Inwestycje i nieruchomości

Lotnisko w Pyrzowicach będzie śląskim CPK. Takim realnym

2021-11-05, Autor: Tomasz Raudner

Znaczenie budowy torów kolejowych do lotniska Katowice w Pyrzowicach wykracza poza kwestie pasażerskie. Lotnisko stanie się węzłem pasażersko – towarowym z prawdziwego zdarzenia. Takim śląskim CPK, tyle, że realnym, działającym.

Reklama

Trwają zaawansowane prace nad doprowadzeniem torów kolejowych do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Za sprawą odtworzenia linii z Tarnowskich Gór do Zawiercia z portem połączone będą zarówno miasta aglomeracji, jak i północna i północno-wschodnia część województwa, z Zawierciem i Częstochową. Budowana jest też dwuperonowa stacja Pyrzowice Lotnisko tuż przy parkingu lotniczym.

Bocznica towarowa na lotnisku Katowice

Ale nie tylko. Otóż w okolicy strefy cargo i planowanej lotniskowej bazy paliwowej PKP PLK budują bocznicę do przewozów towarowych – Cargo MPL Katowice.

- Projekt „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Cała inwestycja kolejowa ma być gotowa w pierwszym kwartale 2023 roku. Warta jest 660 mln zł netto, z czego dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.

Warto tu dodać, że same lotnisko też rośnie. Trwa budowa trzeciego hangaru technicznego w Pyrzowicach. To kolejny etap rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów w katowickim porcie lotniczym. Hangar zostanie oddany do użytku w drugim kwartale 2022 roku.

Powierzchnia użytkowa obiektu wynosić będzie prawie 9,3 tysięcy metrów kwadratowych, a kubatura około 122 tysięcy metrów sześciennych. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, a także liczne pomieszczenia warsztatowe (m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia) i magazynowe. Budynek wyposażony będzie także w dwukondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne wraz z częścią przeznaczoną pod prowadzenie szkoleń. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Promus Ruda Śląska.

Budowa trzeciego hangaru to druga faza rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, która rozpoczęła się w marcu 2020 roku. Wystartowała wtedy inwestycja „pps hangary”, czyli budowa płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha ze stanowiskami dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320. Inwestycja zakończy się w czwartym kwartale br. Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa nowe hangary, w jej zachodniej części powstaje nowy obiekt.

- Pandemia koronawirusa nie przerwała najważniejszych prorozwojowych inwestycji w Katowice Airport. Od prawie piętnastu lat tworzymy kompleksową infrastrukturę – to znaczy, że budujemy nie tylko pod obsługę ruchu pasażerskiego, inwestujemy także w rozwój strefy cargo i bazy do obsługi technicznej samolotów. Dzięki temu Pyrzowice nie są zależne tylko od ruchu pasażerskiego, a to powoduje, że w czasie bardzo głębokiego kryzysu branży lotniczej łatwiej jest nam zachować płynność finansową. Zdecydowaliśmy o budowie trzeciego hangaru dlatego, że w kryzysowym 2020 roku zakończyliśmy negocjacje i podpisaliśmy długoterminową umowę najmu tego obiektu. Jego użytkownikiem będzie linia lotnicza Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.

Odnotujmy, że od stycznia do końca września na pyrzowickim lotnisku obsłużono 22 627 ton cargo, czyli o 8 189 ton więcej (+56,7%) niż podczas pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 r. Jest to jednocześnie więcej niż w całym rekordowym 2020 roku, kiedy to na trasach do i z Pyrzowic przewieziono 20 369 ton frachtu. W trakcie dziewięciu miesięcy br. samoloty towarowe wykonały w Katowice Airport 3 138 startów i lądowań, czyli o 939 więcej (+42,7%) niż w tym samym okresie rok temu. Można śmiało założyć, że oddanie linii kolejowej jeszcze podbije statystyki ruchu towarowego.

Oceń publikację: + 1 + 30 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Jarosław Polok 2021-11-05
    18:03:39

    5 1

    Oby nie było taka wydmuszką jak CPK, a bardziej jak Okęcie :)
    A tak na serio to brakuje przelotu linii kolejowej CMK - KDP z Myszkowa przez Pyrzowice, Siemianowice do Katowic i dalej KDP Katowice-Ostrawa wtedy naprawdę będzie mogło się rozwinąć czy to pasażersko czy towarowo i biznesowo.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Blokada miliardów z UE. Kto ma rację?



Oddanych głosów: 241

Prezentacje firm