PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą na zaprojektowanie łącznic kolejowych, dzięki którym możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między Bytomiem a Zabrzem i Rudą Śląską. Zadanie jest realizowane w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Budowa łącznic kolejowych usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem, Rudą Śląską oraz Katowicami.
Podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie 10 min, a z Rudy Orzegowa do Katowic 15 min. Celem utworzenia dodatkowej trasy jest włączenie nowych dzielnic Bytomia i Rudy Śląskiej do sieci kolejowych przewozów pasażerskich, a także umożliwienie uruchomienia nowych połączeń w aglomeracji. Projekt obejmuje budowę dwóch łącznic kolejowych, pozwalających na przejazd od Bytomia przez Rudę Orzegów do Rudy Śląskiej i Zabrza oraz modernizację linii między Zabrzem Biskupicami a Rudą Chebzie (nr 189).
Zwiększy się dostęp do kolei dzięki budowie nowych przystanków Ruda Orzegów oraz w Bytomiu w rejonie ul. Zabrzańskiej.
Prace projektowe dla zadania „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” będą realizowane w latach 2023 – 2026. Roboty budowlane mogą być prowadzone w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ponad 270 mln zł.
Na liście podstawowej Programu Kolej Plus w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
Planowany termin podpisania umów z wykonawcami prac projektowych w ramach zadań „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową nr 142” to III kwartał 2023 r.
Prowadzone są postępowania przetargowe dla zadań: „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” oraz „Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto”.
W lipcu ogłoszone zostały dwa przetargi: dla zadania realizowanego w trybie „projektuj i buduj” - „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” oraz dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”.
Zadanie „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego” zostało zakwalifikowane na listę podstawową w programie Kolej +. Inwestycja znajdująca się wcześniej na liście rezerwowej, w ramach dostępnych środków programu, została przeniesiona na listę podstawową Kolei +. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały wnioskodawcę - Miasto Bielsko-Białą o możliwości realizacji projektu. Obecnie prowadzone są uzgodnienia pomiędzy PLK SA a JST w zakresie umowy o współpracy - informuje Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK SA.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
658Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
645Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
556Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
555Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
439Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
+1 / -0Zabrze i Ruda Śląska z nowymi parkami handlowymi. Otwarcie planowane na 2027 rok
0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0