W 2021 roku Grupa Kapitałowa Jastrzębskiej Spółki Węglowej osiągnęła zysk netto w wysokości prawie 953 mln zł. Konsekwentna i skuteczna polityka handlowa, wsparta wzrostami cen węgla koksowego i koksu, oraz ustabilizowanie wydobycia i poprawa jego efektywności, pozwoliły spółce osiągnąć bardzo dobre wyniki finansowe.
EBITDA Grupy Kapitałowej JSW w 2021 roku (bez zdarzeń jednorazowych) wyniosła 2,9 mld zł. Z kolei przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 10,6 mld zł i były wyższe o 53,2 proc. niż uzyskane w 2020 roku.
Trzy pierwsze kwartały 2021 roku były dla nas rzeczywiście trudne. Natomiast doskonale wykorzystaliśmy szanse, jakie pojawiły się na rynku. W pierwszym półroczu wsparciem dla Grupy był segment koksowy, natomiast wzrost notowań węgli koksowych pozwolił wynegocjować wyższe ceny dla JSW w czwartym kwartale – ocenia Tomasz Cudny, prezes zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej. I dodaje: – Wysokie ceny surowców realnie przełożyły się na poziom przychodów ze sprzedaży naszych produktów. Cieszy nas, że ta wysoka koniunktura utrzymuje się też w pierwszym kwartale tego roku.
Warto podkreślić, że średnia cena sprzedaży koksu w 2021 roku wyniosła 1 266 zł za tonę, a więc była o 62,8 proc. wyższa od uzyskanej w 2020 roku. Korzystna była również średnia cena węgla koksowego, która w omawianym okresie sięgnęła 620 zł za tonę, tj. o 41,9 proc. więcej niż rok wcześniej.
W 2021 roku zakłady wchodzące w skład Grupy Kapitałowej JSW wyprodukowały 13,8 mln ton węgla ogółem oraz 3,7 mln ton koksu. Produkcja węgla koksowego i węgla do celów energetycznych wyniosły odpowiednio 80 proc. i 20 proc.
Przychody Grupy ze sprzedaży węgla do odbiorców zewnętrznych były wyższe o 42,9 proc. niż w roku ubiegłym i wyniosły ponad 5 mld zł, natomiast przychody ze sprzedaży koksu i węglopochodnych do odbiorców zewnętrznych były wyższe o 69,1 proc. i również osiągnęły ponad 5 mld zł.
Nasza grupa udowodniła, że jesteśmy niekwestionowanym, strategicznym dostawcą węgla koksowego oraz koksu na rynki europejskie i zamorskie. Efektem naszych działań są wieloletnie umowy zawierane z kluczowymi partnerami, które potwierdzają, iż pomimo toczących się dyskusji i prac nad nowymi technologiami wytopu stali zarówno węgiel koksowy, jak i koks pozostaną w najbliższych latach podstawowym surowcem niezbędnym w procesie transformacji środowiskowej – mówi prezes Tomasz Cudny.
Grupa Kapitałowa Jastrzębskiej Spółki Węglowej jest największym producentem wysokiej jakości węgla koksowego typu hard i znaczącym producentem koksu w Unii Europejskiej. Grupa od lat zajmuje kluczową pozycję na polskim i europejskim rynku węgla koksowego dzięki produkcji wysokiej jakości węgla koksowego i koksu, jak również z uwagi na usytuowanie działalności w sąsiedztwie jej głównych odbiorców.
Węgiel koksowy znajduje się na unijnej liście surowców krytycznych, czyli surowców o strategicznym znaczeniu gospodarczym przy jednoczesnej ograniczonej dostępności lokalnej i wysokim ryzyku dostaw spoza UE.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
3,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
484Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
428Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
422OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
420JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
374"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+6 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0