Pierwsze w Polsce dalekobieżne połączenie autobusowe obsługiwane przez pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) przebiega przez Katowice. Nową linię uruchomił FlixBus – połączenie łączy Pragę z Krakowem, a przystanek w centrum Katowic stanowi jedną z głównych stacji pośrednich na trasie.
Nowoczesne autobusy Irizar i6s zasilane silnikami LNG realizują dwa kursy dziennie – dzienny i nocny – umożliwiając pasażerom podróż między sześcioma miastami: Pragą, Brnem, Ołomuńcem, Ostrawą, Katowicami i Krakowem. W wersji nocnej uwzględniono dodatkowo postój na lotnisku w Pradze. Czas przejazdu z Katowic do czeskiej stolicy to ok. 7 godzin.
Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego pozwala znacząco ograniczyć emisję CO₂ w porównaniu z tradycyjnym dieslem – nawet o kilkanaście procent. LNG jest rozwiązaniem już wdrożonym i dostępnym, co czyni je praktyczną opcją dla długich tras, gdzie technologie takie jak wodór czy napęd elektryczny wciąż mają ograniczone zastosowanie. Dodatkowo, pojazdy mogą być zasilane bioLNG, co pozwala ograniczyć emisje nawet o 90%.
To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG – nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii – dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by – gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura – móc wdrażać je na szerszą skalę – wyjaśnia Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.
Po Polskiej stronie pojazdy LNG będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach, przystosowanej do obsługi pojazdów z tego typu napędem.
Współpraca operatora z dostawcą paliwa to element szerszej inicjatywy rozwoju paliw alternatywnych, obejmującej także biopaliwa i wodór. Rozbudowa tego typu infrastruktury może mieć realne znaczenie dla przyszłości niskoemisyjnego transportu zbiorowego w Polsce.
Jak podkreśla Kamila Zalewska, pomimo technologicznego postępu, w Polsce wciąż brakuje systemowych mechanizmów wspierających rozwój niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Ograniczona infrastruktura, brak zachęt finansowych i regulacyjnych – to bariery, które utrudniają wdrażanie ekologicznych rozwiązań na większą skalę.
Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy LNG do regularnego transportu dalekobieżnego – i robimy to bez dotacji. Pokazujemy, że zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć. Dlatego apelujemy do decydentów o działania, które ułatwią inwestycje w niskoemisyjne środki transportu i rozwój niezbędnej infrastruktury – komentuje Kamila Zalewska.
Z katowickiego dworca autobusowego można dziś dojechać bez przesiadek do niemal 280 miast w 17 krajach. Regularne połączenia, w tym również zasilane alternatywnym paliwem LNG, czynią Katowice jednym z ważniejszych punktów na mapie międzynarodowej komunikacji drogowej. Dla pasażerów oznacza to większy wybór i dostęp do bardziej zrównoważonych form podróży na długich dystansach.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW tonie, ZUS ratuje. Związkowcy: rząd milczy, podatnicy płacą za zarządzanie na ślepo
1400PKP Cargo planuje kolejne zwolnienia grupowe – pracę może stracić ponad 2400 pracowników. Spółka tłumaczy się restrukturyzacją
806Truskawkowy boom. Sprawdziliśmy ceny "letniego must-have" na Śląsku
579Od lipca tańszy gaz. URE zatwierdził nową taryfę
571JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
468Pociąg z Polski do Chorwacji pojedzie przez Śląsk. Przystanki m.in. w Katowicach i Rybniku
+14 / -0Bukmacherzy z Katowic już wiedzą, kto zostanie prezydentem? STS wskazuje faworyta
+9 / -4Nietypowe koszty uzyskania przychodu w działalności gospodarczej – które wydatki możesz zaliczyć do kosztów firmowych?
+3 / -0Wszystkie głosy w woj. śląskim policzone! Wiemy, na kogo głosowali mieszkańcy
+2 / -0Co z pociągiem Warszawa-Rybnik-Rijeka? Ministerstwo będzie wiedziało do końca maja
+2 / -0Dane GUS zaskoczyły. Inflacja w maju 2025 niższa niż prognozowano
0Żory stawiają na prąd, a nie wodór. Nowe autobusy elektryczne odmienią flotę BKM
0Płaca minimalna w 2026 roku: rządowa propozycja niższa niż postulaty związkowców
0JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
0Waloryzacja ZUS: wyższe składki, wyższe emerytury
0