W sierpniu w Bielsku-Białej odbyły się spotkania konsultacyjne w sprawie rozwoju kolejnictwa na Podbeskidziu. Jednym z projektów, nad którym prowadzone są prace, jest rozbudowa linii 139 między Czechowicami-Dziedzicami przez Bielsko-Białą do granicy polsko-słowackiej w rejonie stacji Zwardoń.
PKP Polskie Linie Kolejowe pracują nad usprawnieniem przejazdu pociągami do granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu. Dziś podróż pociągiem w te rejony jest zupełnie nieatrakcyjna. Jazda pociągiem osobowym z Bielska-Białej do Zwardonia zajmuje około 100 minut, a to niewiele ponad 50 km. Dla porównania autem ten dystans można pokonać w 40 – 50 minut jadąc wygodną trasą S1. Z Katowic podróż do Zwardonia pociągiem trwa około 2 godz. 45 minut, autem - około półtorej godziny. Różne przewodniki, poradniki czy planery podróży sugerują turystom chcącym dostać się pociągiem na Słowację podróż przez Ostrawę w Republice Czeskiej. Nadkłada się drogi, ale jest szybciej.
Ma się to jednak zmienić. W grudniu 2020 roku z PKP PLK zawarła umowę z konsorcjum firm Arcadis sp. z o.o. (lider)/ Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o./ Instytut Kolejnictwa na opracowanie studium wykonalności na odcinku Czechowice–Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na linii z Katowic do granicy ze Słowacją (nr 139).
- Opracowanie studium to krok w kierunku usprawnienia podróży oraz przewozu towarów na ważnej trasie dla regionu, kraju i międzynarodowych przewozów kolejowych. Dokumentacja przedprojektowa jest konieczna aby określić kierunek rozwoju linii kolejowej - mówi ŚląskiemuBiznesowi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Wyjaśnia, że obecne konsultacje społeczne pozwalają wybrać optymalny wariant inwestycji, która poprawi przepustowość sieci kolejowej.
- PLK w ramach studium przeanalizują możliwości modernizacji linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Uwzględnione będą przewozy w ruchu pasażerskim oraz towarowym. Efektem przyszłej modernizacji byłoby skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa standardu podróży i zwiększenie dostępu do kolei, dzięki przebudowie istniejących i budowie nowych stacji i przystanków. Planowane zakończenie studium wykonalności to połowa 2022 roku. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2022 roku – dodaje przedstawicielka PLK.
To nie wszystkie inwestycje realizowane przez PKP PLK na Podbeskidziu. Od dłuższego czasu już trwa rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”, której efektem będzie lepszy dostęp do kolei oraz krótsze podróże w Beskid Śląski.
Ponadto w planach jest projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”. Projekt ten został zgłoszony do Programu Kolej + przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka.
- Zadaniem samorządów jest m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zgłoszonych projektów. Po tym etapie będą one podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji – mówi Katarzyna Głowacka.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
40 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
8684Centrum Bielska-Białej do zamknięcia dla aut. „Musi odetchnąć”
4369Hit! Bukmacherzy z Katowic przyjmują zakłady o terminowość śląskich inwestycji
3784KSSENON w Żorach na finiszu. Rusza komercjalizacja akceleratora biznesowego
1295ATAL ostatecznie zbuduje osiedle na terenie OPT przy Parku Śląskim
108740 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
+8 / -2Miała gościć Chruszczowa, stoi pusta. Tajemnicza willa w Katowicach zmieni się całkowicie (foto, wideo)
+6 / -1Amerykanie zbudują 10 małych elektrowni jądrowych w KSSE. Jest umowa z Last Energy
+4 / -0Prezes GTL: odbudowaliśmy zapas gotówki, wydamy w 2023 r. 30 mln zł na inwestycje
+4 / -0Nowy stadion w Katowicach zaczyna nabierać kształtów (wideo)
+4 / -040 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
1Nawet 30 nowych pociągów z wieloletnim serwisowaniem dla śląskiego. Jest przetarg
0Już nie mieszkania i centra handlowe. Oto nowy lider rynku nieruchomości
0Dzieje się! Na te inwestycje czekają Katowice. Zobaczcie place budów z lotu ptaka (wideo)
0Tramwaj na południe Katowic – władze miasta grają vabank o decyzję środowiskową
0