Czas pracy kierowcy zawodowego ściśle regulują krajowe oraz unijne przepisy prawne. Rejestruje się go za pomocą urządzenia nazywanego tachografem cyfrowym. Wyjaśniamy, na czym polega taka rejestracja i kiedy zachodzą okoliczności, w których konieczne jest wykonanie wpisu manualnego w tachografie. Cyfrowym.
Tachograf cyfrowy to zamontowane w kabinie pojazdu urządzenie elektroniczne, które zapisuje jego prędkość, pokonany dystans oraz czas pracy kierowcy. Dane są rejestrowane na wbudowanym nośniku pamięci oraz karcie kierowcy. Obsługa tachografu cyfrowego wymaga umieszczenia w nim karty kierowcy. Tachograf cyfrowy wymagany jest w przypadku przewożących towary pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony (także jeżeli chodzi o transport aut) oraz pojazdów do przewozu osób, które zarejestrowane są na więcej niż 9 osób (w liczbie osób uwzględniany jest kierowca).
Jeżeli po wyjęciu karty ze slotu tachografu, czyli wylogowaniu, kierowca wykonuje czynności, które podlegają obowiązkowi rejestracji, powinien dokonać na karcie stosownego wpisu manualnego. Jest to konieczne w przypadku działań kierowcy, którego tachograf nie miał możliwości zapisać danych w sposób automatyczny. Za pomocą urządzenia rejestrującego należy wprowadzić na kartę okresy i przypisać do nich właściwe czynności. Wpis manualny w tachografie może dotyczyć między innymi okresów gotowości oraz pauzy kierowców.
Przykładem okoliczności, w której konieczne jest wykonanie wpisu manualnego w tachografie jest sytuacja, kiedy kierowca przed rozpoczęciem trasy dojeżdża do pracy samochodem osobowym lub porusza się innym pojazdem nieobjętym przepisami o tachografach. Podobnie dzieje się, gdy kierowca z jakiegoś powodu w trakcie pracy opuszcza pojazd, zabierając kartę pojazdu. Przykładem może być konieczność okazania karty podczas zjazdu do bazy w trakcie wykonywania pracy.
Zależnie od konkretnego rodzaju sprzętu różnić się może obsługa tachografu cyfrowego. Wpis manualny należy wykonywać zgodnie z instrukcją producenta. Zazwyczaj po włożeniu karty do tachografu cyfrowego urządzenie wyświetla datę i godzinę ostatniego wyjęcia karty i pyta użytkownika o potrzebę wykonania wpisu manualnego, domyślnie proponując opcję potwierdzającą. Przy pomocy strzałek kierowca może ustawić odpowiednią datę i godzinę i przypisać do brakującego okresu właściwe czynności – okresy gotowości, przerwy bądź inną pracę.
Wymagane jest ręczne wprowadzenie do pamięci tachografu oznaczenia kraju rozpoczęcia oraz kraju zakończenia pracy. Należy pamiętać, że wymóg wpisu obowiązuje również wtedy, kiedy kierowca zaczyna i kończy pracę na terenie tego samego państwa. Wymóg ten nie obowiązuje, jeśli w pojeździe zainstalowany jest tachograf wyposażony w GPS, czyli tak zwany inteligentny tachograf. Takie urządzenia automatycznie rejestrują położenie pojazdu w momencie rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz co 3 godziny w trakcie jazdy.
W przypadku gdy kierowca nie wprowadzi danych wpisem manualnym, tachograf cyfrowy oznaczy brakujący okres znakami zapytania jako okres aktywności, który nie został udokumentowany. Takie uchybienie grozi kierowcy otrzymaniem kary finansowej.
Zgodnie z treścią art. 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 roku w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, w sytuacji, gdy kierowca nie może używać rejestratora znajdującego się w pojeździe, musi nanosić wpisy ręcznie, czyli dokonywać tak zwanych wpisów manualnych.
Opuszczając pojazd kierowca może, ale nie musi, wyciągać karty ze slotu tachografu cyfrowego. Jeśli wyjmie kartę, po jej ponownym włożeniu musi dokonać wpisu manualnego. Jeśli karta pozostawiona zostanie w slocie, tachograf automatycznie zarejestruje czas odpoczynku kierowcy.
Absurdy górniczej rzeczywistości. Zwolniony za fikcyjne zjazdy związkowiec wraca do JSW
2556Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
808Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
595Katowice, Gliwice i Bielsko-Biała wygrywają w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego
591Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
577Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
+3 / -0Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
+2 / -0Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na jakość druku szytych katalogów?
0Program do fakturowania- co oferuje i komu się przyda?
0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
0Handel w Wigilię. Nowy Sejm przyjął pierwszą ustawę
0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
0