PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Lwowską w Katowicach. To część dużej inwestycji obejmującej stację towarową Katowice Szopienice Północne oraz linie od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. Projekt za ponad 400 mln zł, ze środków unijnych POIiŚ, usprawnia przewozy towarów ekologicznym środkiem transportu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.
W Katowicach powstanie nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej. Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce będzie wybudowany nowy wiadukt. Pociągi na nim będą jeździły nie jak obecnie po jednym, ale po dwóch torach, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Tym samym możliwy będzie przejazd większej ilości towarów ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej.
Prace rozpoczną się od rozbiórki obiektu i przepustu dla pieszych. Następnie zostanie zamontowana zupełnie nowa konstrukcja, która będzie miała 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi będą poruszać się chodnikami po obu stronach jezdni, zaplanowano też ścieżkę rowerową. Dzięki inwestycji, przewóz towarów koleją będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.
Od 20 czerwca pod wiaduktem ruch będzie prowadzony wahadłowo dla wszystkich pojazdów. Ruch pieszy będzie utrzymany. Ponadto, całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktem i wprowadzenie objazdów dla komunikacji zbiorowej planowane jest 18-19 czerwca. Zmiany zostały uzgodnione z miastem i ZTM.
W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn.
Wymieniane są tory, a także montowane są nowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.
Zadanie obejmuje też linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami
Pociągi towarowe jeżdżą już szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.
Zakończyły się też prace na trasie od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy wiadukt kolejowy w Jaworznie. W efekcie po tej linii kursują cięższe pociągi z większą prędkością do 80 km/h.
Zwiększa się przepustowość, czyli możliwość kursowania większej ilości składów z ładunkami. Inwestycja wzmacnia rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu względem transportu drogowego. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i tym samym korzyści dla środowiska naturalnego. Sprawny przewóz ładunków wpływa na rozwój gospodarki i regionu.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka, a także stację Katowice Szopienice Płn.
Inwestycja ma wartość ponad 400 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1237Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
847"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
665Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
614Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
598Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0KSSENON w Żorach ma już ponad miesiąc. Jak "sprawuje się" flagowy projekt KSSE? Sprawdzamy!
0