W środę 20 kwietnia otwarte zostaną zjazdy z ul. Pszczyńskiej, zarówno z kierunku centrum Katowic, jak i od strony Tychów w stronę Ligoty, Ochojca i Brynowa (ulica 73 Pułku Piechoty - DK81). W sumie do dyspozycji kierowców będzie już 7 z 9 łącznic. Celem inwestycji jest oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego oraz zmniejszenie jego natężenia. Jednocześnie rusza kolejny etap prac, który wiąże się z czasowym zamknięciem ulicy Kolistej.
Realizowana przebudowa wkracza na końcowy etap prac budowlanych, które zakończą się w czerwcu tego roku. To najważniejsza inwestycja drogowa w Katowicach od 13 lat, czyli od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka.
Dzięki niej oddzielony zostanie ruch tranzytowy od lokalnego, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia naszych mieszańców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Za nami miesiące intensywnych prac budowlanych, podczas których cierpliwością musieli się wykazać zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy.
Prace w Giszowcu zmierzają już ku końcowi, ich zaawansowanie obecnie wynosi blisko 90%.
Od 20 kwietnia kierowcy będą mogli korzystać z dwóch nowych odcinków, które stanowią kluczowy element budowy bezkolizyjnego węzła dróg krajowych – DK86 i DK81, a za kilka miesięcy inwestycja będzie w całości gotowa – dodaje prezydent.
Kierowcy jadący zarówno w kierunku centrum miasta z Ligoty, Ochojca, jak i w stronę Ligoty, Ochojca i Brynowa z kierunku Tychów będą korzystać z bezkolizyjnego węzła drogowego. Ruch na ul. 73 Pułku Piechoty do centrum będzie się odbywał jednym pasem.
Wykonawca realizuje wiele działań równolegle, a przebudowa węzła wkracza w ostatnią fazę prac. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na drugą połowę roku.
Obecnie jesteśmy skoncentrowani na robotach wykończeniowych na obiektach mostowych oraz robotach drogowych konstrukcyjnych, brukarskich oraz bitumicznych na nowo budowanych wschodnich jezdniach ul. Pszczyńskiej (DK86) – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac, od 20 kwietnia konieczne będzie wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu.
Fragment węzła Kolista (po stronie Giszowca) zostanie czasowo zamknięty w obu kierunkach. Mieszkańcy dzielnicy Giszowiec, chcący dojechać do centrum Katowic, bądź w kierunku Tychów, będą kierowani objazdem poprzez ulice: Szopienicką, Górniczego Dorobku, Gospodarczą do al. Murckowskiej – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu Urzędu Miasta Katowice. – Natomiast mieszkańcy fragmentu osiedla przy wyłączonym z ruchu odcinku ul. Kolistej, jadący do centrum Katowic, będą kierowani do skrzyżowania ul. Kolistej z ul. 73 Pułku Piechoty, a następnie w stronę nowej łącznicy zlokalizowanej przy wyjeździe z DK81. Dla pieszych przygotowano ciąg pieszy łączący ul. Kolistą na wysokości stacji paliw ze skrzyżowaniem z ul. Karolinki i 73 Pułku Piechoty. Zostanie on częściowo zlokalizowany na terenie kopalni Murcki-Staszic – dodaje naczelnik.
W ścisłym rejonie obowiązywania czasowej organizacji ruchu drogowego funkcjonują linie autobusowe: 30, 72, 223, 292, 672N, 674, 695, 920, 906N. Wprowadzone zmiany tras przejazdu spowoduje wydłużenie drogi dojścia do przystanków autobusowych stałych i tymczasowych, tj.: z rejonu przystanku „Giszowiec Kosmiczna” na przystanek „Giszowiec Mysłowicka” – wydłużenie o ok. 450 metrów, z rejonu przystanku „Giszowiec Szyb Roździeński” na przystanek „Giszowiec Przyjemna” wydłużenie o ok. 500-550 metrów, z rejonu przystanku „Giszowiec Mysłowicka” na przystanek „Giszowiec Mysłowicka” [stanowisko tymczasowe] lub „Giszowiec Tymczasowy”.
Przy planowanych zmianach w organizacji ruchu stosujemy kompleksowe działania komunikacyjne, które wypracowaliśmy z mieszkańcami podczas warsztatów. Wyrażali oni swoje zdanie na temat tego, jak chcieliby być informowani m.in. o najważniejszych inwestycjach w mieście – mówi Adam Skowron, Katowicka Agencja Wydawnicza, który zapowiada, że w przypadku przebudowy na Giszowcu kilka rozwiązań komunikacyjnych m.in. o zmianach w organizacji ruchu zostanie przetestowanych.
Dla mieszkańców Giszowca oraz kierowców przygotowano specjalną stronę internetową: www.DK86.pl. Znajdują się na niej szczegółowe informacje na temat zmiany organizacji ruchu, z zaznaczeniem na mapach planowanych objazdów, a także ciągów pieszych.
Strona internetowa stanowić będzie niezbędnik i kompendium wiedzy na temat wszystkich działań dotyczących nowej organizacji ruchu. W Giszowcu mamy, co prawda już trwającą inwestycję, ale najbliższy czas to wprowadzenie dość istotnych zmian – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, z-ca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej, Katowickie Inwestycje S.A.
I zapowiada, że jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi, będzie również wykorzystywane przy komunikacji o innych inwestycjach prowadzonych przez spółkę Katowickie Inwestycje. Na stronie internetowej zamieszczone zostaną także filmy pokazujące nowo otwarte przejazdy. Natomiast od dzisiaj rozpoczęła się dystrybucja do mieszkańców Giszowca plakatów i ulotek z mapami przedstawiającymi zmiany organizacji ruchu.
Z mieszkańcami dzielnicy zostanie także zorganizowane spotkanie, które odbędzie się 13 kwietnia o godz. 17.00 w MDK ,,Szopienice- Giszowiec” filia przy placu Pod Lipami.
Przebudowa układu drogowego na Giszowcu składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) wraz z rozbudową ul. Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Druga to rozbudowa węzła drogowego Kolista, która rozpoczyna się 20 kwietnia. Powstają tu zatem dwa węzły. Pierwszy będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska. Drugi będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego.
Koszt robót budowlanych wynosi 309,8 mln zł, z czego 239,3 mln zł to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja w liczbach:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1035Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
634To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
595Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
567Nowa strategia EMP. Zamiast Izery – hub przemysłowy, który ma zmienić pozycję Polski w Europie
551Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+165 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Rusza nabór na wynajem nowych mieszkań katowickiego TBS przy ul. Mariackiej
+1 / -0Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
0Katowice udostępniają miejskie lokale pod działalność – już po raz dwudziesty. Czynsze od sześciu złotych za metr
0Bytom: ponad 760 tysięcy złotych na modernizację Orlika w Rozbarku
0To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
0