Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, które zarządza katowickim lotniskiem, podpisało z firmą Budimex SA umowę na realizację pierwszego etapu budowy nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska.
Nowa infrastruktura zlokalizowana zostanie w południowo-wschodniej części portu, przy płycie do odladzania samolotów. W ramach podpisanego kontraktu powstanie m.in. dwukondygnacyjny budynek administracyjno–socjalny o powierzchni 470 m2, hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2 294 m2 z 9 stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa (place manewrowe, drogi wewnętrzne, chodniki) oraz teletechniczna. Wartość pierwszego etapu budowy bazy to prawie 20 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa w II kwartale 2025 roku. Bazę zaprojektowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt.
„Bezpieczeństwo operacji lotniczych jest w gronie priorytetowych zadań zarządzającego każdym lotniskiem. Zależy nam na tym, żeby działy odpowiedzialne za ten obszar miały optymalne warunki pracy. Od wielu lat inwestujemy w nowoczesny sprzęt, który służy utrzymaniu bezpieczeństwa. Chcemy także podnieść jakość zaplecza socjalnego oraz technicznego, stąd decyzja o budowie nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
Dział Eksploatacji Lotniska oraz Dział Transportu i Utrzymania Maszyn pełnią ważną rolę w zakresie zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa w części zastrzeżonej portu. Pierwszy z nich odpowiada za utrzymanie pełnej gotowości eksploatacyjnej pola ruchu naziemnego (drogi startowej, dróg kołowania i stanowisk postojowych) katowickiego lotniska. Jego siłami prowadzona jest m.in. „Akcja zima”, odpowiada także ze utrzymanie obszarów trawiastych na terenie portu. W celu realizacji swoich zadań, dział ten wykorzystuje specjalistyczny sprzęt, w tym oczyszczarki lotniskowe, pługi wirnikowe, polewarki oraz wysokowydajne zestawy koszące. Z kolei Dział Transportu i Utrzymania Maszyn w zakresie swoich obowiązków ma m.in. dbanie o prawidłowy stan technicznych pojazdów i sprzętu należącego do GTL SA oraz za ich poprawną eksploatację.
Budowa nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska to jedna z inwestycji zaplanowanych w ramach programu rozbudowy infrastruktury Katowice Airport na lata 2024-2028. W jego ramach największym przedsięwzięciem jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 50 tys. m kw. Nowy terminal pełnić będzie funkcje przylotowe i odlotowe, wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy stacją a nowym terminalem pasażerskim powstanie centrum przesiadkowe dla autobusów komunikacji publicznej i autokarów dalekobieżnych. Na liście projektów jest także budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową (projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej), budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, drugiego terminalu towarowego, nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej oraz rozbudowa parkingów terenowych i budowa parkingu wielopoziomowego. Łączny szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to około 1,5 mld zł.
KATOWICE AIRPORT – POZYCJA RYNKOWA, PROGNOZY
Katowickie lotnisko należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2023 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
1346Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
1189PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
1005Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
818Eko-Okna przerywają milczenie. Firma wydała oświadczenie
571Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
+5 / -1Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+4 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
+2 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0JSW: większe wydobycie, mniejsze zarobki. Spółka podsumowała II kwartał
0Zamknięcie Makro w Rybniku "zamknie" małe, miejscowe firmy? "To cios w lokalnych przedsiębiorców"
0Zapaść programu „Czyste Powietrze”. Dramatyczny spadek liczby wniosków po reformie
0GIS ostrzega: partia chipsów Lay’s wycofana z obrotu
0JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
0