Dzisiaj, 12 listopada w kopalni Budryk rozpoczął pracę kombajn urabiająco-kotwiący Bolter Miner 12CM30. To pierwszy tego typu kombajn w polskim górnictwie. W minionym tygodniu kompleks pomyślnie przeszedł wszystkie próby rozruchowe i dziś rozpoczął drążenie chodnika Bw-1n badawczego w pokł. 401.
- Przed nami prawie dwa tysiące metrów drążenia i kotwienia nowego chodnika w nowej technologii i nowymi urządzeniami. Zastosowany kompleks docelowo, a więc po zakończeniu etapu badawczo – rozwojowego, pozwoli nam osiągnąć znacznie większy postęp wyrobisk, niż rozwiązania stosowane dotychczas w polskim górnictwie - mówi Adam Domżoł, kierownik robót górniczych w kopalni Budryk oraz koordynator projektu „Samodzielna obudowa kotwowa”.
Kombajn Bolter Miner został zakupiony przez JSW Innowacje, spółkę córkę Jastrzębskiej Spółki Węglowej w 2018 roku w ramach projektu „Samodzielna obudowa kotwowa”.
Kombajn został wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych, do Polski trafił na początku sierpnia 2019 roku. Urządzenie przetransportowano do polskiej siedziby firmy Komatsu w Tychach. Tam kombajn złożono i przeprowadzono wszystkie próby testowe. Przy okazji przeszkolono załogę, która obsługuje obecnie kombajn. Następnie maszynę ponownie rozłożono i przetransportowano do kopalni Budryk, najgłębszej na świecie kopalni węgla koksowego, gdzie został zwieziony na dół. Tam w specjalnie przygotowanej komorze montażowej kombajn kolejny raz złożono i przygotowano do eksploatacji. Dziś cały kompleks rozpoczął drążenie chodnika w technologii kotwowej.
Kombajn urabiająco-kotwiący typu Bolter Miner jest niezwykle wydajny. Według producenta maksymalna prędkość pracy wynosi 27 ton urobku na minutę, a to przekłada się na obniżenie kosztów.
- Obudowa kotwowa jest stosowana na całym świecie, m.in. w Australii, w RPA, w Rosji i w Czechach. Technologia jest znacznie tańsza od obudowy podporowej i równie bezpieczna. Koszty robót przygotowawczych w kopalniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej stanowią poważną część kosztów wydobycia węgla, dlatego spółka szuka efektywniejszych rozwiązań. Stosowanie obudowy kotwowej ma dać szansę na zmniejszenie nakładów ponoszonych w procesie przygotowania eksploatacji
– mówi Tomasz Śledź, zastępca prezesa JSW ds. technicznych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pyrzowice: nowa wieża kontroli już działa. Pierwsze loty obsłużyła w środę rano
2615Gliwice: Amazon ogłasza rekordową inwestycję w Europie. Ponad 1000 miejsc pracy
1666Trzeci pas ruchu, MOP-y – co się zmieni na A4 Katowice – Kraków
1577Katowic: położono kamień węgielny pod Silesia for Business. To domknięcie projektu Silesia City Center
630W Katowicach powstaje czterogwiazdkowy hotel. - Kluczowa inwestycja dla rynku – mówi projektant.
544Pyrzowice: nowa wieża kontroli już działa. Pierwsze loty obsłużyła w środę rano
+23 / -2JSW: potwór już drąży w najgłębszej kopalni świata
+32 / -20W Katowicach powstaje czterogwiazdkowy hotel. - Kluczowa inwestycja dla rynku – mówi projektant.
+8 / -0Ulica w ścisłym centrum Katowic zmieni się w deptak. W pobliżu wielopoziomowy parking
+7 / -0Najstarsza pływalnia w Polsce znowu otwarta
+4 / -0W Katowicach powstaje czterogwiazdkowy hotel. - Kluczowa inwestycja dla rynku – mówi projektant.
2Spalarnia odpadów może powstać w Rudzie Śląskiej
2Trzeci pas ruchu, MOP-y – co się zmieni na A4 Katowice – Kraków
1Pyrzowice: nowa wieża kontroli już działa. Pierwsze loty obsłużyła w środę rano
1A1: GDDKiA podpisała ostatnią niezbędną umowę do puszczenia ruchu obwodnicą Częstochowy
0
~Maciej Widera 2019-11-12 18:01:52
Robi wrażenie :)
~Adam Maciejski 2019-11-12 21:58:13
Najglębsza kopalnia swiata to Mponeng w RPA :P