W 2019 roku pyrzowickie lotnisko odnotowało najlepszy w historii krajowych portów regionalnych wynik w segmencie przewozów cargo, po raz pierwszy przekraczając 20 tys. ton obsłużonych ładunków. Na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono dokładnie 20 n123 tony frachtu, to jest o 1576 ton więcej (+8,5%) w porównaniu z 2018 rokiem.
Warto podkreślić, że jest to bardzo dobry wynik na tle europejskiej średniej. Według danych ACI Europe, po jedenastu miesiącach 2019 roku, wolumen przewozów towarowych w Europie zmniejszył się o 2,2%. W minionym roku w Pyrzowicach odnotowano 3 006 operacji startów i lądowań w ruchu towarowym, to jest o 342 więcej (+12,8%) w porównaniu z rokiem poprzednim.
- Od 2007 roku konsekwentnie i z sukcesami stawiamy na dywersyfikację dostarczanej infrastruktury. Katowice Airport to nie tylko ruch pasażerski, duża baza do obsługi technicznej samolotów, ale także bardzo mocny i prężnie rozwijający się segment cargo. Gdy ponad dekadę temu rozpoczęliśmy dynamiczną rozbudowę lotniska, firmy kurierskie obsługiwały rocznie w Pyrzowicach około 8 tys. ton cargo. W minionym roku pierwszy raz przewiozły ponad 20 tys. ton ładunków. Tak dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez konsekwentnej realizacji inwestycji.
Przypomnę, że w 2015 roku oddaliśmy do użytku nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Obowiązuje na niej II kategoria operacji lotniczych do lądowań i niskie minima LVP do startów, co daje przewoźnikom cargo pewność, że w bardzo złych warunkach atmosferycznych samoloty bezpiecznie wylądują lub wystartują, a fracht trafi na czas do klientów. W 2016 roku uruchomiliśmy nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych, który stał się komercyjnym sukcesem. Równolegle otworzyliśmy przed nim nową płytę postojową dla frachtowców.
W 2017 rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zgodnie z planem zakończyliśmy pod koniec minionego roku. Obecnie na płycie postojowej przed nowym terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, że w razie potrzeby można na niej, w komfortowy sposób, obsługiwać także większe maszyny, z Boeingiem 747-8F włącznie – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.
Dodaje, że aktualnie liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. Jednak GTL na tym nie poprzestaje:
- W związku z tym, że prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, pracujemy nad projektem drugiego terminalu cargo. Obiekt o powierzchni około 7,5 tys. metrów kwadratowych powinniśmy oddać do użytku najpóźniej za trzy lata - zapowiada prezes Tomasik.
Katowice Airport jest jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce, w którego siatce połączeń znajduje się pięć regularnych tras cargo. To właśnie stąd, firmy kurierskie specjalizujące się w lotniczym transporcie towarów obsługują całą południową Polskę, a także wybrane regiony Czech i Słowacji. Pyrzowickie lotnisko jest nie tylko regionalnym liderem w segmencie przewozów towarowych, ale także krajowym w ruchu czarterowym. Z rekordowych 4,84 mln podróżnych w ruchu ogółem obsłużonych 2019 roku, ponad 2 miliony stanowili pasażerowie linii czarterowych.
Podróże samolotem te zawodowe i prywatne to dla niektórych wspaniała przygoda. Dlatego jesteśmy ciekawi jak często zdarza Wam się latać z katowickiego lotniska w Pyrzowicach i jak dużo wiecie o KTW Airport ? Sprawdźcie swoją wiedzę w specjalnie przygotowanym quizie. Powodzenia
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PGG: wstrząs w kopalni Marcel. Nie żyje 34-letni górnik
4381JSW. Po wypadku w kopalni Knurów-Szczygłowice: zmarł trzeci poparzony górnik
1661Czują się pominięci i oszukani przedwyborczymi obietnicami ws. CPK. „PiS był jaki był, ale przynajmniej istniał jakiś dialog”
1326Obawy polskich przedsiębiorców - rozdźwięk między świadomością zagrożeń a działaniem
1028"Nie uciekniemy od trudnych pytań". Związkowcy pytają o prawdę ws. kondycji JSW
964Nowe cła Donalda Trumpa – globalne konsekwencje dla USA, Chin, UE i Polski
+3 / -0Diabeł tkwi w szczegółach. Węglowe spółki mają 44 uwagi do projektu nowelizacji ustawy górniczej
+3 / -0Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
+2 / -0PGG połączy Bielszowice z Halembą, pracownicy zadają pytania. Rusza Punkt Konsultacji
+2 / -0Daniel O. z zarzutami. Były prezes JSW stanie przed sądem
+2 / -0Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
0PGG prowadzi ważne rozmowy z gminami górniczymi. Chodzi o transformację
0PGG połączy Bielszowice z Halembą, pracownicy zadają pytania. Rusza Punkt Konsultacji
0VII Spotkanie Biur Rachunkowych na Śląsku – Kluczowe Wydarzenie dla Branży Księgowej
0Śląska KAS zlikwidowała największą drukarnię podrabianych opakowań papierosów w Europie
0