Wiadomości

Koniec z chaosem reklamowym w Bytomiu. Przedsiębiorcy mają na tym zyskać

2019-02-05, Autor: ap

Bytom rozpoczyna prace nad uchwałą reklamową. Ma ona wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu z informacją do klientów. Jest to jednak skomplikowany proces, który potrwać może nawet kilkanaście miesięcy.

- Niebawem powołamy specjalny zespół roboczy ds. uchwały. Zachęcamy do współpracy każdego, komu zależy na tym, by Bytom był ładnym i czystym miastem – zapowiada wiceprezydent Bytomia Michał Bieda.

Reklama

Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r., wprowadziła szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu i ładu przestrzennego. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane.

Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.

- Te działania mają pomóc przedsiębiorcom dotrzeć do klientów z czytelnym przekazem — zapewnia Bartosz Malczyk, naczelnik Wydziału Architektury. - Duża liczba agresywnych banerów o wątpliwych walorach estetycznych nie sprzyja ani krajobrazowi, ani reklamodawcom — dodaje urzędnik.

Zdaniem Bartosza Malczyka, w Bytomiu jest wiele miejsc, dla których trzeba ustalić wręcz rygorystyczne zasady.

- To przede wszystkim objęte nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków historyczne centrum miasta – mówi Malczyk. - Należy określić nie tylko miejsca i wygląd szyldów reklamowych, ale też warto byłoby uporządkować kwestię ustawianych na chodnikach tzw. potykaczy. Poza tym musimy odsłonić panoramę miasta. Ludzi wjeżdżających na dworzec autobusowy powinien witać górujący nad miastem szyb Krystyna. Teraz przysłaniają go reklamowe billboardy – stwierdza naczelnik Wydziału Architektury.

- Zmorą wielu miast, także Bytomia, są banery reklamowe wiszące na ogrodzeniach czy agresywne, święcące neony. W wielu miejscach reklamy stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają znaki drogowe. Poza tym, na estetykę reklam coraz bardziej wyczuleni są także mieszkańcy. Ostatnio organizowali protest, by zdyscyplinować myjnię samochodową, która reklamowała swoje usługi zdjęciami roznegliżowanych kobiet – dodaje.

Według założeń miasto ma być podzielone na kilka obszarów. Dla każdego z obszarów mają być ustalone inne zasady umiejscawiania reklam: inne dla historycznego Śródmieścia, a inne na przykład dla osiedli mieszkaniowych czy terenów zielonych.

Wstępne założenia uchwały mają być gotowe w pierwszym kwartale tego roku. Ze względu na to, że procedura jest dość skomplikowana, bo zbliżona do planów zagospodarowania przestrzennego i wymaga wielu uzgodnień, prace nad uchwałą mogą potrwać kilkanaście miesięcy.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.