Na nowej stacji Pyrzowice Lotnisko są już nowe perony i konstrukcje przejścia podziemnego. W listopadzie front robót na linii Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie przechodzi na odcinek Siewierz – Zawiercie - informuje PKP PLK SA. Inwestycja za ponad 660 mln zł zapewni dojazd koleją do lotniska Katowice Airport.
Odbudowa i budowa kolejowej trasy Tarnowskie Góry – Zawiercie postępuje zgodnie z harmonogramem. Ważnym elementem inwestycji jest stacja Pyrzowice Lotnisko w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice Airport. Na stacji są konstrukcje dwóch peronów. Widać przejście podziemne i pochylnię, którym podróżni będą przechodzić w stronę portu lotniczego. Położono trzy nowe tory. W Pyrzowicach nad drogą (DW 913) jest już nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi przejazd. Pod wiaduktem będzie droga, chodnik i ścieżka rowerowa.
– Inwestycja realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego z wykorzystaniem środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego. Połączenie Tarnowskie Góry Pyrzowice – Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w regionie. Lepsza komunikacja, to także impuls do rozwoju gospodarczego regionu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Od Tarnowskich Gór do Siewierza układany jest tor. Powstają bezkolizyjne skrzyżowania. Wybudowany jest wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą (DW 908). Podobny obiekt jest nad autostradą A1. W listopadzie ruch pociągów towarowych zostanie przywrócony do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór. Pozwoli to na przeniesienie frontu robót na odcinek Siewierz – Zawiercie.
– Realizacja projektu zwiększy dostępność do kolei i jej wykorzystanie w aglomeracji. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie portu lotniczego z miastami w regionie. Projekt ma również istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wybudowano już perony na stacji Siewierz. Również na przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice widać nowe perony. Powstaje lokalne centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii. Gotowe są mosty nad rzekami Szeligowiec i Jordan.
Na stacji Zawiercie powstał nowy peron nr 3, który będzie połączony z istniejącym przejściem podziemnym. Windy ułatwią podróżowanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygląd wiaty nawiązuje do wiat na czynnych peronach. Będą ustawione ławki oraz zamontowane oświetlenie i nagłośnienie. Czytelne oznakowanie ułatwi komunikację. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Zakończyły się prace torowe na łącznicy oraz na moście.
Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie nowa oferta podróży pociągiem - najbardziej ekologicznym transportem zbiorowym - do lotniska Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h.
Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Wygodne podróże zapewnią nowe perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba oraz nowy peron w Zawierciu. Wszystkie perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem lotniczym.
W ramach zadania jest odbudowywany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy ok. 48 km linii. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co ze zbiornikiem retencyjnym na styku woj. śląskiego i opolskiego? "Będziemy wspólnie szukać alternatywy"
1043Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
842Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
613Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
551Amazon uruchomił trzecie na Śląsku i jedenaste w Polsce centrum logistyczne (foto)
360Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
+2 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0W nowy sezon w nowej odsłonie. Satelita w Katowicach po metamorfozie za 9 mln zł
+2 / -0Making the world a better home. Światowy lider zrównoważonego budownictwa inwestuje w Gliwicach
+2 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
0Węglowa Elektrownia Rybnik będzie wyłączona z końcem 2025 roku? Pojawi się wspólne oświadczenie
0Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
0Na działkach SRK za 230 tys. złotych Goczałkowice-Zdrój wybudują instalację fotowoltaiczną
0Kolejarze dali za wygraną. PKP PLK przesuwa termin kolejnych prac przy budowie wiaduktów w Katowicach
0