 3,28 mln zł,
- waloryzację kontraktu budowlanego oraz konieczności dostosowania kosztorysu do rosnących cen materiałów i robót 23,36 mln zł.
Radny Andrzej Sączek zapytał na dzisiejszej sesji rady miasta, czy wykonawca może wnioskować o dodatkowe środki i czy w ogóle były one przewidziane. Mariusz Śpiewok, Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Dróg wyjaśnił mu, że firma mogła to zrobić – zgodnie z nowelizacją ustawy o klauzulach waloryzacyjnych.
Umowa na wykonanie drugiego etapu drogi Racibórz-Paszczyna została zawarta w maju 2023 roku, więc te klauzule waloryzacyjne, obowiązek ich stosowania wszedł w życie w trakcie, gdy był przygotowywany przetarg, gdy w zasadzie już był wszczęty przetarg na realizację tej drogi – odpowiedział radnemu.
Przyznał jednak, że nowelizacja weszła w życie w 2022 roku, a kluczowe decyzje co do budowy obwodnicy zapadły w 2023 roku.
Temat był całkiem świeży i brakowało w przestrzeni publicznej wypracowanych dobrych rozwiązań. Niemniej jednak w tej umowie, która została zawarta, te zapisy się znalazły i na podstawie tych zapisów jesteśmy zobowiązani do stosowania klauzul waloryzacyjnych – odparł Mariusz Śpiewok.
Dodał, że wzrost kosztów budowy wynika ze zmian cen materiałów budowlanych o 10% w stosunku do stawek obowiązujących w dniu składania oferty przez wykonawcę. Mówiąc inaczej, w lipcu ubiegłego roku inflacja od podpisania umowy podskoczyła o 10%.
Skąd miasto zamierza przesunąć środki na waloryzację powyższego zadania? Mariusz Śpiewok wyjaśnił, że będą pochodziły m.in. z innych zadań (jak np. przebudowa ul. Za Komendą) z tym że nie ma mowy o rezygnacji, a przesunięciu w czasie.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,jeszcze-drozsza-budowa-drogi-obwodnicy-rybnika-miasto-musi-wyciagnac-kasy-26-6-mln-zl,wia5-3266-61359.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
688Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
624863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
606JSW: ratownicy z Pniówka testują sprzęt, jakiego w Europie jeszcze nie było
364S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
214S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
+1 / -0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
+1 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
+1 / -0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
+2 / -1Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
+1 / -0Trzy centra handlowe ze śląskiego idą w obce ręce. Obiekty kupił międzynarodowy fundusz
0S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
0JSW: ratownicy z Pniówka testują sprzęt, jakiego w Europie jeszcze nie było
0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
0Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
0