Polecamy na Śląsku

Kotły to nie wszystko. Rafako stworzyło elektryczny autobus

2019-05-16, Autor: maj

Rafako zbudowało autobus elektryczny. Pojazd ma homologację, a firma rozgląda się za partnerami biznesowymi, z którymi zamierza rozwijąć produkcję masową.

Reklama

Firma znana przede wszystkim z produkcji kotłów, postanowiła poszukać nowych kierunków działania. Rozwija segment budowlany (ostatnio podpisała m.in. kontrakt z JSW na budowę bloku energetycznego w Koksowni Radlin), a od niedawna zdecydowała się wejść w branżę automotive. 

Jak zdradza portalowi ŚląskiBiznes.pl wiceprezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail biznes kotłowy się kurczy. - Inwestujemy w segment autobusów o długości 8 - 12 metrów, mniejszych. Naszym zdaniem jest to segment niekonkurencyjny dla największych producentów - mówi wiceprezes spółki.

E-bus Rafako został zaprojektowany w całości przez kadrę raciborskiej firmy na bazie zespołów specjalistycznych z innych firm automotive. - Nasz autobus ma taką przewagę nad innymi, że był projektowany od podstaw jako elektryczny. Bardzo często są to przeróbki, z garbem na dachu, bo gdzieś trzeba było "upchnąć baterie". Nasz ma baterie w podwoziu, przez to nie tylko estetyka tego pojazdu jest zupełnie inna, to jest bardziej stabilny, bo przesuwa mu się środek ciężkości - wyjaśnia wiceprezes.

Baterie w podwoziu pozwoliły również inżynierom zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Jest to innowacyjne rozwiązanie Rafako, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra, co pozwoli mu wjeżdżać pod każdy w zasadzie wiadukt w naszych miastach.

Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast. Sprawdzi się także w miastach, których starówki często z jednej strony objęte są strefą zeroemisyjną, a z drugiej, pełno w nich wąskich i krętych uliczek.

Dach i ściany są wykonane z lekkich materiałów, szkielet wykonany jest w technologii samonośnej, z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Każda wersja autobusu wyposażona jest w platformy do wjazdu oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.

Autobus jest przystosowany do przewożenia 53 osób, w tym 25 na wygodnych miejscach siedzących. To jedna z możliwych aranżacji wnętrza, autobus może być również w wersji typowo miejskiej, z większą liczbą miejsc stojących oraz w specjalistycznej wersji szkolnej.

Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, oraz LTO o pojemności  61 kWh – tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km.

Firma ma już jeden egzemplarz, teraz jest na etapie budowy drugiego prototypu. - Rozmawiamy już z firmami, które chciałyby wspólnie z nami realizować produkcję masową naszych autobusów - mówi Agnieszka Wasilewska-Semail.

Pierwotnie zakładano uruchomienie produkcji w fabryce w Raciborzu, jednak zarząd spółki odstąpił od tego planu z prozaicznego powodu. Wszystkie hale Rafako są tak obłożone, że nie byłoby w nich miejsca do zbudowania linii produkcyjnej. Stąd rozmowy z potencjalnymi kontrahentami, niekoniecznie w branży automotive.

Autobus pierwszy raz pokazano światu na Targach SilesiaKOMUNIKACJA 2019. Wówczas jeszcze nie miał holomogacji. Obecnie już ma. - Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógł pojawić się u pierwszych klientów – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E–busa.

Zobacz pełny wywiad z wiceprezes spółki Rafako:

Czy Waszym zdaniem Rafako odniesie sukces z autobusem elektrycznym?

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.