Wiadomo już, kto wybuduje multimodalny węzeł przeładunkowy przy Katowice Airport. Zarządca lotniska w Pyrzowicach, spółka GTL, podpisała 24 lipca 2024 r. wartą 144,3 mln złotych brutto umowę z wykonawcą robót budowlanych dla zadania. Zwycięzcą przetargu na realizację prac zostało konsorcjum firm Mostostal Kraków oraz Budimex.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., spółka zarządzająca Katowice Airport, podpisała wczoraj (24 lipca) umowę z wykonawcą robót obejmujących budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm Mostostal Kraków oraz Budimex.
W ramach umowy, wartej 144,3 mln złotych brutto, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska przeprowadzone zostaną prace budowlane, efektem których będzie powstanie bocznicy kolejowej łączącej Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie).
Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 i stanowiskami rozładunku autocystern. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie Katowice Airport.
Co ważne, węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel).
Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych.
Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych – oraz firm prowadzących działalność w regionie - zaznacza Jakub Mańka z biura prasowego Katowice Airport.
Czas realizacji robót budowlanych, rozruchu technologicznego oraz uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwiających eksploatację Multimodalnego Węzła Przeładunku Towarów i Paliw, zakończonych podpisaniem protokołu końcowego, nastąpi w terminie do 23 miesięcy od zawarcia umowy.
Zgodnie z harmonogramem, realizacja inwestycji powinna zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2026 roku.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu "Łącząc Europę" (CEF) 2021–2027 Military Mobility.
- Jako generalny wykonawca wnosimy swoje bogate know-how w zakresie kubatury i infrastruktury, podczas gdy Mostostal Kraków specjalizuje się w zakresie konstrukcji stalowych, realizacjach zbiornikowych i technologicznych. Budimex na terenie lotniska w Pyrzowicach wykonywał już kilka kluczowych projektów, takich jak nowa droga startowa dla GTL i wieża kontroli lotów dla PAŻP – przypomina Jakub Nagraba, dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex SA.
Budowa Multimodalnego Węzła Przeładunku Towarów i Paliw jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport, który zamierzamy zrealizować do 2028 roku - zaznacza – Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. - Choć jego centralnym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego, planujemy również poszerzyć działalność lotniska poprzez inaugurację działalności węzła umożliwiającego magazynowanie oraz dystrybucję m.in. paliwa lotniczego. Projekt ten otrzymał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej i w istotny sposób przyczyni się do wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu poprzez ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
886Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł
813Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
792Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
776Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
400Trzy pierwsze Impulsy dla śląskiego już kursują. To pierwsza część zamówienia za 1,5 mld zł (foto)
+2 / -0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
+1 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
+1 / -0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
+2 / -1Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
+1 / -0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
0Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
0Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł
0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
0