Kariera

Koncesjonariusz A4 Katowice – Kraków chwali się rosnącymi zyskami

2023-05-11, Autor: tora

Pierwszy kwartał 2023 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady zamknęła na plusie. Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice – Kraków odnotował wzrost kluczowych wskaźników finansowych – zarówno przychodów, jak i zysku netto.

Reklama

W I kwartale 2023 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków wzrosło o 0,9 proc. w stosunku do I kwartału 2022 roku i wyniosło 43,9 tys. pojazdów na dobę. W przypadku samochodów osobowych wzrost natężenia ruchu ukształtował się na poziomie 0,7 proc., z kolei ciężarowych – na poziomie 1,5 proc.

- Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w I kwartale bieżącego roku ok. 103,3 mln zł, co stanowi przyrost o blisko 13,3 proc. w stosunku do poziomu ubiegłorocznego. Na wynik ten wpłynęły: wzrost natężenia ruchu oraz zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzona od 4 lipca 2022 r. dla wszystkich kategorii pojazdów - informuje Rafał Czechowski, Rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

EBIDTA Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosła 60,7 mln zł, czyli o ok. 5,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Z kolei zysk netto ukształtował się na poziomie ok. 37,3 mln zł, tj. o ok. 15,4 proc. wyższym niż osiągnięty w I kwartale ubiegłego roku.

Na wynik EBIDTA I kwartału 2023 r., poza przychodami osiągniętymi z tytułu poboru opłat, wpływ miały także wyższe koszty własne sprzedaży, które wyniosły ok. 49,5 mln zł tj. o 29,4 proc. więcej niż w I kwartale 2022 r. W kosztach tych ujęto koszty utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (ponad 20 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 10,5 mln zł w I kw. 2022 r.).

- Z kolei na zysk netto, poza wymienionymi powyżej czynnikami, wpłynęły także znacząco wyższe przychody finansowe netto – w badanym okresie wyniosły one dodatnio blisko 7 mln zł (w I kw. 2022 r. odnotowano w tej pozycji wartość ujemną tj. – 2 mln zł), a główną pozycję stanowiły przychody z tytułu odsetek od długoterminowych lokat bankowych - dodaje rzecznik.

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady jest nadal zorientowana na rozwijanie automatycznych metod płatności – videotollingu (w tej chwili powiązanego z czterema aplikacjami: Autopay, SkyCash, IKO, mPay) oraz elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass. Te formy wnoszenia opłat są najszybsze i najwygodniejsze, a dla kierowców samochodów osobowych tańsze o 13 proc. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ponad 40 proc. i systematycznie rośnie.

Firma posiada koncesję na zarządzanie autostradą Katowice - Kraków do 2027 roku. Potem, według zapowiedzi rządu, ma przejść pod Skarb Państwa, a jej zarządcą stanie się GDDKiA. Minister infrastruktury zapowiedział też, że autostrada wówczas ma być darmowa.

Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma, jako pierwsza w kraju, otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Strategicznym inwestorem w Stalexporcie jest Mundys S.p.A. (dawniej Atlantia S.p.A.). Stalexport Autostrady S.A., jest również współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., tym samym osiąga dochody również z wynajmu powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 792