To historyczna chwila dla Parku Śląskiego. 27 października władze Parku i wykonawca podpisały umowę na budowę drugiej linii Kolei Linowej „Elka”. Już w przyszłym roku goście Parku Śląskiego będą mogli podróżować dodatkową trasą łączącą Wesołe Miasteczko z Planetarium Śląskim.
Nowy odcinek poprowadzony zostanie śladem dawnej trasy kolejki - od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego. Trasa będzie mierzyła 1840 metrów, a podróż nią zajmie od 15 do 20 minut w jedną stronę. Z góry będzie można obserwować Śląski Ogród Zoologiczny, podróżujący przejadą malowniczą trasą z wybiegami dla zwierząt oraz nad Doliną Dinozaurów. Stacja przesiadkowa zlokalizowana będzie przy alei Planetarium.
– Inwestujemy w Park Śląski, przywracając mu dawną świetność i sprawiając, by mógł służyć kolejnym pokoleniom. Elka to jedna z wizytówek parku, kultowe miejsce przyciągające w sezonie prawdziwe tłumy. Cieszę się, że będziemy mogli podziwiać z tej perspektywy kolejne fragmenty tego wyjątkowego miejsca – powiedział Jakub Chełstowski, marszałek Województwa Śląskiego.
Druga nitka „Elki” wyposażona zostanie w 30 czteroosobowych otwartych kanap i 15 gondoli. Przewidywany termin realizacji drugiej nitki kolei Linowej „Elka” to 12 miesięcy od rozpoczęcia prac. Na czas wykonania nadbudowy stacji przy Stacji Wesołe Miasteczko „Legendia”, „Elka” zostanie wyłączona z użytkowania, ten etap pracy zaplanowano poza wysokim sezonem.
– Jest to jedna z najważniejszych i najciekawszych linii, która przebiegać będzie nad Śląskim Ogrodem Zoologicznym. Docelowo mamy nadzieję, że uda nam się w przyszłości ruszyć również z przygotowaniami do budowy kolejnego odcinka Kolei Linowej „Elka” od Planetarium do Stadionu Śląskiego tym samym zamykając przejazd w historyczny trójkąt – mówi Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego.
Nitka powstanie w śladzie dawnej kolejki. Jej budowa wiązać się będzie z wycinką około 300 drzew, ponieważ, jak tłumaczy prezes, zwiększyły się wymogi związane z szerokością pasa bezpieczeństwa.
Wykonawcą drugiej linii Kolei Linowej „Elka” jest konsorcjum firm, w skład którego wchodzą trzy spółki: lider - Arco System z Oświęcimia; partner - Inrtavi z Bielska Białej oraz Doppelmayr, podwykonawca inwestycji. Koszt budowy drugiej linii kolei linowej „Elka” to nieco ponad 85 mln zł brutto.
Wykonawcę udało się wyłonić w drugim przetargu. W pierwszym, w którym założony był budżet 55 mln zł, nie zgłosił się żaden chętny. Dopiero decyzją Sejmiku dokapitalizowano spółkę Park Śląski, aby można było zwiększyć budżet inwestycji. Dzięki temu w drugim przetargu udało się wyłonić wykonawcę.
Historycznie kolejkę linową tworzyły odrębne odcinki, połączone w trójkąt ze stacjami przy Stadionie Śląskim, Śląskim Wesołym Miasteczku i Planetarium Śląskim. I ta trasa „Elki” funkcjonowała do 2006 roku. Dziś trasa długość trasy wynosi 2185 metrów w linii prostej. Odwiedzający Park Śląski mogą przejechać się gondolą lub krzesełkiem ze stacji Stadion Śląski do Wesołego Miasteczka „Legendia” i z powrotem.
„Elka” przed laty posiadała aż trzy trasy na planie trójkąta. Przejazd trasą kolejką o długości niemal sześciu kilometrów, zajmował około godziny. Kolejka w tej formie działała do sezonu 2005, kiedy wyłączono z eksploatacji odcinek od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego.
W kwietniu 2006 roku po raz pierwszy nie uruchomiono Elki na całej dotychczasowej trasie. Powodem był zły stan techniczny obiektu, a przerwa w działaniu kolejki linowej trwała od 2006 do 2013 roku. Po odbudowie kolejki w 2013 roku do użytku wrócił jednak tylko jeden odcinek. Od samego początku władze Parku Śląskiego zaznaczały jednak, że docelowo planowane jest odtworzenie kolejki w pełnym wymiarze i dawnym układzie trzech odcinków. Starania o zgromadzenie funduszy na brakujący fragment Elki potwierdził dziś marszałek Chełstowski. Jeśli to się powiedzie, ostatni odcinek ma powstać w roku 2025.
„Elka” będzie kursować jeszcze do 30 listopada, po czym na czas rozbudowy centrum przesiadkowego na stacji Wesołe Miasteczko „Legendia” zostanie wyłączona z użytkowania. Z tej okazji zaplanowano promocję. Każdy, kto do końca listopada 2022 r. zakupi bilet na „Elkę” otrzyma 50 procent rabatu na przejazd nowym odcinkiem Elki w 2023 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
894Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
748"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
623Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
583Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
579Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0