Ponad 1200 km linii kolejowych w Polsce, w tym ponad 100 km w Śląskiem, będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku - poinformowało wczoraj Ministerstwo Infrastruktury. Spośród 34 inwestycji zakwalifikowanych do realizacji 11 województwach najwięcej, czyli 7, będzie mogło zostać przeprowadzonych w województwie śląskim. Pozwolą one na rewitalizację, odbudowę lub rozbudowę 112 km linii kolejowych w naszym regionie.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.
Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj (20 kwietnia 2022 - przyp. red.) przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odbudowie, odtworzeniu linii kolejowych – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas wczorajszej konferencji prasowej w Janowie Lubelskim.
W spotkaniu uczestniczyli także: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz wicepremier Jacek Sasin.
To ważny moment, ponieważ w III Rzeczpospolitej dochodziło do likwidowania linii kolejowych - przypomniał premier.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) April 20, 2022
Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) April 20, 2022
Spośród 34 inwestycji zakwalifikowanych do realizacji 11 województwach najwięcej, czyli 7, będzie mogło zostać przeprowadzonych w województwie śląskim. Pozwolą one na rewitalizację, odbudowę lub rozbudowę 112 km linii kolejowych w naszym regionie.
Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach:
🚉 Inwestycje #KolejPlus w województwie śląskim ⤵️ pic.twitter.com/RxggZvBOAc
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) April 20, 2022
Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 r. obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy - powiedział wiceminister Andrzej Bittel.
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach programu:
Projekty w programie obejmują:
Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach programu.
Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.
Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł - do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.
W ramach programu Kolej Plus dofinansowanie na budowę torów otrzymało sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wszystkie z nich wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, a ich łączny koszt realizacji jest szacowany na ok. 1,65 mld zł. Znaczna część tej kwoty (od 75 do 85 procent w zależności od projektu) zostanie pokryta z budżetu programu.
To dobre informacje dla Metropolii GZM - napisał na swoim Twitterze Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskej Metropolii.
Warto być przygotowanym i kiedy pojawiają się szanse, korzystać z nich w pełni - dodał.
Dobre informacje dla @metropoliagzm Warto być przygotowanym i kiedy pojawiają się szanse, korzystać z nich w pełni. #kolejplus @MI_GOV_PL pic.twitter.com/gTuSXiKTvF
— Kazimierz Karolczak (@kkarolczak) April 20, 2022
Wszystkie nasze projekty liniowe z dofinansowaniem! Projekty liniowe, to budowa lub odbudowa torów pomiędzy miastami i gminami GZM do Katowic - czytamy z kolei na oficjalnym profilu Metropolii.
Wszystkie nasze projekty liniowe z dofinansowaniem #KolejPlus! Projekty liniowe, to budowa lub odbudowa torów pomiędzy miastami i gminami #GZM do #Katowice pic.twitter.com/ibkT1Vevsb
— Metropolia GZM (@metropoliagzm) April 20, 2022
Zakwalifikowanie wszystkich naszych projektów liniowych, które zgłosiliśmy to bardzo duży sukces. Przede wszystkim przybliża nas w dużym stopniu do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM – powiedział Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem we wszystkich zgłoszonych projektach. Wspólnie z liderami (gminami GZM) podjęła już wcześniej decyzję, aby zwiększyć wkład własny dla wszystkich projektów, za co były przyznawane dodatkowe punkty w rankingu, a to zwiększało też szansę poszczególnych inwestycji na realizację.
Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie "Kolej+" to ponad 305 mln zł – przyznaje Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.
Przypomnijmy, że wniosek do rządowego programu Kolej+ złożył w listopadzie 2021 roku Marszałek Województwa Śląskiego wraz z partnerami: Jastrzębiem-Zdrój, Czerwionką-Leszczyny, Żorami i Pawłowicami.
Jednym z 34 realizowanych połączeń będzie Jastrzębie-Zdrój–Orzesze.
To bardzo dobra wiadomość dla naszego miasta. Od lat zabiegamy o przywrócenie kolei do Jastrzębia-Zdroju. Cieszymy się, że nasz głos wreszcie został wzięty pod uwagę a nasz projekt zaakceptowany. Warto przypomnieć, że Jastrzębie-Zdrój wraz z partnerami partycypuje w kosztach inwestycji - skomentowała prezydent Jastrzębia-Zdroju, Anna Hetman.
Projekt zakłada wykorzystanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A istniejącej infrastruktury oraz odbudowę odcinków linii kolejowych w historycznym przebiegu. Fragment nowej linii zostanie zbudowany między Rondem Porozumienia Jastrzębskiego i dawnym przystankiem Jastrzębie-Zdrój Górne, odbudowany zostanie fragment linii 159 na terenie Jastrzębia oraz między Żorami i Orzeszem i zrewitalizowany jego fragment między Jastrzębiem, Pawłowicami i Żorami.
Połączenie obsługiwać ma 18 pociągów: 12 z nich kursowałoby na trasie Katowice-Żory-Jastrzębie, 6 dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik. Szacunkowa wartość wynosi 503 814 924,75 zł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3693Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1329O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1206Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1188Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1061Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0