W Katowicach planowana jest budowa tunelu pieszo-rowerowego pod peronem stacji kolejowej oraz nowego peronu przy Stadionie Miejskim. To element szerszej modernizacji katowickiego węzła kolejowego, realizowanej przez PKP PLK we współpracy z Miastem Katowice. Inwestycja ma poprawić integrację różnych środków transportu i usprawnić komunikację w mieście, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego i tramwajowego w czasie prac.
W Katowicach powstanie tunel dla pieszych pod peronem nr 1 stacji kolejowej. Obiekt połączy stację z ulicą Mikołowską i w przyszłości z międzynarodowym dworcem autobusowym przy ul. Sądowej. Inwestycja jest efektem porozumienia zawartego pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi a Miastem Katowice. Tunel zostanie zrealizowany przez PKP PLK i po zakończeniu prac przekazany miastu, które będzie odpowiedzialne za budowę kładki spinającej oba punkty komunikacyjne.
Jednym z elementów uzgodnień jest także zabezpieczenie miejsca pod budowę nowego peronu w rejonie Stadionu Miejskiego w Katowicach. PLK zapowiadają starania o pozyskanie finansowania na realizację tego obiektu.
Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego. Przebudowa trasy Będzin – Katowice Piotrowice da nowe możliwości kolei w aglomeracji i odmieni transport pociągami w regionie. Efektem dobrej współpracy z Miastem Katowice jest podpisane porozumienie, które niesie za sobą pozytywne zmiany dla mieszkańców – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach inwestycji zmodyfikowano harmonogram i technologię prac przy przebudowie obiektów inżynieryjnych nad ul. Mikołowską i ul. św. Jana. Pierwotne założenia przewidywały wyłączenie ruchu tramwajowego na czas robót, jednak po analizie zdecydowano się na rozwiązania umożliwiające utrzymanie ruchu pieszo-drogowego oraz tramwajowego przez cały czas trwania prac.
Zgodnie z nowym harmonogramem, ul. Mikołowska pozostanie zamknięta dla ruchu samochodowego do końca 2025 r., jednak z zachowaniem ruchu pieszego. Na początku 2026 r. planowane jest uruchomienie przejazdu dwoma pasami. Równocześnie rozpoczną się prace na wiadukcie nad ul. św. Jana, z zachowaniem jednego pasa ruchu samochodowego w każdą stronę oraz ruchu tramwajowego po obu torach.
Projekt przebudowy linii kolejowej E65, obejmujący odcinek Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, zakłada budowę nowych przystanków: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Zmodernizowane zostaną także istniejące stacje: Katowice, Katowice Zawodzie, Katowice Ligota oraz przystanki Brynów i Szopienice Południowe. Część z nich zyska dodatkowe perony.
Całość inwestycji obejmuje budowę 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów oraz utworzenie centrum sterowania ruchem kolejowym w Katowicach. Z tego miejsca dyżurni będą nadzorować ruch pociągów na trasie od Sosnowca do Tychów.
Projekt realizowany przez PKP PLK współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią większego przedsięwzięcia na trasie E65, obejmującego również odcinki Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość inwestycji to ok. 7 mld zł.
Zakończenie prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice zaplanowano na rok 2028.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1058Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
829Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym. Innowacyjna inwestycja powstaje w Katowicach (wizualizacje)
679Mimo trudnej sytuacji, JSW raportuje sukcesy. "Wydobycie i sprzedaż ponad plan"
644Chorzów odcięty – estakada DK79 grozi zawaleniem. Sprawdź mapę objazdów
595JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -183,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+2 / -0Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
+1 / -0Śląsk na dwóch kółkach. Bloger „Rowerem po Śląsku” ocenia inwestycje rowerowe
0Katowice montują zdalnie sterowane kurtyny wodne. System oszczędza wodę, energię i uruchamia się automatycznie
0PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
0Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
0Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
0