Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport, ogłosiło przetarg na wybór wykonawcy nowego hangaru do obsługi technicznej samolotów. Obiekt będzie miał 9245 m kw. powierzchni i 121 732 m sześc. kubatury. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki do obsługi technicznej samolotów wielkości maksymalnie Airbusa A321neo.
Nowa infrastruktura zostanie wybudowana na wschód od hangaru, który powstał w 2012 roku. Hangar użytkowany będzie przez linię lotniczą Wizz Air. Wstępny termin zakończenia inwestycji to drugi kwartał 2022 roku. Przed działką na której powstanie nowy hangar trwa budowa płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla samolotów kodu C, czyli np. Airbusa A320 lub Boeinga 737. Planowany termin zakończenie tej inwestycji to czwarty kwartał 2021 roku.
W ramach prowadzonego od 2007 roku programu inwestycyjnego GTL SA konsekwentnie stawia na dywersyfikację dostarczanej infrastruktury. Spółka realizuje projekty nie tylko w obszarze związanym z obsługą ruchu pasażerskiego i cargo ale rozwija także bazę do obsługi technicznej samolotów. W 2011 roku zakończył się generalny remont istniejącego, powojskowego hangaru. W obiekcie realizowane są liniowe przeglądy samolotów oraz szybkie wymiany silników. W 2012 roku oddano do użytku nowy hangar dedykowany obsłudze bazowej, czyli kompleksowym przeglądom samolotów pod względem strukturalnym oraz komponentowym. Obecnie powierzchni użytkowa dwóch hangarów wchodzących w skład bazy do obsługi technicznej samolotów wynosi w sumie 13 tysięcy metrów kwadratowych.
- Pandemia koronawirusa nie zatrzymała prac nad kluczowymi dla rozwoju pyrzowickiego lotniska projektami inwestycyjnymi, a bez wątpienie jednym z nich jest rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów. Od wielu lat GTL SA nie ustaje w staraniach, których celem jest aktywne odpowiadanie na potrzeby klientów i dostarczanie im nowoczesnej infrastruktury. Współpraca Katowice Airport z Wizz Air datuje się od 2004 roku, kiedy to linia otworzyła w Pyrzowicach pierwszą w swojej historii bazę, tutaj umieściła swojego pierwszego Airbusa A320 i stąd wykonała pierwszy komercyjny rejs. Udział Wizz Aira w rozwoju pyrzowickiego lotniska jest niepodważalny. Od początku działalności jego samoloty wykonały tutaj ponad 140 tysięcy startów i lądowań – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Dodaje, że: przed pandemią koronawirusa, w szczytowym okresie rozwoju, siatka połączeń Wizz Air z Pyrzowic obejmowała ponad 40 tras, a w pyrzowickiej bazie linii stacjonowało nawet 7 samolotów.
- Nowoczesny hangar, którego użytkownikiem będzie Wizz Air, to kolejny etap poszerzania współpracy pomiędzy Katowice Airport a przewoźnikiem. Uruchomienie nowego obiektu wygeneruje nowe miejsc pracy w Pyrzowicach dla wykwalifikowanych kadr zajmujących się obsługą techniczną samolotów. Tego typu specjaliści kształceni są na Politechnice Śląskie, z którą od lat w zakresie edukacji współpracuje GTL SA. Wierzę, że rozwój bazy technicznej Wizz Air przełożyły się także na powiększenie jego siatki połączeń z Katowice Airport – dodaje prezes Tomasik.
Heiko Holm, członek zarządu ds. operacyjnych w Wizz Air powiedział, że lotnisko w Katowicach to miejsce narodzin linii Wizz Air.
- Z zainteresowaniem obserwujemy prace nadzorowane przez Port Lotniczy Katowice i GTL SA. Cieszymy się, że pomimo trudnych czasów, pandemia nie wstrzymała prac nad projektami inwestycyjnymi, takimi jak np. rozbudowa bazy obsługi technicznej w Katowicach. Współpraca z Portem Lotniczym Katowice trwa już 16 lat – w tym czasie obsłużyliśmy tu 21 milionów pasażerów. Wierzymy, że najnowszy hangar, w którym linia Wizz Air będzie mogła przeprowadzać przeglądy techniczne swoich samolotów typu Airbus, to kolejny etap zacieśniania wspólnych działań między naszymi firmami – mówi Heiko Holm.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln pasażerów. Wywołany pandemią bezprecedensowy kryzys branży lotniczej wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o około 70% mniej podróżnych niż w 2019 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
615Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
530W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
481Chińczycy wesprą fabrykę Izery. Wiadomo, jakie modele Geely będą wyjeżdżać z Jaworzna
420Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
420Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Chińczycy wesprą fabrykę Izery. Wiadomo, jakie modele Geely będą wyjeżdżać z Jaworzna
+1 / -0Eksperci: energia z "małego" atomu znacznie droższa niż sądzono. "W Polsce się opłaci"
0W Sosnowcu rozwija się elektromobilność. Miejskie jednostki i spółki dostaną auta z wtyczką
0Ruda Śląska w dziesiątce szczęśliwców. Wielki Piec huty "Pokój" ocalony
0Chińczycy wesprą fabrykę Izery. Wiadomo, jakie modele Geely będą wyjeżdżać z Jaworzna
0Tychy będą tworzyć komponenty do "elektryków". Chiński inwestor postawi fabrykę za 160 mln złotych
0