Inwestycje i nieruchomości

Koleją ze Śląska na Słowację – trwają prace nad rozbudową linii do Zwardonia

2021-08-20, Autor: Tomasz Raudner

W sierpniu w Bielsku-Białej odbyły się spotkania konsultacyjne w sprawie rozwoju kolejnictwa na Podbeskidziu. Jednym z projektów, nad którym prowadzone są prace, jest rozbudowa linii 139 między Czechowicami-Dziedzicami przez Bielsko-Białą do granicy polsko-słowackiej w rejonie stacji Zwardoń.

Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe pracują nad usprawnieniem przejazdu pociągami do granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu. Dziś podróż pociągiem w te rejony jest zupełnie nieatrakcyjna. Jazda pociągiem osobowym z Bielska-Białej do Zwardonia zajmuje około 100 minut, a to niewiele ponad 50 km. Dla porównania autem ten dystans można pokonać w 40 – 50 minut jadąc wygodną trasą S1. Z Katowic podróż do Zwardonia pociągiem trwa około 2 godz. 45 minut, autem - około półtorej godziny. Różne przewodniki, poradniki czy planery podróży sugerują turystom chcącym dostać się pociągiem na Słowację podróż przez Ostrawę w Republice Czeskiej. Nadkłada się drogi, ale jest szybciej.

Koleją na Słowację - ma być szybciej

Ma się to jednak zmienić. W grudniu 2020 roku z PKP PLK zawarła umowę z konsorcjum firm Arcadis sp. z o.o. (lider)/ Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o./ Instytut Kolejnictwa na opracowanie studium wykonalności na odcinku Czechowice–Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na linii z Katowic do granicy ze Słowacją (nr 139).

- Opracowanie studium to krok w kierunku usprawnienia podróży oraz przewozu towarów na ważnej trasie dla regionu, kraju i międzynarodowych przewozów kolejowych. Dokumentacja przedprojektowa jest konieczna aby określić kierunek rozwoju linii kolejowej - mówi ŚląskiemuBiznesowi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Katowice - Zwardoń: trwają konsultacje

Wyjaśnia, że obecne konsultacje społeczne pozwalają wybrać optymalny wariant inwestycji, która poprawi przepustowość sieci kolejowej.

- PLK w ramach studium przeanalizują możliwości modernizacji linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Uwzględnione będą przewozy w ruchu pasażerskim oraz towarowym. Efektem przyszłej modernizacji byłoby skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa standardu podróży i zwiększenie dostępu do kolei, dzięki przebudowie istniejących i budowie nowych stacji i przystanków. Planowane zakończenie studium wykonalności to połowa 2022 roku. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2022 roku – dodaje przedstawicielka PLK.

To nie wszystkie inwestycje realizowane przez PKP PLK na Podbeskidziu. Od dłuższego czasu już trwa rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”, której efektem będzie lepszy dostęp do kolei oraz krótsze podróże w Beskid Śląski.

Ponadto w planach jest projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”. Projekt ten został zgłoszony do Programu Kolej + przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka.

- Zadaniem samorządów jest m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zgłoszonych projektów. Po tym etapie będą one podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji – mówi Katarzyna Głowacka.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Wziąłbyś L4 na wypalenie zawodowe?






Oddanych głosów: 627