Koronawirus a biznes

Katowice Airport: liczba lotów spadła o 76 procent. Inne lotniska mają się jeszcze gorzej

2020-03-25, Autor: tora

Liczba operacji, czyli startów i lądowań w trzynastu lotniskach regionalnych w pierwszym tygodniu obowiązywania zakazu lotów spadła o 87 proc. Sytuacja lotniska w Pyrzowicach jest nieco lepsza – tu spadek wyniósł 76 proc., głównie za sprawą obsługi serwisowej i transportu towarów.

Reklama

O tym, że zakaz lotów uderzy w działalność portów lotniczych było wiadomo od razu. Teraz Związek Regionalnych Portów Lotniczych, bazując na danych publikowanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, przygotował podsumowanie liczby operacji w trzynastu polskich lotniskach regionalnych w pierwszym pełnym tygodniu obowiązywania zakazu lotów, to jest w okresie od poniedziałku 16 marca do niedzieli 22 marca 2020 roku.

Ruch pasażerski ustał

Zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 oraz aktywne przeciwdziałanie pandemii spowodowało najpierw stopniowe, a następnie praktycznie całkowite wyłączenie działalności polskich regionalnych portów lotniczych. Od 15 marca 2020 roku, to jest od daty wejścia w życie rozporządzeń o zawieszeniu i ograniczeniu ruchu granicznego i w sprawie zakazów w ruchu lotniczym, w lotniskach regionalnych ustał ruch pasażerski – zarówno regularny, jak i czarterowy.

Zakaz lotów - są wyjątki

Wyjątkami od wprowadzonych zakazów są: loty cargo, loty bez ładunku i bez pasażerów, loty o statusie hosp, hum, state, head, inne loty wykonywane w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, loty w celu ochrony porządku publicznego, loty do Rzeczypospolitej Polskiej statkami powietrznymi wyczarterowanymi na zlecenie organizatorów turystyki lub podmiotu działającego na ich zlecenie przed dniem 15 marca 2020 roku lub na zlecenie Prezesa Rady Ministrów. Dopuszczalne są także loty czarterowe realizowane przez obcych przewoźników lotniczych, które wykonywane są na zlecenie państw obcych, w celu powrotu ich obywateli, a także loty statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie.

Spadek ruchu lotniczego wynosi 87 procent

Na trzynastu polskich lotniskach regionalnych w trzecim tygodniu marca 2020 roku (16-22.03) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odnotowała 526 operacji startów i lądowań, to jest o 3 470 mniej (-87%) w porównaniu z trzecim tygodniu marca 2019 roku (18-24.03).

Poniżej prezentujemy zestawienie liczby operacji na poszczególnych lotniskach regionalnych w trzecim tygodniu marca 2020 roku.

  • Bydgoszcz – 4 (66 w 2019 r.) spadek o 94%

  • Gdańsk – 95 (692 w 2019 r.) spadek o 86%

  • Katowice – 139 (597 w 2019 r.) spadek o 76%

  • Kraków – 108 (983 w 2019 r.) spadek o 89%

  • Lublin – 0 (54 w 2019 r.) spadek o 100%

  • Łódź – 3 (51 w 2019 r.) spadek o 94%

  • Modlin – 32 (364 w 2019 r.) spadek o 91%

  • Olsztyn-Mazury – 0 (18 w 2019 r.) spadek o 100%

  • Poznań – 54 (369 w 2019 r.) spadek o 85%

  • Rzeszów – 16 (142 w 2019 r.) spadek o 88%

  • Szczecin – 6 (108 w 2019 r.) spadek o 94%

  • Wrocław – 69 (542 w 2019 r.) spadek o 87%

  • Zielona Góra – 0 (10 w 2019 r.) spadek o 100%

Pyrzowice ucierpiały najmniej

Jak widać lotnisko w Pyrzowicach odnotowało najmniejszy spadek ruchu.

- W Pyrzowicach, od ponad dekady, konsekwentnie dostarczamy infrastrukturę nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego ale także cargo lotniczego i obsługi technicznej samolotów. Dzięki dywersyfikacji infrastruktury, w tych najcięższych w historii branży lotniczej czasach, działalność KTW całkowicie nie wygasła. Nadal realizowane są regularne loty towarowe i obsługi samolotów w bazie technicznej – podaje Piotr Adamczyk, oficer prasowy Katowice Airport.

Lotniska nie mają jak zarabiać

Dane dotyczące liczby operacji w lotniskach regionalnych po zakończeniu pierwszego tygodnia wstrzymania lotów pokazują, że zarządzający lotniskami praktycznie zostali odcięci od źródeł przychodów z opłat lotniskowych.

- Z drastycznym spadkiem liczby operacji wiąże się także prawie całkowite ograniczenie przychodów z działalności pozalotniczej, chodzi tutaj m.in. o czynsze z tytułu działalności duty free i duty paid, opłat za parking, przychodów z obrotu paliwem lotniczym itp. Jednocześnie zarządzający portami muszą ponosić koszty utrzymanie tzw. infrastruktury krytycznej, co oznacza utrzymanie lotnisk w minimalnej gotowości operacyjnej. Obecna sytuacja powoduje, że znaczna część lotnisk regionalnych może bardzo szybko utracić płynność finansową – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, zarazem prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego zarządzającego Katowice Airport.

- Europejski oddział Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych uważa, że pandemia koronawirusa ma bezprecedensowy, negatywny wpływ na cały sektor lotniczy i apeluje do rządów europejskich państw o pilne podjęcie działań wspierających branżę. Jako doraźne i skuteczne działanie ACI Europe rekomenduje natychmiastowe wstrzymanie narodowych, regionalnych, lokalnych podatków i opłat dotyczących całej branży lotniczej. Z taką właśnie prośbą zwrócił się Związek Regionalnych Portów Lotniczych do Ministerstwa Rozwoju, które odpowiada za koordynację prac w ramach tarczy antykryzysowej – dodaje Tomasik.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 204