Oferty na przygotowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej zostały otwarte w piątek (3 kwietnia). Teraz oceni je komisja przetargowa. Opracowanie tego dokumentu to jeden z ważniejszych etapów w drodze do usprawnienia transportu szynowego na terenie GZM.
Przetarg na „Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej” został ogłoszony przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w drugiej połowie lutego.
Opracowanie Wstępnego Studium Wykonalności ma potrwać około czterech lat. To opracowanie, które jest kolejnym etapem budowy Kolei Metropolitalnej ma określić, które z rozwiązań zaproponowanych w Koncepcji Kolei metropolitalnej – są możliwe do realizacji oraz w jakim zakresie.
Koncepcja długoterminowa
Gotowy dokument ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza z nich to tzw. koncepcja krótkoterminowa, która dotyczy budowy nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych oraz parkingów dla samochodów. Ma także zawierać odpowiedzi dotyczące zapotrzebowania na tabor oraz lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnych. Działania na tym obszarze mają być określone do 2025 roku.
Koncepcja docelowa to prognoza ruchu osób, propozycja oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analiza zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać także lokalizację i wielkość obiektów zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnej.
Wykonawca ma przygotować także plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Jego zadaniem będzie również przeanalizowanie różnych modeli własności operatora Kolei Metropolitalnych – własna spółka GZM, czy też zewnętrzna. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem oraz utrzymaniem zaplecza technicznego. Dokument ma też zawierać analizy dotyczące finansowania inwestycji.
Podczas prac nad Studium wykonawca musi także wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje kolejowe przez spółkę PKP PLK SA, a także plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
1282Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1233Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
746Ogromne elementy pojadą do Elektrowni Rybnik. Utrudnienia dla śląskich kierowców
516Czysty paradoks: kredytu 0 proc. nie będzie, więc Polacy kupią więcej mieszkań
472Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+2 / -0Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
+1 / -0Nowe drogi, chodniki, ścieżki rowerowe. Katowice zbudowały sześć układów drogowych za 158 mln złotych
+1 / -0Prawdopodobnie najpiękniejsza przychodnia w Polsce - powstała na terenie dawnej kopalni w Katowicach
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0Kolejna darowizna SRK dla pogórniczej gminy. 66 działek wartych ponad 6 mln zł
0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
0