Władze Katowic zamierzają wydłużyć ulicę Bocheńskiego na Załężu, żeby poprawić połączenie południowych dzielnic z A4 i trasą DTŚ. Na temat planowanej inwestycji będą się wypowiadać mieszkańcy w konsultacjach, które ruszają w listopadzie.
Ulica Bocheńskiego na Załężu znana jest w aglomeracji głównie z salonów samochodowych, centrów handlowych czy targowisk. Jak się okazuje, dla mieszkańców południowych dzielnic Ligoty i Panewnik ulica Bocheńskiego byłaby rozwiązaniem problemu korków na drogach dojazdowych do centrum. Pod warunkiem przedłużenia tej ulicy.
Przedłużenie ul. Bocheńskiego w Katowicach nie jest nowym pomysłem. Już w 2005 roku pojawiały się warianty realizacji tej inwestycji. Ogromnym wyzwaniem jest pogodzenie celu inwestycji, czyli usprawnienie ruchu w mieście, z jak najmniejszą ingerencją w zieleń szczególnie przy gęstej zabudowie, czy też sieci kolejowej, która w tym rejonie występuje. Dlatego biorąc pod uwagę głosy mieszkańców, radnych i możliwości w terenie, Urząd Miasta Katowice przygotował warianty przedłużenia ul. Bocheńskiego w Katowicach, które zostaną teraz zaprezentowane w ramach konsultacji społecznych.
– Podjąłem decyzję, że kwestię przedłużenia ulicy Bocheńskiego będziemy konsultować z możliwie jak najszerszym gronem mieszkańców. Proponowany przebieg nowego śladu tej drogi w kierunku południowym stanowić będzie kolejny krok do usprawnienia transportu w tej części miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Przedłużenie tej drogi, od lat znajduje się w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice, choć zmieniały się jej koncepcje. Inwestycję uwzględniłem także w mojej „Umowie z mieszkańcami”. Ostatni czas poświęciliśmy na wypracowanie najlepszych wariantów przedłużenia ul. Bocheńskiego, które teraz chcemy pokazać mieszkańcom w ramach konsultacji społecznych – dodaje prezydent.
Inwestycja przedłużenia ul. Bocheńskiego pozwoli na stworzenie układu drogowego zapewniającego niezbędną przepustowość, poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu kierujących w ruchu lokalnym. Stworzy możliwości dla usprawnienia komunikacji pieszej, rowerowej i transportu publicznego oraz podniesie atrakcyjność terenów przyległych poprzez poprawę komunikacji z innymi częściami miasta.
Proponowane są trzy warianty: pierwszy w kierunku południowym równolegle do ul. Dobrego Urobku wzdłuż terenów dawnej linii kolejowej do ul. Hadyny, drugi i trzeci są przesunięte na zachód od pierwszego, w wariancie drugim do ul. Kijowskiej, natomiast w wariancie trzecim do ul. Hadyny (szczegóły na mapce). Analizowane koncepcje uwzględniają pełną infrastrukturę drogową, w tym wiadukt drogowy nad linią kolejową, rozwiązania dla rowerzystów i pieszych oraz transportu publicznego.
– Od lat mieszkańcy Panewnik i Ligoty, ale też miejscy radni, wskazywali na „korkowanie się” ciągu ulic Piotrowickiej i Ligockiej. Przedłużenie ulicy Bocheńskiego stanowić będzie kompleksowe rozwiązanie tego problemu, da alternatywę dojazdu do dzielnic w tej części miasta z jego centrum. Podczas prac koncepcyjnych skupiliśmy się na wypracowaniu wariantów, które minimalizują ingerencję w zieleń, wykorzystaniu śladu kolei piaskowej, czy nieużytków w tym rejonie – argumentuje Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu.
Zarządzone konsultacje mają charakter informacyjno-diagnostyczny. Analiza danych zebranych w trakcie procesu konsultacyjnego pozwoli podjąć dalsze decyzje dot. prac projektowych. Należy jednak pamiętać, że faktyczny przebieg drogi może się różnić od przedstawionych na koncepcji. Na kolejnym etapie przygotowania do realizacji inwestycji, czyli na etapie opracowania projektu budowlanego, mieszkańcy Katowic zostaną ponownie zaproszeni do włączenia się w proces konsultowania, w ramach którego będą dyskutowali m.in. o rozwiązaniach szczegółowych dotyczących przejść dla pieszych, dróg rowerowych i pozostałych elementów, a także kwestie komunikacji miejskiej w tym rejonie.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami zostaną przeprowadzone za pomocą ankiety internetowej, którą będzie można wypełnić od 23 listopada do 10 grudnia na www.katowice.eu/konsultacje. W tym samym czasie za pośrednictwem poczty elektronicznej (na adres [email protected]) możliwe będzie przesłanie własnych uwag i sugestii.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co ze zbiornikiem retencyjnym na styku woj. śląskiego i opolskiego? "Będziemy wspólnie szukać alternatywy"
1084Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
624Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
608Amazon uruchomił trzecie na Śląsku i jedenaste w Polsce centrum logistyczne (foto)
382Kolejarze dali za wygraną. PKP PLK przesuwa termin kolejnych prac przy budowie wiaduktów w Katowicach
367Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
+2 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0W nowy sezon w nowej odsłonie. Satelita w Katowicach po metamorfozie za 9 mln zł
+2 / -0Zielone autobusy w miastach: czy nowe przepisy wykończą samorządy? Komentuje GZM
0Prawie 79 mln zł dofinansowania dla Bytomia na projekty rewitalizacyjne w Szombierkach
0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
0Węglowa Elektrownia Rybnik będzie wyłączona z końcem 2025 roku? Pojawi się wspólne oświadczenie
0Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
0