Dzisiaj, 12 listopada w kopalni Budryk rozpoczął pracę kombajn urabiająco-kotwiący Bolter Miner 12CM30. To pierwszy tego typu kombajn w polskim górnictwie. W minionym tygodniu kompleks pomyślnie przeszedł wszystkie próby rozruchowe i dziś rozpoczął drążenie chodnika Bw-1n badawczego w pokł. 401.
- Przed nami prawie dwa tysiące metrów drążenia i kotwienia nowego chodnika w nowej technologii i nowymi urządzeniami. Zastosowany kompleks docelowo, a więc po zakończeniu etapu badawczo – rozwojowego, pozwoli nam osiągnąć znacznie większy postęp wyrobisk, niż rozwiązania stosowane dotychczas w polskim górnictwie - mówi Adam Domżoł, kierownik robót górniczych w kopalni Budryk oraz koordynator projektu „Samodzielna obudowa kotwowa”.
Kombajn Bolter Miner został zakupiony przez JSW Innowacje, spółkę córkę Jastrzębskiej Spółki Węglowej w 2018 roku w ramach projektu „Samodzielna obudowa kotwowa”.
Kombajn został wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych, do Polski trafił na początku sierpnia 2019 roku. Urządzenie przetransportowano do polskiej siedziby firmy Komatsu w Tychach. Tam kombajn złożono i przeprowadzono wszystkie próby testowe. Przy okazji przeszkolono załogę, która obsługuje obecnie kombajn. Następnie maszynę ponownie rozłożono i przetransportowano do kopalni Budryk, najgłębszej na świecie kopalni węgla koksowego, gdzie został zwieziony na dół. Tam w specjalnie przygotowanej komorze montażowej kombajn kolejny raz złożono i przygotowano do eksploatacji. Dziś cały kompleks rozpoczął drążenie chodnika w technologii kotwowej.
Kombajn urabiająco-kotwiący typu Bolter Miner jest niezwykle wydajny. Według producenta maksymalna prędkość pracy wynosi 27 ton urobku na minutę, a to przekłada się na obniżenie kosztów.
- Obudowa kotwowa jest stosowana na całym świecie, m.in. w Australii, w RPA, w Rosji i w Czechach. Technologia jest znacznie tańsza od obudowy podporowej i równie bezpieczna. Koszty robót przygotowawczych w kopalniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej stanowią poważną część kosztów wydobycia węgla, dlatego spółka szuka efektywniejszych rozwiązań. Stosowanie obudowy kotwowej ma dać szansę na zmniejszenie nakładów ponoszonych w procesie przygotowania eksploatacji
– mówi Tomasz Śledź, zastępca prezesa JSW ds. technicznych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
50 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
21096S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
10213Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
4249Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
1533DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
82350 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
+49 / -5S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
+33 / -3Nowość na biznesowej mapie Katowic. 55-metrowy biurowiec Craft oddany do użytku
+13 / -3W stolicy Górnego Śląska najłatwiej kupić mieszkanie. Katowice na ogólnopolskim podium
+9 / -4Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
+3 / -0Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
1Miliony na drogi. Powstaną nowe obwodnice w województwie śląskim
0Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
0DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
0Tu mieszkał Wojciech Korfanty. Katowice remontują kamienicę przy Gliwickiej 4
0
~Maciej Widera 2019-11-12
18:01:52
Robi wrażenie :)
~Adam Maciejski 2019-11-12
21:58:13
Najglębsza kopalnia swiata to Mponeng w RPA :P