Wiadomości

Katowice na trasie pierwszego dalekobieżnego autobusu LNG w Polsce

2025-06-09, Autor: mz

Pierwsze w Polsce dalekobieżne połączenie autobusowe obsługiwane przez pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) przebiega przez Katowice. Nową linię uruchomił FlixBus – połączenie łączy Pragę z Krakowem, a przystanek w centrum Katowic stanowi jedną z głównych stacji pośrednich na trasie.

Reklama

Nowoczesne autobusy Irizar i6s zasilane silnikami LNG realizują dwa kursy dziennie – dzienny i nocny – umożliwiając pasażerom podróż między sześcioma miastami: Pragą, Brnem, Ołomuńcem, Ostrawą, Katowicami i Krakowem. W wersji nocnej uwzględniono dodatkowo postój na lotnisku w Pradze. Czas przejazdu z Katowic do czeskiej stolicy to ok. 7 godzin.

Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego pozwala znacząco ograniczyć emisję CO₂ w porównaniu z tradycyjnym dieslem – nawet o kilkanaście procent. LNG jest rozwiązaniem już wdrożonym i dostępnym, co czyni je praktyczną opcją dla długich tras, gdzie technologie takie jak wodór czy napęd elektryczny wciąż mają ograniczone zastosowanie. Dodatkowo, pojazdy mogą być zasilane bioLNG, co pozwala ograniczyć emisje nawet o 90%.

To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG – nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii – dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by – gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura – móc wdrażać je na szerszą skalę – wyjaśnia Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.

Gliwice jako zaplecze logistyczne

Po Polskiej stronie pojazdy LNG będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach, przystosowanej do obsługi pojazdów z tego typu napędem.

Współpraca operatora z dostawcą paliwa to element szerszej inicjatywy rozwoju paliw alternatywnych, obejmującej także biopaliwa i wodór. Rozbudowa tego typu infrastruktury może mieć realne znaczenie dla przyszłości niskoemisyjnego transportu zbiorowego w Polsce.

Brak wsparcia dla niskoemisyjnego transportu

Jak podkreśla Kamila Zalewska, pomimo technologicznego postępu, w Polsce wciąż brakuje systemowych mechanizmów wspierających rozwój niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Ograniczona infrastruktura, brak zachęt finansowych i regulacyjnych – to bariery, które utrudniają wdrażanie ekologicznych rozwiązań na większą skalę.

Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy LNG do regularnego transportu dalekobieżnego – i robimy to bez dotacji. Pokazujemy, że zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć. Dlatego apelujemy do decydentów o działania, które ułatwią inwestycje w niskoemisyjne środki transportu i rozwój niezbędnej infrastruktury – komentuje Kamila Zalewska.

Katowice - wygodny punkt startowy w podróży po Europie

Z katowickiego dworca autobusowego można dziś dojechać bez przesiadek do niemal 280 miast w 17 krajach. Regularne połączenia, w tym również zasilane alternatywnym paliwem LNG, czynią Katowice jednym z ważniejszych punktów na mapie międzynarodowej komunikacji drogowej. Dla pasażerów oznacza to większy wybór i dostęp do bardziej zrównoważonych form podróży na długich dystansach.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 832