Bytom rozpoczyna prace nad uchwałą reklamową. Ma ona wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu z informacją do klientów. Jest to jednak skomplikowany proces, który potrwać może nawet kilkanaście miesięcy.
- Niebawem powołamy specjalny zespół roboczy ds. uchwały. Zachęcamy do współpracy każdego, komu zależy na tym, by Bytom był ładnym i czystym miastem – zapowiada wiceprezydent Bytomia Michał Bieda.
Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r., wprowadziła szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu i ładu przestrzennego. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane.
Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.
- Te działania mają pomóc przedsiębiorcom dotrzeć do klientów z czytelnym przekazem — zapewnia Bartosz Malczyk, naczelnik Wydziału Architektury. - Duża liczba agresywnych banerów o wątpliwych walorach estetycznych nie sprzyja ani krajobrazowi, ani reklamodawcom — dodaje urzędnik.
Zdaniem Bartosza Malczyka, w Bytomiu jest wiele miejsc, dla których trzeba ustalić wręcz rygorystyczne zasady.
- To przede wszystkim objęte nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków historyczne centrum miasta – mówi Malczyk. - Należy określić nie tylko miejsca i wygląd szyldów reklamowych, ale też warto byłoby uporządkować kwestię ustawianych na chodnikach tzw. potykaczy. Poza tym musimy odsłonić panoramę miasta. Ludzi wjeżdżających na dworzec autobusowy powinien witać górujący nad miastem szyb Krystyna. Teraz przysłaniają go reklamowe billboardy – stwierdza naczelnik Wydziału Architektury.
- Zmorą wielu miast, także Bytomia, są banery reklamowe wiszące na ogrodzeniach czy agresywne, święcące neony. W wielu miejscach reklamy stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają znaki drogowe. Poza tym, na estetykę reklam coraz bardziej wyczuleni są także mieszkańcy. Ostatnio organizowali protest, by zdyscyplinować myjnię samochodową, która reklamowała swoje usługi zdjęciami roznegliżowanych kobiet – dodaje.
Według założeń miasto ma być podzielone na kilka obszarów. Dla każdego z obszarów mają być ustalone inne zasady umiejscawiania reklam: inne dla historycznego Śródmieścia, a inne na przykład dla osiedli mieszkaniowych czy terenów zielonych.
Wstępne założenia uchwały mają być gotowe w pierwszym kwartale tego roku. Ze względu na to, że procedura jest dość skomplikowana, bo zbliżona do planów zagospodarowania przestrzennego i wymaga wielu uzgodnień, prace nad uchwałą mogą potrwać kilkanaście miesięcy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1521Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1506Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
491Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4403,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
430Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0O tym się mówi: procesy sądowe przeciwko bankom
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0