Zapewne mało jest przedsiębiorców, którzy nie słyszeli o Facebook’u. Większość tam jest. Wachlarz obszarów i tematów możliwych do poruszenia jest tam jednak duży - zbyt duży. Jeśli chcemy działać merytorycznie i biznesowo to zdecydowanie polecam LinkedIn.
Dlaczego warto?
Ponieważ jest to największa na świecie sieć profesjonalistów, licząca w styczniu 2018 r. ponad 500
mln użytkowników. W Polsce ta platforma komunikacji dopiero się rozkręca, właściciele biznesów, prezesi największych spółek dopiero ją odkrywają. Jestem jednak pewna, że ta sytuacja szybko się zmieni - już się zmienia. Coraz więcej specjalistów zakłada swoje konta i profesjonalnie je przygotowuje.
Pamiętajmy, że biznes tworzą ludzie. Ludzie tworzą firmy zatem osoby zawsze będą wzbudzały większe zaufanie i chęć interakcji niż logo firmy i anonimowy jej pracownik. W kontekście budowania marki osobistej przemyślana obecność na LinkedIn to warunek konieczny. Użytkownicy dbają o jakość budowanej tam kultury biznesowej, często pod publikacjami mało biznesowymi komentując: ,,To nie Facebook!”. Warto o tym pamiętać - każda platforma społecznościowa ma swoją specyfikę.
Warto zatem przygotować się do funkcjonowania na LinkedIn, by umiejętnie korzystać z możliwości biznesowych, do których dostęp jest na tzw. wyciągnięcie ręki. Jak w życiu: jeśli chcemy brać w pierwszej kolejności powinniśmy dawać: wiedzę, inspiracje, swój profesjonalizm.
Zawsze podkreślam, że marka osobista jest zbudowana, a nie sztucznie wykreowana zatem nasz
profil powinien być jej odzwierciedleniem. Powinien pokazywać kim jesteśmy (co jest dla nas ważne,
czym się kierujemy w życiu), co robimy i dlaczego to robimy (doświadczenie zawodowe, pasje), gdzie
idziemy (nasza wizja, cel).
Kluczowe elementy profilu:
1. Zdjęcie - pokaż siebie.
Jest niezwykle istotną formą komunikacji z innymi ludźmi. W sieci pracuje dla nas całą dobę.
Musi być profesjonalnie zrobione i ludzkie - o nas. Unikamy samobiczowania się w postaci
zdjęć w stylu paszportowym, nieaktualnych - pamiętających dawne czasy, z wakacji, z kwaśną
miną itp. Zdjęcie to my na chwilę zatrzymani. To nasza wizytówka, która albo nam pomoże albo
zaszkodzi. Zdjęcia mają wielką moc zbliżania do siebie lub oddalania od siebie ludzi. Często
tylko na tej podstawie ktoś może zdecydować czy przyjmie Wasze zaproszenie do kontaktu
czy nie, czy wykona wysiłek, aby dowiedzieć się więcej czy od razu poczuje, że nie chce tego
robić. Zdjęciem możemy otwierać pierwsze drzwi do nowego biznesu lub na zamknięte
zakładać metalową kłódkę.
Zdjęcie w tle również możemy wykorzystać do tego by wzmacniało nasz wizerunek - warto.
2. Nagłówek - zachęć do kontaktu z Tobą.
To miejsce na słowa klucze (branża, specjalizacja) i Twój wyróżnik. Czytając Twój nagłówek
odbiorca powinien wiedzieć czym się zajmujesz, co Cię wyróżnia. To forma Twojego hasła
reklamowego.
3. Podsumowanie - daj się poznać.
Miejsce na rozwinięcie informacji zawartych w nagłówku. Moim zdaniem to wraz ze zdjęciem
najważniejszy punkt programu. To przestrzeń na lepsze przedstawienie się tak, by zachęcić
kogoś do rozmowy z nami, a może nawet spotkania w świecie realnym a nie wirtualnym.
Uważam, że skrajności nigdy nie są dobre. Myślenie, że LinkedIn to tylko sztywne i oficjalne
relacje biznesowe jest błędne dlatego zachęcam do dodania na koniec opisu jakiejś informacji
o nas w życiu prywatnym: coś co jest nam bliskie i ważne dla nas (pasja, rodzina, ceniony
przez nas film czy też książka). Podsumowanie to nie opisowe CV. To coś więcej: tak jak wstęp
do dobrej książki, a nie suchy spis treści. Ciekawym i wartościowym dodatkiem mogą być
zamieszone w tej sekcji prezentacje, linki nawiązujące do ważnych elementów naszego opisu.
4. Doświadczenie zawodowe- pokaż swoje kompetencje.
Ścieżka naszej kariery pokazująca nasz rozwój. Warto poza firmą, stanowiskiem podać więcej
informacji: zakres obowiązków, kompetencje, ważne projekty, sukcesy (jeśli możemy podać
konkretne dane - wyniki, które wypracowaliśmy to warto to zrobić). Odbiorca ma wiedzieć co
na danym etapie kariery wniosłeś/łaś do organizacji, co osiągnąłeś/łaś, czym się konkretnie
zajmowałeś/łaś.
5. Umiejętności - pokaż co potrafisz.
Tutaj możemy sami zaznaczyć umiejętności jakie posiadamy, jakie nas wyróżniają. Idealnie
jeśli inni je potwierdzają- taką możliwość ma każda osoba w naszej sieci kontaktów. Możemy
też o to poprosić tak samo jak w punkcie Rekomendacje.
6. Rekomendacje - potwierdź swoją wiarygodność.
To klamra całego profilu i uwiarygodnienie wszystkich informacji podanych wcześniej. Po
zdjęciu i podsumowaniu trzeci najbardziej istotny element całej układanki. Nasi
współpracownicy/ klienci mogą sami napisać nam rekomendacje, ale też możemy ich o to
poprosić (jest taka opcja bezpośrednio na tej platformie komunikacji) - zachęcam do tego. Nie
chodzi jednak o ich ilość, a o jakość: najlepiej od najważniejszych osób dla nas i na temat
najważniejszych doświadczeń biznesowych.
7. Osiągnięcia - pochwal się.
Jeśli mamy ukończone istotne szkolenia, kursy, certyfikaty to tutaj możemy je wymienić i
uzupełnić tym samym punkt Doświadczenia zawodowego. Profesjonalnie przygotowany profil jest pierwszym krokiem do budowania relacji biznesowych i poszerzania sieci swoich kontaktów na LinkedIn. Znaczenie później ma również nasza aktywność: częstotliwość, rodzaj i jakość naszych publikacji, ale od czegoś trzeba zacząć. Warto!
W procesie zakładania swojego profilu warto zajrzeć na stronę centrum pomocy LinkedIn.
Agnieszka Plencler
Partner w Top Personal Branding. Psycholog z doświadczeniem po stronie marketingu, uważny słuchacz.
Życiowe motto: Jakość jest najważniejsza. Dzięki niej życie smakuje lepiej.
http://www.toppersonalbranding.com
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Podobasz mi się lub nie". Związkowcy: Program odejść z Poczty Polskiej dobrowolny tylko z nazwy
1966PGG: nowy dyrektor w kopalni Piast-Ziemowit
607Przedsiębiorca i członek RIG w Katowicach Konsulem Honorowym Mongolii
594Ruszył proces przedsiębiorcy za otwarcie klubu w czasie pandemii. „Byłem przykładem odważnego przedsiębiorcy”
50258,7 mln zł przychodów. Digitree Group podsumowuje wyniki za trzy kwartały 2024 r.
356Firma ze Śląska wysoko w rankingu FT europejskich liderów długoterminowego wzrostu
+3 / -0"Podobasz mi się lub nie". Związkowcy: Program odejść z Poczty Polskiej dobrowolny tylko z nazwy
+2 / -0Przedsiębiorca i członek RIG w Katowicach Konsulem Honorowym Mongolii
+1 / -0Prezes Zarządu Euvic 2030 na czele Digitree Group. Tobiasz Wybraniec zastąpi Konrada Żaczka
+1 / -0Polska Grupa Górnicza ma nowego szefa. Obowiązki Leszka Pietraszka przejmie Bartosz Kępa
+1 / -0636 mln zł zysku. Tauron pokazał wyniki za trzeci kwartał
0Ruszył proces przedsiębiorcy za otwarcie klubu w czasie pandemii. „Byłem przykładem odważnego przedsiębiorcy”
0"Podobasz mi się lub nie". Związkowcy: Program odejść z Poczty Polskiej dobrowolny tylko z nazwy
0Bieguny bezrobocia w Polsce. Dwie śląskie lokalizacje liderami zatrudnienia
058,7 mln zł przychodów. Digitree Group podsumowuje wyniki za trzy kwartały 2024 r.
0