Trwa przetarg na włączenie dwóch nowych lokalizacji do katowickiego Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) - poinformował Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach. Jednocześnie system cały czas jest dostosowywany do zmieniającego się ruchu i przyzwyczajeń kierowców w obliczu trwającej w mieście największej inwestycji kolejowej.
Przypomnijmy, Inteligentny System Transportowy (ITS) został wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań, na których zamontowano nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. <<112 skrzyżowań w Katowicach do zmiany. Miasto wdraża Inteligentny System Transportowy>>.
W połowie marca ruszył rozruch systemu, w ramach którego system zaczął "uczyć się" charakterystyki ruchu drogowego w stolicy województwa śląskiego <<W Katowicach trwa rozruch ITS. System już "uczy się" kluczowych skrzyżowań>>.
Po niemal dwóch miesiącach miasto podsumowało pierwsze efekty działania systemu. Okazało się, że jego wdrożenie skróciło czas przejazdu przez stolicę województwa śląskiego o 15% <<Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS>>.
Teraz Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach ogłosił postępowanie przetargowe na zintegrowanie dwóch nowych lokalizacji.
Pierwsza z nich to sygnalizacja świetlna w pobliżu centrum handlowego SCC. Sygnalizatory na ul. Baildona – w miejscu, gdzie samochody kierują się na Drogową Trasę Średnicową – zostaną połączone z ITS, by zsynchronizować działanie świateł z sytuacją na innych skrzyżowaniach.
Z systemem zostanie też połączone przejście dla pieszych na ul. Stęślickiego, nieopodal boiska Rapid. Efektem będzie nie tylko włączenie lokalizacji do ITS, ale wyposażenie jej także w kamerę monitoringu. Planowane otwarcie ofert to 12 listopada, natomiast wybrany wykonawca będzie miał na realizację inwestycji 75 dni od dnia przekazania placu budowy.
Przypomnijmy, że głównym zadaniem ITS jest stałe monitorowanie natężenia ruchu i dynamiczne dostosowywanie pracy sygnalizacji świetlnej do zmieniających się warunków ruchu. Gdy przy jednym z wlotów skrzyżowania jest więcej samochodów, system wydłuża czas trwania zielonego światła dla tego kierunku, a tym samym pomaga rozładowywać zatory. Dzięki temu zwiększa się płynność jazdy, co z kolei przyczynia się do oszczędności czasu, zmniejszenia emisji spalin i redukcji hałasu, a także zmniejszenia stresu kierowców. Sytuację na ulicach monitoruje nie tylko system, ale także pracownicy Centrum Sterowania Ruchem, którzy w razie potrzeby wprowadzają dodatkowe parametry.
Jak wykazały badania, wprowadzenie ITS skróciło czas przejazdu o 15% na terenie objętym działaniem systemu. Wykonawca odpowiedzialny za wdrożenie przeprowadził przejazdy samochodem osobowym, autobusem oraz tramwajem na trasach przed i po wdrożeniu ITS. Do testów wykonano kilka przejazdów, po kilka razy w szczycie porannym i popołudniowym, a także w okresie międzyszczytowym w dniach roboczych od wtorku do czwartku
Obecnie miasto przechodzi przez jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii kraju. Inwestycja polegająca na modernizacji i rozbudowie infrastruktury powoduje również to, że PKP PLK zamyka kluczowe przejazdy w mieście, jak fragment ul. Mikołowskiej pod wiaduktem, ul. Graniczna czy ul. Kłodnicka. To przekłada się na większe natężenie ruchu w pozostałych miejscach. W
takich warunkach ITS stara się minimalizować negatywne skutki, jednak ograniczenia fizyczne, takie jak liczba dostępnych pasów ruchu i ograniczona przepustowość niektórych ulic, sprawiają, że pewne utrudnienia są nieuniknione. Dlatego celem ITS i pracowników Centrum Sterowania Ruchem - w obliczu długoterminowych projektów infrastrukturalnych - jest maksymalne ograniczenie skutków tych utrudnień, by ich wpływ na wygodę mieszkańców był jak najmniejszy. Mieszkańcy mogą być pewni, że ITS pracuje na rzecz usprawnienia ruchu, nawet jeśli obecne okoliczności sprawiają, że efekty jego pracy są ograniczone przez tymczasowe warunki na drogach.
Zadaniem ITS jest również wspieranie transportu publicznego, by tramwaje dojeżdżały na czas zgodnie z rozkładem jazdy, ani przed, ani po czasie. Dzięki zintegrowaniu go z systemem SDIP Zarządu Transportu Metropolitalnego pojazdy na wybranych ciągach komunikacyjnych otrzymują priorytet. Dzięki temu mogą zmniejszyć różnicę w czasie w stosunku do rozkładu jazdy.
– Pojawiają się pytania o możliwość rozszerzenia priorytetu na wszystkie tramwaje, nie tylko te, które mają opóźnienie. Testowaliśmy to m.in. na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i Damrota, ale niestety takie rozwiązanie powodowało korkowanie się lewoskrętu w ul. Damrota. Ucierpieliby wtedy także piesi, dla których rzadziej wyświetlane byłoby zielone światło – tłumaczy Paweł Pluszke, kierownik Działu ITS w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów. – Tak więc zbyt często stosowany priorytet może paradoksalnie pogorszyć płynność ruchu.
Obecnie w Katowicach działa 182 sygnalizacji świetlnych, z czego 112 jest zintegrowanych z ITS. Planuje się, że w kolejnych latach nowe i istniejące sygnalizacje będą włączane do systemu.
Katowicki ITS jest zintegrowany z podobnymi, działającymi w innych miastach metropolii, takich jak Chorzów i Gliwice, szczególnie wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ).
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
841Zwrot ws. Huty Częstochowa. Węglokoks przejmuje giganta i planuje wznowienie produkcji
685Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
511200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
505Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
474Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
+2 / -0"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
0Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0Nie tylko odzież i elektronika. Deweloperzy też korzystają z potencjału Black Friday
0Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
0