Inwestycje i nieruchomości

Katowice: powstanie tunel pod dworcem PKP i nowy peron przy stadionie. Zmiany w harmonogramie prac na wiaduktach

2025-05-23, Autor: mz

W Katowicach planowana jest budowa tunelu pieszo-rowerowego pod peronem stacji kolejowej oraz nowego peronu przy Stadionie Miejskim. To element szerszej modernizacji katowickiego węzła kolejowego, realizowanej przez PKP PLK we współpracy z Miastem Katowice. Inwestycja ma poprawić integrację różnych środków transportu i usprawnić komunikację w mieście, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego i tramwajowego w czasie prac.

Reklama

W Katowicach powstanie tunel dla pieszych pod peronem nr 1 stacji kolejowej. Obiekt połączy stację z ulicą Mikołowską i w przyszłości z międzynarodowym dworcem autobusowym przy ul. Sądowej. Inwestycja jest efektem porozumienia zawartego pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi a Miastem Katowice. Tunel zostanie zrealizowany przez PKP PLK i po zakończeniu prac przekazany miastu, które będzie odpowiedzialne za budowę kładki spinającej oba punkty komunikacyjne.

Jednym z elementów uzgodnień jest także zabezpieczenie miejsca pod budowę nowego peronu w rejonie Stadionu Miejskiego w Katowicach. PLK zapowiadają starania o pozyskanie finansowania na realizację tego obiektu.

Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego. Przebudowa trasy Będzin – Katowice Piotrowice da nowe możliwości kolei w aglomeracji i odmieni transport pociągami w regionie. Efektem dobrej współpracy z Miastem Katowice jest podpisane porozumienie, które niesie za sobą pozytywne zmiany dla mieszkańców – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowa bez wyłączenia ruchu tramwajowego

W ramach inwestycji zmodyfikowano harmonogram i technologię prac przy przebudowie obiektów inżynieryjnych nad ul. Mikołowską i ul. św. Jana. Pierwotne założenia przewidywały wyłączenie ruchu tramwajowego na czas robót, jednak po analizie zdecydowano się na rozwiązania umożliwiające utrzymanie ruchu pieszo-drogowego oraz tramwajowego przez cały czas trwania prac.

Zgodnie z nowym harmonogramem, ul. Mikołowska pozostanie zamknięta dla ruchu samochodowego do końca 2025 r., jednak z zachowaniem ruchu pieszego. Na początku 2026 r. planowane jest uruchomienie przejazdu dwoma pasami. Równocześnie rozpoczną się prace na wiadukcie nad ul. św. Jana, z zachowaniem jednego pasa ruchu samochodowego w każdą stronę oraz ruchu tramwajowego po obu torach.

Nowe przystanki i centrum sterowania ruchem

Projekt przebudowy linii kolejowej E65, obejmujący odcinek Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, zakłada budowę nowych przystanków: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Zmodernizowane zostaną także istniejące stacje: Katowice, Katowice Zawodzie, Katowice Ligota oraz przystanki Brynów i Szopienice Południowe. Część z nich zyska dodatkowe perony.

Całość inwestycji obejmuje budowę 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów oraz utworzenie centrum sterowania ruchem kolejowym w Katowicach. Z tego miejsca dyżurni będą nadzorować ruch pociągów na trasie od Sosnowca do Tychów.

Zakończenie prac planowane w 2028 roku

Projekt realizowany przez PKP PLK współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią większego przedsięwzięcia na trasie E65, obejmującego również odcinki Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość inwestycji to ok. 7 mld zł.

Zakończenie prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice zaplanowano na rok 2028.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 831