Podziemne połączenia między kopalniami Jastrzębskiej Spółki Węglowej to już standard. Teraz przyszła pora na stworzenie kolejnego tego rodzaju przejścia. Tym razem dotyczy to kopalń Budryk oraz Ruchu Knurów. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciagu kilku lat.
Połączeniem podziemnym są ze sobą powiązane ruchy Borynia, Zofiówka i Jastrzębie-Bzie oraz Ruch Szczygłowice z Ruchem Knurów. W ciągu kilku najbliższych lat ma powstać połączenie pomiędzy Budrykiem a Ruchem Knurów.
Inwestycję będziemy chcieli zrealizować w ciągu najbliższych trzech lat. Aby połączyć szyb „Aniołki” w Ruchu Knurów z szybem VI kopalni Budryk, będziemy musieli wydrążyć ok. 6900 metrów wyrobisk, z czego 1800 metrów wyrobisk przekopowych i 5100 metrów wyrobisk węglowych. Równocześnie będą drążone w sumie cztery wyrobiska, trzy na Ruchu Knurów i jedno na KWK Budryk – mówi Jarosław Rutkowski, koordynator projektu. – Roboty pod ziemią nie są jedynymi, które mamy do wykonania. Sporo pracy jest do wykonania w samym szybie „Aniołki”. W głównej mierze jest to związane z likwidacją obecnie zabudowanego wyposażenia szybu łącznie z naczyniem wyciągowym w rurze szybowej, likwidacją wlotów na poszczególnych poziomach i zabudową nowych rurociągów oraz zabudową nowej, wydajniejszej stacji wentylatorów głównych – dodaje Jarosław Rutkowski.
Ta inwestycja została wpisana jako kluczowa w "Strategii JSW do roku 2030".
Na obszarze górniczym KWK Budryk miał powstać szyb wydechowy, ale inwestycja nie została zrealizowana ze względów ekonomicznych. Połączenie podziemne Budryka z Knurowem ma być alternatywą nowego szybu wydechowego.
Rozwój kopalni i zejście z eksploatacją poniżej poziomu 1050 m w kierunku zachodnim wymusiło jednak poszukiwanie rozwiązań alternatywnych do szybu IV w KWK Budryk. Analizowano możliwość wykorzystania szybów wentylacyjnych sąsiednich kopalń: Knurów-Szczygłowice oraz Sośnica. Najkorzystniejszym rozwiązaniem okazał się pomysł połączenia wentylacyjnego KWK Budryk z szybem wentylacyjnym KWK Knurów-Szczygłowice o nazwie „Aniołki” zlokalizowanym ok. 2 km w linii prostej od granicy obszaru górniczego „Ornontowice I” KWK Budryk - informuje Tomasz Siemieniec, rzecznik prasowy JSW.
Prace nad możliwością utworzenia tego połączenia rozpoczęły się już w 2013 roku. Wówczas analizowano poziomy zagrożeń naturalnych KWK Knurów-Szczygłowice i KWK Budryk oraz wpływu tego połączenia na ewentualne ograniczenia w funkcjonowaniu kopalni. Sporządzono także wstępne koszty wykonania wyrobisk oraz rozbudowy szybu "Aniołki". Trudna sytuacja w sektorze górniczym w 2015 roku spowodowała, że prace nad połączeniem kopalń zostały wstrzymane.
W 2021 roku powrócono do pomysłu połączeniu Ruchu Knurów i KWK Budryk.
Zarząd JSW powołał zespół, którego celem była analiza możliwości poprawy efektywności wykorzystania bazy zasobowej, poprawy zarządzania siecią wentylacyjną, poprawy efektywności ekonomicznej wydobycia węgla oraz optymalizacji procesów produkcyjnych w wyniku połączenia wentylacyjnego - dodaje rzecznik prasowy.
Połączenie wentylacyjne obu kopalń jest rozwiązaniem tańszym niż budowa nowego szybu na terenie KWK Budryk. Dzięki zwiększonej ilości powietrza w wyrobiskach zmniejszy się także poziom zagrożenia metanowego. Inwestycja pozwoli na zwiększenie eksploatacji węgla, ponieważ ustabilizuje się sieć wentylacyjna w KWK Budryk. W kopalniach poprawią się także warunki klimatyczne, ponieważ budowa połączenia pozwoli na obniżenie temperatury suchej powietrza poniżej 28 stopni Celsjusza. Połączenie niesie ze sobą także inne pozytywne zmiany w obu kopalniach.
W rejonie eksploatacji partii „A” KWK Budryk podniesie efektywność czasu pracy oraz poprawi komfort pracy zatrudnionej tam załogi. Ponadto, połączenie daje możliwość kierowania odstawy urobku pomiędzy kopalniami oraz znacznie obniży dotychczasowe koszty poprzez połączenie rurociągami odmetanowania, wody, podsadzki, odwodnienia i sprężonego powietrza - podaje Tomasz Siemieniec.
Materiał oryginalny: https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,inwestycja-w-jsw-podziemne-polaczenie-kwk-budryk-z-ruchem-knurow,wia5-3266-23145.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
799Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
640Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
639"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
602Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
557W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0