Polecamy na Śląsku

Kotły to nie wszystko. Rafako stworzyło elektryczny autobus

2019-05-16, Autor: maj

Rafako zbudowało autobus elektryczny. Pojazd ma homologację, a firma rozgląda się za partnerami biznesowymi, z którymi zamierza rozwijąć produkcję masową.

Reklama

Firma znana przede wszystkim z produkcji kotłów, postanowiła poszukać nowych kierunków działania. Rozwija segment budowlany (ostatnio podpisała m.in. kontrakt z JSW na budowę bloku energetycznego w Koksowni Radlin), a od niedawna zdecydowała się wejść w branżę automotive. 

Jak zdradza portalowi ŚląskiBiznes.pl wiceprezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail biznes kotłowy się kurczy. - Inwestujemy w segment autobusów o długości 8 - 12 metrów, mniejszych. Naszym zdaniem jest to segment niekonkurencyjny dla największych producentów - mówi wiceprezes spółki.

E-bus Rafako został zaprojektowany w całości przez kadrę raciborskiej firmy na bazie zespołów specjalistycznych z innych firm automotive. - Nasz autobus ma taką przewagę nad innymi, że był projektowany od podstaw jako elektryczny. Bardzo często są to przeróbki, z garbem na dachu, bo gdzieś trzeba było "upchnąć baterie". Nasz ma baterie w podwoziu, przez to nie tylko estetyka tego pojazdu jest zupełnie inna, to jest bardziej stabilny, bo przesuwa mu się środek ciężkości - wyjaśnia wiceprezes.

Baterie w podwoziu pozwoliły również inżynierom zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Jest to innowacyjne rozwiązanie Rafako, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra, co pozwoli mu wjeżdżać pod każdy w zasadzie wiadukt w naszych miastach.

Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast. Sprawdzi się także w miastach, których starówki często z jednej strony objęte są strefą zeroemisyjną, a z drugiej, pełno w nich wąskich i krętych uliczek.

Dach i ściany są wykonane z lekkich materiałów, szkielet wykonany jest w technologii samonośnej, z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Każda wersja autobusu wyposażona jest w platformy do wjazdu oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.

Autobus jest przystosowany do przewożenia 53 osób, w tym 25 na wygodnych miejscach siedzących. To jedna z możliwych aranżacji wnętrza, autobus może być również w wersji typowo miejskiej, z większą liczbą miejsc stojących oraz w specjalistycznej wersji szkolnej.

Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, oraz LTO o pojemności  61 kWh – tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km.

Firma ma już jeden egzemplarz, teraz jest na etapie budowy drugiego prototypu. - Rozmawiamy już z firmami, które chciałyby wspólnie z nami realizować produkcję masową naszych autobusów - mówi Agnieszka Wasilewska-Semail.

Pierwotnie zakładano uruchomienie produkcji w fabryce w Raciborzu, jednak zarząd spółki odstąpił od tego planu z prozaicznego powodu. Wszystkie hale Rafako są tak obłożone, że nie byłoby w nich miejsca do zbudowania linii produkcyjnej. Stąd rozmowy z potencjalnymi kontrahentami, niekoniecznie w branży automotive.

Autobus pierwszy raz pokazano światu na Targach SilesiaKOMUNIKACJA 2019. Wówczas jeszcze nie miał holomogacji. Obecnie już ma. - Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógł pojawić się u pierwszych klientów – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E–busa.

Zobacz pełny wywiad z wiceprezes spółki Rafako:

Czy Waszym zdaniem Rafako odniesie sukces z autobusem elektrycznym?

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Który kandydat na Prezydenta RP jest najlepszy pod kątem biznesu?










Oddanych głosów: 1779