Dobiega końca modernizacja komór północnych śluz Sławięcice i Nowa Wieś w dolnym biegu Kanału Gliwickiego. Śródlądowa droga wodna, jedyna taka w kraju o funkcji transporotowej w zarządzie gliwickich Wód Polskich przechodzi kompleksowe prace modernizacyjne, które obejmują m.in. śluzy Sławięcice i Nowa Wieś. Wyremontowane gruntownie komory północne obu tych obiektów zostaną oddane do eksploatacji jeszcze w IV kwartale bieżącego roku, dalsze prace modernizacyjne przebiegać będą w komorach południowych śluz. Zakończenie inwestycji, która stanowi element historycznego przedsięwzięcia rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej, spodziewane jest w pierwszej połowie 2021 roku.
Trwają ostatnie prace wykończeniowe i próby techniczne w obrębie północnych komór śluz w Sławięcicach i Nowej Wsi. Polegają one między innymi na testach obciążeniowych wrót śluz pod naporem wody (każde śluzowanie wiąże się z użyciem 5800 m3 wody).
W czwartym kwartale bieżącego roku zmodernizowane komory północne oddane zostaną do eksploatacji. Oznacza to, że w kolejnym sezonie żeglugowym jednostki pływające będą korzystały z wyremontowanych komór śluz.
- W ramach prowadzonych prac dokonano wyburzeń i rekonstrukcji betonów na głowach górnych i dolnych oraz naprawy dna komór, wykonano zabezpieczenia antykorozyjne stalowych konstrukcji, komory otrzymały również nowe wrota o łącznej wadze 360 ton. Ponadto odmulono dna awanportów górnego i dolnego, wykonano dalby i ułożono rurociągi przerzutowe. Wszystkie roboty prowadzone są pod nadzorem konserwatora zabytków, ponieważ infrastruktura służąca śluzowaniu na Kanale Gliwickim, położona na obszarze województwa opolskiego została wpisana do tamtejszego rejestru zabytków – relacjonuje zakres prac modernizacyjnych Łukasz Lange, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
- Analogiczny zakres prac obejmie od nowego roku południowe komory śluz w Sławięcicach i Nowej Wsi. Harmonogram robót ustalono w taki sposób, aby zachować ciągłość żeglugi na Kanale i umożliwić śluzowanie jednostek pływających z wykorzystaniem jednej czynnej, zmodernizowanej komory podczas remontu drugiej. Takie rozwiązanie jest możliwe ponieważ wszystkie śluzy Kanału Gliwickiego są bliźniacze – posiadają dwie komory (północną i południową) o takich samach parametrach - dodaje.
Aktualnie realizowana inwestycja stanowi drugi etap projektu „Modernizacji śluz odrzańskich na odcinku w zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”. Etap pierwszy przyniósł zakończony już remont śluz Kłodnica i Rudziniec, a także dobiegający końca w Łabędach i Dzierżnie. Kompleksową modernizację sześciu śluz Kanału Gliwickiego, która sfinalizowana zostanie w pierwszym kwartale roku 2021, dopełni kolejny etap projektu. Będzie on polegał na polepszeniu warunków żeglugowych na Kanale poprzez m.in. modernizację ubezpieczeń brzegowych, poprawę stanu toru wodnego i uzupełnienie infrastruktury związanej z transportem wodnym.
W założeniu poprawa warunków żeglugowych na drodze wodnej ma przyczynić się do ponownego rozkwitu żeglugi śródlądowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Przemawiają za tym czynniki ekonomiczne – transport wodny jest najbardziej efektywny. Identyczny nakład energii umożliwia przetransportowanie tony towarów na odległość 370 km drogą wodną, 300 km koleją, a już tylko 100 km transportem drogowym.
Wartość realizowanego przez Wody Polskie projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II” wynosi 72 336 680 zł, z czego 61 486 177,27 zł stanowi unijne dofinansowania z Funduszu Spójności.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1270"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
823Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6643,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
577Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
561Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0