Polecamy na Śląsku

„Maluch” obchodzi 50. urodziny. Bielsko-Biała celebruje rocznicę auta, które zmotoryzowało Polskę

2023-06-02, Autor: tora

50 lat temu z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał pierwszy fiat 126 p. Tym samy rozpoczęła się prawdziwa rewolucja motoryzacyjna Polaków. Łącznie przez 27 lat z fabryk w Bielsku i Tychach wyjechało 3 318 674 maluchów. 3 czerwca odbędą się huczne obchody 50-lecia małego fiata.

Reklama

Bielsko-Biała czuje sentyment do małych fiatów. Fabryka Samochodów Małolitrażowych, w której powstawały, dała impuls do rozwoju gospodarczego miasta w latach 70. Stąd 3 czerwca, w przededniu 50 rocznicy wyprodukowania pierwszego 126p w Bielsku-Białej, w mieście odbędą się uroczyste obchody, z uliczną paradą fiacików włącznie. Parada wyruszy sprzed Ratusza o godz. 12.30, meta przewidziana jest na terenie ZIAD. Maluchy zaczną się zjeżdżać przed Ratuszem od godz. 9.00.

1,1 mln małych fiatów z Bielska-Białej, 2,2 mln z Tychów

Fiat 126p, od 1997 roku oficjalnie zwany Maluchem, był włoską konstrukcją z 1972 roku. W Polsce produkowany był na licencji od 6 czerwca 1973 roku do 22 września 2000 roku. Początkowo w naszym kraju wytwarzany był tylko w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, zaś od 18 września 1975 roku również w fabryce Fiata w Tychach.

Fiat 126 był następcą i rozwinięciem technicznym produkowanego od 1957 modelu 500 Nuova. Podstawowo napędzał go silnik o pojemności skokowej 594 cm sześc. i mocy 23 KM, a od 1977 652 cm sześc. i 24 KM. W latach 1987 – 1991 w Tychach produkowana była również wersja trzydzwiowa 126 BIS, z silnikiem chłodzonym cieczą o pojemności 703 cm sześc. i mocy 25,2 KM. BIS-y powstały w liczbie 190 361 egz. Powstało również 507 sztuk malucha w wersji cabrio, a także 2069 z austriackim silnikiem Steyr o mocy 25 km.

Łącznie wyprodukowano 4 671 586 egzemplarzy Fiata 126, z czego 3 318 674 w Polsce (1 152 325 w Bielsku-Białej, 2 166 349 w Tychach), a we Włoszech 1 352 912.

Fiat 126p kosztował 20 średnich pensji

Fiat 126 uznawany jest za samochód, który zmotoryzował polskie społeczeństwo. Jego atutami były niska cena zakupu (był najtańszym samochodem dostępnym na polskim rynku) i prosta konstrukcja, umożliwiająca samodzielne naprawy. Był natomiast krytykowany za słabe osiągi, niską skuteczność hamulców i niewielką przestrzeń użyteczną.

Przez wiele lat Fiat 126 był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na drogach w Polsce i doczekał się wielu nazw potocznych, z których najpopularniejsza – maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjalną nazwą.

Fiat 126p został pokazany w Polsce 9 listopada 1972 roku w Warszawie. 5 lutego 1973 bank PKO rozpoczął przyjmowanie przedpłat na zakup auta. Cenę wyznaczono na 69 000 zł. Średnia pensja wynosiła wówczas 3 – 4 tys. zł, a minimalna 1000 zł. Pierwsze egzemplarze miały trafić do posiadaczy przedpłat w 1977, lub wcześniej – drogą losowania.

Pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p został zbudowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej 6 czerwca 1973. Oficjalnie produkcja ruszyła 22 lipca tego samego roku.

Pasy bezpieczeństwa za dopłatą - 4 wersje sprzedażowe malucha

Polski Fiat 126p 650 dostępny był w czterech wersjach wyposażenia:

  • Standard - wyposażony był w zmodernizowaną deskę rozdzielczą z klawiszowymi przełącznikami świateł i miejscem na montaż radioodbiornika, miejsca do montażu bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa oraz chlapacze kół przednich;

  • Special (S) - posiadał wyposażenie wersji Standard i dodatkowo otrzymał zielony pasek w górnej części przedniej szyby, ogrzewanie tylnej szyby, regulowane przednie siedzenia, regulator pracy wycieraczek, blokadę kierownicy oraz tłumik szmerów ssania, w późniejszym czasie wprowadzony do wszystkich wersji samochodu;

  • Lux (L) - oprócz wyposażenia wersji Special posiadał zmienione obręcze kół, uchylne boczne tylne szyby, nakładki z tworzywa sztucznego na metalowe zderzaki, światła awaryjne, zmodernizowany układ hamulcowy, alternator, sygnalizatory niskiego poziomu płynu hamulcowego i zaciągnięcia hamulca ręcznego, przednie siedzenia o zmienionym kształcie, tapicerkę siedzeń z welutyny (materiału przypominającego welur), bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa oraz blokadę otwartej pokrywy bagażnika;

  • Komfort (K), najbogatszy wariant, oprócz wyposażenia wersji Lux posiadał wykonane z tworzywa sztucznego zderzaki typu P-4 (które spowodowały wzrost długości nadwozia do 3129 mm), gumowe listwy ochronne po bokach nadwozia, lusterko zewnętrzne kierowcy, tapicerkę z tkaniny igłowej, półkę pod deską rozdzielczą, miękką poliuretanową obręcz kierownicy, kubełkowe siedzenia z przodu z blokadą pochylenia i pasy bezpieczeństwa ze zwijaczem.

 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 606

Prezentacje firm