Ma mieć 93 km długości i stać się prawdziwą wodną arterią, która ożywi żeglugę śródlądową w województwie śląskim. To Kanał Śląski, o którego budowie i oczekiwaniach rozmawiali naukowcy i samorządowcy podczas konferencji naukowej w Sosnowcu.
Dziś (25 marca) ruszył sezon żeglugowy na Kanale Gliwickim. Tymczasem w czwartek 21 marca na sosnowieckim Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego odbyła się konferencja na temat kanału, który wciąż pozostaje w sferze planów - Kanału Śląskiego.
Uczestnicy konferencji debatowali na temat potencjału głównych rzek województwa - Odry i Wisły, a także budowy kanały łączącego obie rzeki, który mógłby przyczynić się do rozwoju południowej Polski pod względem transportu wodnego, bardziej opłacalnego i przyjaznego dla środowiska od drogowego.
- Kanał Śląski jest jednym z tych ważniejszych kanałów, których w Polsce brakuje. Dlatego cieszę się, że w tak zaawansowanym stopniu rozmawiamy o zrealizowaniu inwestycji, która w przyszłości będzie łącznikiem sieci międzynarodowcyh dróg wodnych – tłumaczy senator RP Jerzy Wcisła. - Zrównoważony rozwój wymaga od nas, byśmy przenieśli transport z dróg asfaltowych na transport wodny - podkreśla.
W trakcie konferencji przybliżono uczestnikom historię Drogi Wodnej Górnej Wisły i Kanału Śląskiego, przedstawiono uwarunkowania hydrologiczne i techniczne gospodarki wodnej dla funkcjonowania Kanału Śląskiego, a ponadto zaprezentowano postępy w przygotowaniu Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
- Powinniśmy rozmawiać o gospodarczym wykorzystaniu rzek i ich znaczeniu w kontekście promocyjnym i przyrodniczym. Województwo Śląskie wspiera działania, których celem jest aktywizacja żeglugi śródlądowej, to impuls rozwojowy i nowe szanse dla regionu. Kanał Śląski może stać się istotnym elementem integrującym południowe regiony Polski, co zwiększy atrakcyjność województwa i poprawi system transportowy – mówił Michał Woś, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
Kanał Śląski ma mieć długość 93 kilometrów, połączyć Wisłę z Odrą oraz Kraków i Małopolskę z Katowicami i Wrocławiem. Jak argumentuje prof. Andrzej Woźnica: - Kanał będzie potężną magistralą żeglowną, która ma za zadanie przenieść ruch z autostrad na autostrady wodne. - Inwestycja może stać się arterią łączącą Śląsk i Małopolskę z drogami wodnymi Europy. - dodaje prorektor ds. badań naukowych Andrzej Noras.
Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce.
Szacowany koszt budowy Kanału Śląskiego wynosi 11 mld zł i według wstępnych założeń ma powstać do 2030 r.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1736"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
760Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
556Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
541"Książkowy przykład transformacji Śląska". Ponad 96 mln złotych dla tyskiego hubu
505Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+1 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0