W 2019 roku pyrzowickie lotnisko odnotowało najlepszy w historii krajowych portów regionalnych wynik w segmencie przewozów cargo, po raz pierwszy przekraczając 20 tys. ton obsłużonych ładunków. Na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono dokładnie 20 n123 tony frachtu, to jest o 1576 ton więcej (+8,5%) w porównaniu z 2018 rokiem.
Warto podkreślić, że jest to bardzo dobry wynik na tle europejskiej średniej. Według danych ACI Europe, po jedenastu miesiącach 2019 roku, wolumen przewozów towarowych w Europie zmniejszył się o 2,2%. W minionym roku w Pyrzowicach odnotowano 3 006 operacji startów i lądowań w ruchu towarowym, to jest o 342 więcej (+12,8%) w porównaniu z rokiem poprzednim.
- Od 2007 roku konsekwentnie i z sukcesami stawiamy na dywersyfikację dostarczanej infrastruktury. Katowice Airport to nie tylko ruch pasażerski, duża baza do obsługi technicznej samolotów, ale także bardzo mocny i prężnie rozwijający się segment cargo. Gdy ponad dekadę temu rozpoczęliśmy dynamiczną rozbudowę lotniska, firmy kurierskie obsługiwały rocznie w Pyrzowicach około 8 tys. ton cargo. W minionym roku pierwszy raz przewiozły ponad 20 tys. ton ładunków. Tak dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez konsekwentnej realizacji inwestycji.
Przypomnę, że w 2015 roku oddaliśmy do użytku nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Obowiązuje na niej II kategoria operacji lotniczych do lądowań i niskie minima LVP do startów, co daje przewoźnikom cargo pewność, że w bardzo złych warunkach atmosferycznych samoloty bezpiecznie wylądują lub wystartują, a fracht trafi na czas do klientów. W 2016 roku uruchomiliśmy nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych, który stał się komercyjnym sukcesem. Równolegle otworzyliśmy przed nim nową płytę postojową dla frachtowców.
W 2017 rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zgodnie z planem zakończyliśmy pod koniec minionego roku. Obecnie na płycie postojowej przed nowym terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, że w razie potrzeby można na niej, w komfortowy sposób, obsługiwać także większe maszyny, z Boeingiem 747-8F włącznie – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.
Dodaje, że aktualnie liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. Jednak GTL na tym nie poprzestaje:
- W związku z tym, że prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, pracujemy nad projektem drugiego terminalu cargo. Obiekt o powierzchni około 7,5 tys. metrów kwadratowych powinniśmy oddać do użytku najpóźniej za trzy lata - zapowiada prezes Tomasik.
Katowice Airport jest jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce, w którego siatce połączeń znajduje się pięć regularnych tras cargo. To właśnie stąd, firmy kurierskie specjalizujące się w lotniczym transporcie towarów obsługują całą południową Polskę, a także wybrane regiony Czech i Słowacji. Pyrzowickie lotnisko jest nie tylko regionalnym liderem w segmencie przewozów towarowych, ale także krajowym w ruchu czarterowym. Z rekordowych 4,84 mln podróżnych w ruchu ogółem obsłużonych 2019 roku, ponad 2 miliony stanowili pasażerowie linii czarterowych.
Podróże samolotem te zawodowe i prywatne to dla niektórych wspaniała przygoda. Dlatego jesteśmy ciekawi jak często zdarza Wam się latać z katowickiego lotniska w Pyrzowicach i jak dużo wiecie o KTW Airport ? Sprawdźcie swoją wiedzę w specjalnie przygotowanym quizie. Powodzenia
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Absurdy górniczej rzeczywistości. Zwolniony za fikcyjne zjazdy związkowiec wraca do JSW
2773Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
814Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
596Katowice, Gliwice i Bielsko-Biała wygrywają w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego
595Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
579Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
+3 / -0Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
+2 / -0PAS skontrolował gminy na Śląsku. Nie jest "różowo", zwłaszcza w uzdrowiskach
0Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na jakość druku szytych katalogów?
0Program do fakturowania- co oferuje i komu się przyda?
0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
0Handel w Wigilię. Nowy Sejm przyjął pierwszą ustawę
0