W Katowicach trwa przebudowa dwóch węzłów drogowych. Zlikwidowanie tych „wąskich gardeł” usprawni ruch w Piotrowicach i Giszowcu.
- Każdy z nas jest dziś świadkiem dokonującej się rewolucji komunikacyjnej. Realizujemy projekty o łącznej wartości ponad 700 mln zł, na które pozyskaliśmy ponad 600 mln zł dofinansowania – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Zdaję sobie także sprawę, że aby komunikacja miejska mogła prawidłowo funkcjonować ważna jest też infrastruktura drogowa. Nie każdy także może zrezygnować z podróży samochodem, dlatego ważną inwestycją jest przebudowa wąskich gardeł na drodze krajowej nr 81 w Piotrowicach i Giszowcu – dodaje prezydent. W ramach drogi krajowej nr 81 rozpoczęła się przebudowa dwóch dużych węzłów drogowych o wartości ponad 310 mln zł, z czego 260 mln zł – to pozyskane dofinansowanie zewnętrzne.
Pierwszy z przebudowanych węzłów to skrzyżowanie ul. Kościuszki z ul. Armii Krajowej. Powstanie tu dwupoziomowe skrzyżowanie. Prace budowlane trwają od początku 2018 roku i zakończą się pod koniec tego roku. - Mieszkańcy południowych dzielnic Katowic po zakończeniu przebudowy odczują ogromną poprawę. Jedną z podstawowych kwestii jest oddzielenie ruchu tranzytowego od komunikacji lokalnej – mówi Marcin Krupa. W ramach przebudowy powstanie tunel, dzięki któremu jadąc z centrum w kierunku Mikołowa nie będziemy zatrzymywać się na tym skrzyżowaniu oraz dwupasowe rondo, które będzie bezpiecznym rozwiązaniem dla poruszających się pomiędzy Piotrowicami, a Ligotą. To wszystko docelowo sprawi, że po Katowicach będzie się podróżowało szybciej i bardziej komfortowo.
Wykonawca, firma IMB-Podbeskidzie z początkiem roku zakończyła pierwszy etap prac, z którego efektami można zapoznać się w materiale wideo:
- W ramach pierwszego etapu prowadziliśmy prace po południowej stronie ul. Kościuszki. Wykonaliśmy kanalizację deszczową, poszerzyliśmy jezdnię, a także powstały mury oporowe, podpory wiaduktowe oraz sieci uzbrojenia podziemnego. Przygotowaliśmy także instalację dla nowego oświetlenia ulicznego – Marcin Englert, kierownik budowy i dodaje, że obecnie trwają przygotowania do drugiego etapu prac, które będą prowadzone analogicznie od północnej strony ul. Kościuszki.
Trwają także prace przygotowawcze w Giszowcu polegające na przygotowaniu gruntu pod inwestycję. Nowy węzeł drogowy powstanie w rejonie skrzyżowania ul. 73 Pułku Piechoty (DK 81) z ul. Pszczyńską (DK 86) i linią kolejową. Wykonawca zrealizuje także rozbudowę węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą i linią kolejową, rozbudowę fragmentu ul. Pszczyńskiej (DK 86) od węzła z autostradą A4 do węzła z ulicami: 73 Pułku Piechoty, Karolinki i Kolistą. Powstanie tu nowy bezkolizyjny węzeł, który składa się z łukowych zjazdów i wjazdów, z przecięciami na różnych poziomach, a także przejścia podziemne. Piesi zyskają połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul. Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne oraz połączenia pomiędzy przystankami autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul. Pszczyńskiej. Ponadto, poprzez modernizację skrzyżowania ulic: Pszczyńskiej (DK 86), 73 Pułku Piechoty, Karolinki i Kolistej, usprawnione zostanie skomunikowanie ponadlokalne i regionalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta.
- Razem z realizowaną przebudową w rejonie skrzyżowania ulic Kościuszki i Armii Krajowej – będą to, bez wątpienia, dwie najważniejsze drogowe inwestycje w Katowicach ostatnich lat. Oba węzły stanowią część głównych arterii komunikacyjnych miasta oraz są jednymi z najbardziej obciążonych ruchem kołowym skrzyżowań w kraju. Inwestycje mają zwiększyć nie tylko przepustowość dróg, ale również bezpieczeństwo – mówi prezydent Katowic.
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm NDI – BALZOLA. Prace przygotowawcze ruszyły w ubiegłym roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2021 roku. – W najbliższym czasie rozpoczynamy roboty teletechniczne, elektroenergetyczne oraz przebudowę gazociągów wzdłuż 73 Pułku Piechoty. Chcemy także zakończyć oczyszczanie terenu z karpin po dokonanej wycince drzew oraz rozpocząć budowę dróg technologicznych dla celów budowy. Następnie planujemy budowę przewiązek w pasie rozdziału DK86, aby móc ostatecznie wprowadzić 12 miesięczną organizację ruchu dla budowy etapu I – tłumaczy Tomasz Kawalec, kierownik budowy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gigantyczna strata JSW. Spółka tłumaczy się trudną koniunkturą
548Podatek Belki wciąż drenuje kieszenie Polaków. W 2024 roku fiskus ściągnął prawie 11 mld zł
538JSW: wypadek zbiorowy w kopalni Knurów-Szczygłowice. Trzech poszkodowanych w szpitalach
488Kiedy paczka brzęczy. Pszczoły na pokładzie - innowacja w transporcie
478Ceny i dostępność jaj przed Wielkanocą 2025. Czy Polsce grożą braki w sklepach?
465Wielkanoc 2025: Święta droższe niż zwykle – jak radzą sobie polskie gospodarstwa?
+4 / -0"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
+4 / -0Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
+3 / -0Miliarder ze Śląska: liczba biurokratycznych absurdów jest przytłaczająca
+2 / -0W Polsce aptek jak na lekarstwo. Trzech na pięciu mieszkańców kraju zaopatruje się u sąsiadów
+1 / -0Wesołych Świąt!
0W Wielkanoc 2025 Polacy mocno tną budżety na alkohol. Blisko 1/4 nie postawi go na świątecznym stole
0Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
0PGG otwarta na współpracę z Rudą Śląską. Kolejne rozmowy o transformacji
010 tys. złotych na dziecko. Śląskie wspiera osierocone dzieci po tragediach górniczych
0
~widzewiecej 2019-01-09
10:14:56
Oby obyło się bez komplikacji...