Inwestycje i nieruchomości

Koleją ze Śląska na Słowację – trwają prace nad rozbudową linii do Zwardonia

2021-08-20, Autor: Tomasz Raudner

W sierpniu w Bielsku-Białej odbyły się spotkania konsultacyjne w sprawie rozwoju kolejnictwa na Podbeskidziu. Jednym z projektów, nad którym prowadzone są prace, jest rozbudowa linii 139 między Czechowicami-Dziedzicami przez Bielsko-Białą do granicy polsko-słowackiej w rejonie stacji Zwardoń.

Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe pracują nad usprawnieniem przejazdu pociągami do granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu. Dziś podróż pociągiem w te rejony jest zupełnie nieatrakcyjna. Jazda pociągiem osobowym z Bielska-Białej do Zwardonia zajmuje około 100 minut, a to niewiele ponad 50 km. Dla porównania autem ten dystans można pokonać w 40 – 50 minut jadąc wygodną trasą S1. Z Katowic podróż do Zwardonia pociągiem trwa około 2 godz. 45 minut, autem - około półtorej godziny. Różne przewodniki, poradniki czy planery podróży sugerują turystom chcącym dostać się pociągiem na Słowację podróż przez Ostrawę w Republice Czeskiej. Nadkłada się drogi, ale jest szybciej.

Koleją na Słowację - ma być szybciej

Ma się to jednak zmienić. W grudniu 2020 roku z PKP PLK zawarła umowę z konsorcjum firm Arcadis sp. z o.o. (lider)/ Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o./ Instytut Kolejnictwa na opracowanie studium wykonalności na odcinku Czechowice–Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na linii z Katowic do granicy ze Słowacją (nr 139).

- Opracowanie studium to krok w kierunku usprawnienia podróży oraz przewozu towarów na ważnej trasie dla regionu, kraju i międzynarodowych przewozów kolejowych. Dokumentacja przedprojektowa jest konieczna aby określić kierunek rozwoju linii kolejowej - mówi ŚląskiemuBiznesowi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Katowice - Zwardoń: trwają konsultacje

Wyjaśnia, że obecne konsultacje społeczne pozwalają wybrać optymalny wariant inwestycji, która poprawi przepustowość sieci kolejowej.

- PLK w ramach studium przeanalizują możliwości modernizacji linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Uwzględnione będą przewozy w ruchu pasażerskim oraz towarowym. Efektem przyszłej modernizacji byłoby skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa standardu podróży i zwiększenie dostępu do kolei, dzięki przebudowie istniejących i budowie nowych stacji i przystanków. Planowane zakończenie studium wykonalności to połowa 2022 roku. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2022 roku – dodaje przedstawicielka PLK.

To nie wszystkie inwestycje realizowane przez PKP PLK na Podbeskidziu. Od dłuższego czasu już trwa rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”, której efektem będzie lepszy dostęp do kolei oraz krótsze podróże w Beskid Śląski.

Ponadto w planach jest projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”. Projekt ten został zgłoszony do Programu Kolej + przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka.

- Zadaniem samorządów jest m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zgłoszonych projektów. Po tym etapie będą one podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji – mówi Katarzyna Głowacka.

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 790