Znaczenie budowy torów kolejowych do lotniska Katowice w Pyrzowicach wykracza poza kwestie pasażerskie. Lotnisko stanie się węzłem pasażersko – towarowym z prawdziwego zdarzenia. Takim śląskim CPK, tyle, że realnym, działającym.
Trwają zaawansowane prace nad doprowadzeniem torów kolejowych do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Za sprawą odtworzenia linii z Tarnowskich Gór do Zawiercia z portem połączone będą zarówno miasta aglomeracji, jak i północna i północno-wschodnia część województwa, z Zawierciem i Częstochową. Budowana jest też dwuperonowa stacja Pyrzowice Lotnisko tuż przy parkingu lotniczym.
Ale nie tylko. Otóż w okolicy strefy cargo i planowanej lotniskowej bazy paliwowej PKP PLK budują bocznicę do przewozów towarowych – Cargo MPL Katowice.
- Projekt „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Cała inwestycja kolejowa ma być gotowa w pierwszym kwartale 2023 roku. Warta jest 660 mln zł netto, z czego dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.
Warto tu dodać, że same lotnisko też rośnie. Trwa budowa trzeciego hangaru technicznego w Pyrzowicach. To kolejny etap rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów w katowickim porcie lotniczym. Hangar zostanie oddany do użytku w drugim kwartale 2022 roku.
Powierzchnia użytkowa obiektu wynosić będzie prawie 9,3 tysięcy metrów kwadratowych, a kubatura około 122 tysięcy metrów sześciennych. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, a także liczne pomieszczenia warsztatowe (m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia) i magazynowe. Budynek wyposażony będzie także w dwukondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne wraz z częścią przeznaczoną pod prowadzenie szkoleń. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Promus Ruda Śląska.
Budowa trzeciego hangaru to druga faza rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, która rozpoczęła się w marcu 2020 roku. Wystartowała wtedy inwestycja „pps hangary”, czyli budowa płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha ze stanowiskami dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320. Inwestycja zakończy się w czwartym kwartale br. Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa nowe hangary, w jej zachodniej części powstaje nowy obiekt.
- Pandemia koronawirusa nie przerwała najważniejszych prorozwojowych inwestycji w Katowice Airport. Od prawie piętnastu lat tworzymy kompleksową infrastrukturę – to znaczy, że budujemy nie tylko pod obsługę ruchu pasażerskiego, inwestujemy także w rozwój strefy cargo i bazy do obsługi technicznej samolotów. Dzięki temu Pyrzowice nie są zależne tylko od ruchu pasażerskiego, a to powoduje, że w czasie bardzo głębokiego kryzysu branży lotniczej łatwiej jest nam zachować płynność finansową. Zdecydowaliśmy o budowie trzeciego hangaru dlatego, że w kryzysowym 2020 roku zakończyliśmy negocjacje i podpisaliśmy długoterminową umowę najmu tego obiektu. Jego użytkownikiem będzie linia lotnicza Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Odnotujmy, że od stycznia do końca września na pyrzowickim lotnisku obsłużono 22 627 ton cargo, czyli o 8 189 ton więcej (+56,7%) niż podczas pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 r. Jest to jednocześnie więcej niż w całym rekordowym 2020 roku, kiedy to na trasach do i z Pyrzowic przewieziono 20 369 ton frachtu. W trakcie dziewięciu miesięcy br. samoloty towarowe wykonały w Katowice Airport 3 138 startów i lądowań, czyli o 939 więcej (+42,7%) niż w tym samym okresie rok temu. Można śmiało założyć, że oddanie linii kolejowej jeszcze podbije statystyki ruchu towarowego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
50 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
21179S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
10416Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
4526Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
1551DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
88650 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
+49 / -6S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
+33 / -3Nowość na biznesowej mapie Katowic. 55-metrowy biurowiec Craft oddany do użytku
+13 / -3W stolicy Górnego Śląska najłatwiej kupić mieszkanie. Katowice na ogólnopolskim podium
+9 / -4Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
+3 / -0Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
1Miliony na drogi. Powstaną nowe obwodnice w województwie śląskim
0Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
0DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
0Tu mieszkał Wojciech Korfanty. Katowice remontują kamienicę przy Gliwickiej 4
0
~Jarosław Polok 2021-11-05
18:03:39
Oby nie było taka wydmuszką jak CPK, a bardziej jak Okęcie :)
A tak na serio to brakuje przelotu linii kolejowej CMK - KDP z Myszkowa przez Pyrzowice, Siemianowice do Katowic i dalej KDP Katowice-Ostrawa wtedy naprawdę będzie mogło się rozwinąć czy to pasażersko czy towarowo i biznesowo.