Kariera

Koncesjonariusz A4 Katowice – Kraków chwali się rosnącymi zyskami

2023-05-11, Autor: tora

Pierwszy kwartał 2023 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady zamknęła na plusie. Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice – Kraków odnotował wzrost kluczowych wskaźników finansowych – zarówno przychodów, jak i zysku netto.

Reklama

W I kwartale 2023 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków wzrosło o 0,9 proc. w stosunku do I kwartału 2022 roku i wyniosło 43,9 tys. pojazdów na dobę. W przypadku samochodów osobowych wzrost natężenia ruchu ukształtował się na poziomie 0,7 proc., z kolei ciężarowych – na poziomie 1,5 proc.

- Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w I kwartale bieżącego roku ok. 103,3 mln zł, co stanowi przyrost o blisko 13,3 proc. w stosunku do poziomu ubiegłorocznego. Na wynik ten wpłynęły: wzrost natężenia ruchu oraz zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzona od 4 lipca 2022 r. dla wszystkich kategorii pojazdów - informuje Rafał Czechowski, Rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

EBIDTA Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosła 60,7 mln zł, czyli o ok. 5,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Z kolei zysk netto ukształtował się na poziomie ok. 37,3 mln zł, tj. o ok. 15,4 proc. wyższym niż osiągnięty w I kwartale ubiegłego roku.

Na wynik EBIDTA I kwartału 2023 r., poza przychodami osiągniętymi z tytułu poboru opłat, wpływ miały także wyższe koszty własne sprzedaży, które wyniosły ok. 49,5 mln zł tj. o 29,4 proc. więcej niż w I kwartale 2022 r. W kosztach tych ujęto koszty utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (ponad 20 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 10,5 mln zł w I kw. 2022 r.).

- Z kolei na zysk netto, poza wymienionymi powyżej czynnikami, wpłynęły także znacząco wyższe przychody finansowe netto – w badanym okresie wyniosły one dodatnio blisko 7 mln zł (w I kw. 2022 r. odnotowano w tej pozycji wartość ujemną tj. – 2 mln zł), a główną pozycję stanowiły przychody z tytułu odsetek od długoterminowych lokat bankowych - dodaje rzecznik.

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady jest nadal zorientowana na rozwijanie automatycznych metod płatności – videotollingu (w tej chwili powiązanego z czterema aplikacjami: Autopay, SkyCash, IKO, mPay) oraz elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass. Te formy wnoszenia opłat są najszybsze i najwygodniejsze, a dla kierowców samochodów osobowych tańsze o 13 proc. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ponad 40 proc. i systematycznie rośnie.

Firma posiada koncesję na zarządzanie autostradą Katowice - Kraków do 2027 roku. Potem, według zapowiedzi rządu, ma przejść pod Skarb Państwa, a jej zarządcą stanie się GDDKiA. Minister infrastruktury zapowiedział też, że autostrada wówczas ma być darmowa.

Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma, jako pierwsza w kraju, otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Strategicznym inwestorem w Stalexporcie jest Mundys S.p.A. (dawniej Atlantia S.p.A.). Stalexport Autostrady S.A., jest również współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., tym samym osiąga dochody również z wynajmu powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 508

Prezentacje firm