Inwestycje i nieruchomości

Kolej Plus: 7 inwestycji w woj. śląskim będzie realizowane

2022-04-21, Autor: mz

Ponad 1200 km linii kolejowych w Polsce, w tym ponad 100 km w Śląskiem, będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku - poinformowało wczoraj Ministerstwo Infrastruktury. Spośród 34 inwestycji zakwalifikowanych do realizacji 11 województwach najwięcej, czyli 7, będzie mogło zostać przeprowadzonych w województwie śląskim. Pozwolą one na rewitalizację, odbudowę lub rozbudowę 112 km linii kolejowych w naszym regionie.

 

Reklama

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.

Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj (20 kwietnia 2022 - przyp. red.) przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odbudowie, odtworzeniu linii kolejowych – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas wczorajszej konferencji prasowej w Janowie Lubelskim.

W spotkaniu uczestniczyli także: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz wicepremier Jacek Sasin.

To ważny moment, ponieważ w III Rzeczpospolitej dochodziło do likwidowania linii kolejowych - przypomniał premier.

Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Kolej Plus: 34 inwestycje w 11 województwach. W tym 7 na Śląsku

Spośród 34 inwestycji zakwalifikowanych do realizacji 11 województwach najwięcej, czyli 7, będzie mogło zostać przeprowadzonych w województwie śląskim. Pozwolą one na rewitalizację, odbudowę lub rozbudowę 112 km linii kolejowych w naszym regionie.

Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach:

  • trzy w województwie dolnośląskim,
  • pięć w województwie lubelskim,
  • jeden w województwie lubuskim,
  • dwa w województwie łódzkim,
  • cztery w województwie małopolskim,
  • cztery w województwie mazowieckim,
  • jeden w województwie opolskim,
  • jeden w województwie podlaskim,
  • siedem w województwie śląskim,
  • jeden w województwie świętokrzyskim,
  • pięć w województwie wielkopolskim.

A. Bittel: do 2028 r. mniejszy obszar wykluczenia komunikacyjnego

Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 r. obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy - powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach programu:

  • zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
  • przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
  • zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe SA (po kwalifikacji do dofinansowania ze środków programu).

Projekty w programie obejmują:

  • 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
  • 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
  • 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
  • 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach programu.

Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Budżet zwiększony do ponad 11 mld złotych

Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł - do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.

Metropolia GZM z dotacją na 100 km torów

W ramach programu Kolej Plus dofinansowanie na budowę torów otrzymało sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wszystkie z nich wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, a ich łączny koszt realizacji jest szacowany na ok. 1,65 mld zł. Znaczna część tej kwoty (od 75 do 85 procent w zależności od projektu) zostanie pokryta z budżetu programu.

To dobre informacje dla Metropolii GZM - napisał na swoim Twitterze Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskej Metropolii.

Warto być przygotowanym i kiedy pojawiają się szanse, korzystać z nich w pełni - dodał.

Wszystkie nasze projekty liniowe z dofinansowaniem! Projekty liniowe, to budowa lub odbudowa torów pomiędzy miastami i gminami GZM do Katowic - czytamy z kolei na oficjalnym profilu Metropolii.

Zakwalifikowanie wszystkich naszych projektów liniowych, które zgłosiliśmy to bardzo duży sukces. Przede wszystkim przybliża nas w dużym stopniu do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM – powiedział Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem we wszystkich zgłoszonych projektach. Wspólnie z liderami (gminami GZM) podjęła już wcześniej decyzję, aby zwiększyć wkład własny dla wszystkich projektów, za co były przyznawane dodatkowe punkty w rankingu, a to zwiększało też szansę poszczególnych inwestycji na realizację.

Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie "Kolej+" to ponad 305 mln zł – przyznaje Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.

Kolej Plus. Zakwalifikowane projekty liniowe GZM:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska.
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto.
  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.

Kolej Plus przywróci pociągi w Jastrzębiu-Zdroju  

Przypomnijmy, że wniosek do rządowego programu Kolej+ złożył w listopadzie 2021 roku Marszałek Województwa Śląskiego wraz z partnerami: Jastrzębiem-Zdrój, Czerwionką-Leszczyny, Żorami i Pawłowicami. 

Jednym z 34 realizowanych połączeń będzie Jastrzębie-Zdrój–Orzesze.

To bardzo dobra wiadomość dla naszego miasta. Od lat zabiegamy o przywrócenie kolei do Jastrzębia-Zdroju. Cieszymy się, że nasz głos wreszcie został wzięty pod uwagę a nasz projekt zaakceptowany. Warto przypomnieć, że Jastrzębie-Zdrój wraz z partnerami partycypuje w kosztach inwestycji - skomentowała prezydent Jastrzębia-Zdroju, Anna Hetman.

Projekt zakłada wykorzystanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A istniejącej infrastruktury oraz odbudowę odcinków linii kolejowych w historycznym przebiegu. Fragment nowej linii zostanie zbudowany między Rondem Porozumienia Jastrzębskiego i dawnym przystankiem Jastrzębie-Zdrój Górne, odbudowany zostanie fragment linii 159 na terenie Jastrzębia oraz między Żorami i Orzeszem i zrewitalizowany jego fragment między Jastrzębiem, Pawłowicami i Żorami.

Połączenie obsługiwać ma 18 pociągów: 12 z nich kursowałoby na trasie Katowice-Żory-Jastrzębie, 6 dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik. Szacunkowa wartość wynosi 503 814 924,75 zł.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Blokada miliardów z UE. Kto ma rację?



Oddanych głosów: 260

Prezentacje firm