Inwestycje i nieruchomości

Katowice Airport: ważne zmiany na parkingu przed terminalami pasażerskimi

2019-07-09, Autor: Redakcja

Osoby przyjeżdżające samochodami do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach czekają duże zmiany na parkingach. Na parkingu P1, przed terminalami pasażerskimi uruchomiona będzie nowa strefa wjazdowa, jednocześnie zamknięte będą bramki służące dotychczas do opuszczenia parkingu. Zmiany wejdą w życie 10 lipca.

Reklama

Nową organizację ruchu na parkingu P1 wprowadza zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze dla poprawy płynności i szybkości wyjazdu z parkingu.

Więcej bramek wjazdowych

Nowa strefa wyjazdowa, licząca 6 bramek (dotychczas były to 4 bramki), będzie w pełni zautomatyzowana i samoobsługowa. Płatność za korzystanie z infrastruktury parkingowej, znajdującej się przed terminalami pasażerskimi, możliwa będzie tylko w automatach płatniczych lub zbliżeniowo, w kwocie do 50 zł, przy użyciu terminali zamontowanych przy każdym ze stanowisk wyjazdowych. Po opłaceniu biletu w automacie płatniczym czas na wyjazd z parkingu wynosi 25 minut. Na bramkach wyjazdowych system zeskanuje tablicę rejestracyjną i otworzy automatycznie szlaban, jeżeli wystąpi błędny odczyt, rezerwowo można użyć biletu parkingowego.

Dziewięć automatów płatniczych

Do dyspozycji korzystających z infrastruktury parkingowej będzie dziewięć automatów płatniczych. Trzy zlokalizowane w hali ogólnodostępnej terminalu pasażerskiego C, po jednym w halach ogólnodostępnych terminali pasażerskich A i B. Ponadto jeden automat znajdzie się na wysepce przed terminalem C i jeden na wysepce przed terminalem A. Dodatkowo dwa automaty ulokowane zostały bezpośrednio przed strefą wyjazdową. Fakturę za skorzystanie z infrastruktury parkingowej przed terminalami pasażerskimi, będzie można otrzymać w punkcie obsługi parkingu zlokalizowanym w pobliżu strefy wyjazdowej.

>>>Kliknij i zobacz plan nowej strefy wjazdu na parking w dużej rozdzielczości<<<

Klienci legitymujący się ważną „kartą parkingową osoby niepełnosprawnej”, do 30 minut od chwili wjazdu na parking P1, zwolnieni są z opłaty za korzystanie z infrastruktury parkingowej. Po upływie wskazanego czasu, wnoszą opłatę zgodnie z cennikiem. Zwolnienie z opłaty otrzymuje się po zgłoszeniu do obsługi parkingu lub do punktu informacji w terminalu pasażerskim A.

6700 miejsc parkingowych przy lotnisku

Uruchomienie nowej strefy wyjazdowej z parkingu P1, oznacza zakończenie pierwszego etapu rozbudowy infrastruktury parkingowej przed terminalami pasażerskimi. W drugim etapie, na przełomie lipca i sierpnia br., na parkingu P1 do użytku zostanie oddanych 660 nowych miejsc postojowych. Dzięki tej inwestycji liczba miejsc postojowych na parkingu P1 wzrośnie do 2 160. Biorąc pod uwagę również miejsca postojowe na parkingu P2, który dedykowany jest głównie pasażerom korzystającym z siatki połączeń czarterowych, liczba miejsc postojowych na parkingach Katowice Airport, po oddaniu do użytku nowej infrastruktury, wynosić będzie w sumie ok. 6 700.

Wkrótce przebudowa drogi do portu

- Ze względu na specyfikę ruchu w Katowice Airport, który jest największym polskim portem w segmencie obsługi ruchu czarterowego, parkingi i drogi wewnętrzne są dla nas istotnym elementem infrastruktury. W ramach zaplanowanego do 2025 roku programu rozbudowy lotniska będziemy konsekwentnie rozwijać infrastrukturę parkingową.

W przyszłym roku wybierzemy wykonawcę przebudowy układu drogowego. Od ostatniego ronda na drodze wojewódzkiej nr 913, które znajduje się przed lotniskiem, układ drogowy zostanie całkowicie przebudowany. Droga zostanie poprowadzona we fragmencie pod wiaduktem rewitalizowanej linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry. Następnie pobiegnie prosto do nowego ronda, skąd w lewo pojedziemy nową drogą w stronę terminali, a w prawo w stronę cargo city – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu GTL SA.

Nowy terminal w miejscu starej wieży

Plany rozwoju lotniska idą dalej. - Aktualnie pracujemy także nad koncepcją zagospodarowania gruntów, na których znajduje się m.in. stara wieża kontroli lotów, tzw. budynek wielofunkcyjny i parking P2 – dodaje Tomasik. - Na tym terenie chcemy w przyszłości wybudować m.in. terminal centralny z infrastrukturą towarzyszącą, w tym parkingami wielopoziomowymi. Te drugie powstaną z pewnością szybciej od terminala centralnego. Do 2025 roku chcielibyśmy dysponować liczbą ok. 20 tys. miejsc postojowych, w dobrym standardzie, w tym w znacznej mierze na parkingach wielopoziomowych.

Płyta postojowa dla samolotów

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od ponad dekady nieustannie realizuje w Katowice Airport proces inwestycyjny. W listopadzie 2018 roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów (pps) cargo. Do użytku oddano cztery nowe stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. Drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo wystartował w grudniu ubiegłego roku i zakończy się w czwartym kwartale 2019 roku. W jego ramach płyta postojowa jest powiększana na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów typu Airbus A320/Boeing737. W drugiej połowie 2019 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej samolotów (pps), która połączy znajdującą się w zachodniej części portu pps 1 ze wschodnią pps 3. W ramach tej inwestycji powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Po zakończeniu tego projektu w KTW jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C.

Wkrótce początek rozbudowy terminalu B

Budowa płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy do obsługi technicznej samolotów. Grunty znajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa, nowe hangary. Ponadto w trzecim kwartale bieżącego roku wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni. W 2019 roku zakończy się przygotowanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim - nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Czy Waszym zdaniem trzeba powiększyć liczbę miejsc parkingowych na lotnisku w Pyrzowicach?

Jak oceniacie obsługę na lotnisku w Pyrzowicach?








Oddanych głosów: 783

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~prezes 2019-07-12
    13:55:14

    3 1

    bramki bramkami, ważne żeby nie było za drogo

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 662