Podziemne połączenia między kopalniami Jastrzębskiej Spółki Węglowej to już standard. Teraz przyszła pora na stworzenie kolejnego tego rodzaju przejścia. Tym razem dotyczy to kopalń Budryk oraz Ruchu Knurów. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciagu kilku lat.
Połączeniem podziemnym są ze sobą powiązane ruchy Borynia, Zofiówka i Jastrzębie-Bzie oraz Ruch Szczygłowice z Ruchem Knurów. W ciągu kilku najbliższych lat ma powstać połączenie pomiędzy Budrykiem a Ruchem Knurów.
Inwestycję będziemy chcieli zrealizować w ciągu najbliższych trzech lat. Aby połączyć szyb „Aniołki” w Ruchu Knurów z szybem VI kopalni Budryk, będziemy musieli wydrążyć ok. 6900 metrów wyrobisk, z czego 1800 metrów wyrobisk przekopowych i 5100 metrów wyrobisk węglowych. Równocześnie będą drążone w sumie cztery wyrobiska, trzy na Ruchu Knurów i jedno na KWK Budryk – mówi Jarosław Rutkowski, koordynator projektu. – Roboty pod ziemią nie są jedynymi, które mamy do wykonania. Sporo pracy jest do wykonania w samym szybie „Aniołki”. W głównej mierze jest to związane z likwidacją obecnie zabudowanego wyposażenia szybu łącznie z naczyniem wyciągowym w rurze szybowej, likwidacją wlotów na poszczególnych poziomach i zabudową nowych rurociągów oraz zabudową nowej, wydajniejszej stacji wentylatorów głównych – dodaje Jarosław Rutkowski.
Ta inwestycja została wpisana jako kluczowa w "Strategii JSW do roku 2030".
Na obszarze górniczym KWK Budryk miał powstać szyb wydechowy, ale inwestycja nie została zrealizowana ze względów ekonomicznych. Połączenie podziemne Budryka z Knurowem ma być alternatywą nowego szybu wydechowego.
Rozwój kopalni i zejście z eksploatacją poniżej poziomu 1050 m w kierunku zachodnim wymusiło jednak poszukiwanie rozwiązań alternatywnych do szybu IV w KWK Budryk. Analizowano możliwość wykorzystania szybów wentylacyjnych sąsiednich kopalń: Knurów-Szczygłowice oraz Sośnica. Najkorzystniejszym rozwiązaniem okazał się pomysł połączenia wentylacyjnego KWK Budryk z szybem wentylacyjnym KWK Knurów-Szczygłowice o nazwie „Aniołki” zlokalizowanym ok. 2 km w linii prostej od granicy obszaru górniczego „Ornontowice I” KWK Budryk - informuje Tomasz Siemieniec, rzecznik prasowy JSW.
Prace nad możliwością utworzenia tego połączenia rozpoczęły się już w 2013 roku. Wówczas analizowano poziomy zagrożeń naturalnych KWK Knurów-Szczygłowice i KWK Budryk oraz wpływu tego połączenia na ewentualne ograniczenia w funkcjonowaniu kopalni. Sporządzono także wstępne koszty wykonania wyrobisk oraz rozbudowy szybu "Aniołki". Trudna sytuacja w sektorze górniczym w 2015 roku spowodowała, że prace nad połączeniem kopalń zostały wstrzymane.
W 2021 roku powrócono do pomysłu połączeniu Ruchu Knurów i KWK Budryk.
Zarząd JSW powołał zespół, którego celem była analiza możliwości poprawy efektywności wykorzystania bazy zasobowej, poprawy zarządzania siecią wentylacyjną, poprawy efektywności ekonomicznej wydobycia węgla oraz optymalizacji procesów produkcyjnych w wyniku połączenia wentylacyjnego - dodaje rzecznik prasowy.
Połączenie wentylacyjne obu kopalń jest rozwiązaniem tańszym niż budowa nowego szybu na terenie KWK Budryk. Dzięki zwiększonej ilości powietrza w wyrobiskach zmniejszy się także poziom zagrożenia metanowego. Inwestycja pozwoli na zwiększenie eksploatacji węgla, ponieważ ustabilizuje się sieć wentylacyjna w KWK Budryk. W kopalniach poprawią się także warunki klimatyczne, ponieważ budowa połączenia pozwoli na obniżenie temperatury suchej powietrza poniżej 28 stopni Celsjusza. Połączenie niesie ze sobą także inne pozytywne zmiany w obu kopalniach.
W rejonie eksploatacji partii „A” KWK Budryk podniesie efektywność czasu pracy oraz poprawi komfort pracy zatrudnionej tam załogi. Ponadto, połączenie daje możliwość kierowania odstawy urobku pomiędzy kopalniami oraz znacznie obniży dotychczasowe koszty poprzez połączenie rurociągami odmetanowania, wody, podsadzki, odwodnienia i sprężonego powietrza - podaje Tomasz Siemieniec.
Materiał oryginalny: https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,inwestycja-w-jsw-podziemne-polaczenie-kwk-budryk-z-ruchem-knurow,wia5-3266-23145.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
635Bytom inwestuje w energię z biogazu. 31,5 mln zł na nową instalację
530Związkowcy o Elektrowni Rybnik: dokument z 2020 r. nie ma dla nas mocy. Elektrownia mogłaby podziałać jeszcze kilkanaście lat (wideo)
527Najem zwrotny - rewolucja w inwestowaniu w nieruchomości
440PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
350Nie było żadnej, będą dwie fabryki. Boom na wodorowe inwestycje w województwie śląskim
+4 / -1W Katowicach, w miejscu dawnego dworca autobusowego, wyrosną trzy nowe wieże (wizualizacje)
+3 / -0Z Rybnika do Gliwic Kolejami Śląskimi. Linia S17 coraz popularniejsza
+3 / -0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
+2 / -0To będzie przełom w świecie skoków. Śląskie firmy tworzą rewolucyjny projekt
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
0PiS do PO ws. Elektrowni Rybnik: weźcie się do roboty!
0PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
0Katowice rozbudują Inteligentny System Transportowy o dwie nowe lokalizacje
0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
0