Kolej liniowa Elka, kultowa atrakcja chorzowskiego Parku Śląskiego, powróci do kursowania na pierwotnej, pełnej trasie. 19 lipca podpisano oficjalnie umowę na budowę trzeciej linii. Nowy odcinek połączy Stadion Śląski z Planetarium – Śląskim Parkiem Nauki.
W chorzowskim Parku Śląskim podpisano 19 lipca umowę na budowę trzeciego odcinka Kolei Linowej "Elka" z Bielskim Przedsiębiorstwem Budownictwa Przemysłowego.
Jak podkreślił obecny na konferencji marszałek województwa śląskiego, odtworzenie wszystkich trzech linii Elki jest ważnym ogniwem w całościowym procesie modernizacji Parku Śląskiego.
Trasa nowego odcinka będzie miała ponad 1,5 km, a przejazd nim zajmie blisko 15 minut w jedną stronę. Zostanie ona wyposażona w 20 czteroosobowych kanap i 10 gondoli, oferując turystom niezapomniane widoki. Nowa trasa połączy Stadion Śląski z Planetarium – Śląskim Parkiem Nauki, odtwarzając historyczny plan trójkąta, na którym Elka kursowała od 1967 roku do 2007 roku.
Na wszystkich trzech odcinkach Kolei Linowej Elka zastosowany zostanie zintegrowany elektroniczny system biletowania. System ten umożliwi kompleksowe zarządzanie sprzedażą biletów i usług oraz kontrolą wejść. Na stacji Stadion zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne, które wytworzoną energię wykorzystywaną do częściowego zasilania Kolei Linowej Elka.
Budynek stacyjny zostanie rozbudowany zgodnie z posiadaną dokumentacją projektową. Stacja Stadion ma być stacją przesiadkową dla wskazanego odcinka kolei linowej. Obecny budynek stacyjny zostanie zbudowany lub rozbudowany zgodnie z warunkami terenu oraz planem miejscowym, aby ułatwić pasażerom przemieszczanie się między peronami.
W przypadku budowy nowego obiektu stacji w pobliżu istniejącej stacji Stadion, wykonana zostanie organizacja ruchu pasażerskiego między stacjami z możliwością zejścia z peronu jednej stacji oraz wejścia na peron drugiej, bez konieczności opuszczania wygrodzonych obiektów stacyjnych. Powstaną trzy nowe biletomaty, po jednym dla każdej ze stacji.
Przewidywane zakończenie prac to 580 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Koszt inwestycji, prac związanych z poprowadzeniem odcinka łączącego Stadion Śląski z Planetarium to blisko 63 mln zł.
Kolejka linowa w Parku Śląskim składała się historycznie z trzech odcinków, połączonych w trójkąt, ze stacjami przy Stadionie Śląskim, Śląskim Wesołym Miasteczku i Planetarium Śląskim. Ta trasa funkcjonowała do 2006 roku.
Po siedmioletniej przerwie, w 2013 roku, kolejka została ponownie uruchomiona na trasie między Stadionem Śląskim a obecną "Legendią", liczącej 2185 metrów. Przejazd w obie strony trwa około 40 minut.
Przypomnijmy, że w grudniu 2023 roku oddano do użytku drugą linię Elki, która mierzy 1714 metrów, a podróż nią zajmuje około 15 minut w jedną stronę. Po wybudowaniu wszystkich odcinków Elka będzie miała długość niemal sześciu kilometrów, a przejazd nią zajmie około godzinę.
Z przejazdów Elką w tym roku skorzystało już 150 tysięcy osób.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
778Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
626Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
622"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
576Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
547W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0Firma z Gliwic rewolucjonizuje zastosowanie AI w misjach kosmicznych EAK
0