50 lat temu z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał pierwszy fiat 126 p. Tym samy rozpoczęła się prawdziwa rewolucja motoryzacyjna Polaków. Łącznie przez 27 lat z fabryk w Bielsku i Tychach wyjechało 3 318 674 maluchów. 3 czerwca odbędą się huczne obchody 50-lecia małego fiata.
Bielsko-Biała czuje sentyment do małych fiatów. Fabryka Samochodów Małolitrażowych, w której powstawały, dała impuls do rozwoju gospodarczego miasta w latach 70. Stąd 3 czerwca, w przededniu 50 rocznicy wyprodukowania pierwszego 126p w Bielsku-Białej, w mieście odbędą się uroczyste obchody, z uliczną paradą fiacików włącznie. Parada wyruszy sprzed Ratusza o godz. 12.30, meta przewidziana jest na terenie ZIAD. Maluchy zaczną się zjeżdżać przed Ratuszem od godz. 9.00.
Fiat 126p, od 1997 roku oficjalnie zwany Maluchem, był włoską konstrukcją z 1972 roku. W Polsce produkowany był na licencji od 6 czerwca 1973 roku do 22 września 2000 roku. Początkowo w naszym kraju wytwarzany był tylko w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, zaś od 18 września 1975 roku również w fabryce Fiata w Tychach.
Fiat 126 był następcą i rozwinięciem technicznym produkowanego od 1957 modelu 500 Nuova. Podstawowo napędzał go silnik o pojemności skokowej 594 cm sześc. i mocy 23 KM, a od 1977 652 cm sześc. i 24 KM. W latach 1987 – 1991 w Tychach produkowana była również wersja trzydzwiowa 126 BIS, z silnikiem chłodzonym cieczą o pojemności 703 cm sześc. i mocy 25,2 KM. BIS-y powstały w liczbie 190 361 egz. Powstało również 507 sztuk malucha w wersji cabrio, a także 2069 z austriackim silnikiem Steyr o mocy 25 km.
Łącznie wyprodukowano 4 671 586 egzemplarzy Fiata 126, z czego 3 318 674 w Polsce (1 152 325 w Bielsku-Białej, 2 166 349 w Tychach), a we Włoszech 1 352 912.
Fiat 126 uznawany jest za samochód, który zmotoryzował polskie społeczeństwo. Jego atutami były niska cena zakupu (był najtańszym samochodem dostępnym na polskim rynku) i prosta konstrukcja, umożliwiająca samodzielne naprawy. Był natomiast krytykowany za słabe osiągi, niską skuteczność hamulców i niewielką przestrzeń użyteczną.
Przez wiele lat Fiat 126 był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na drogach w Polsce i doczekał się wielu nazw potocznych, z których najpopularniejsza – maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjalną nazwą.
Fiat 126p został pokazany w Polsce 9 listopada 1972 roku w Warszawie. 5 lutego 1973 bank PKO rozpoczął przyjmowanie przedpłat na zakup auta. Cenę wyznaczono na 69 000 zł. Średnia pensja wynosiła wówczas 3 – 4 tys. zł, a minimalna 1000 zł. Pierwsze egzemplarze miały trafić do posiadaczy przedpłat w 1977, lub wcześniej – drogą losowania.
Pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p został zbudowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej 6 czerwca 1973. Oficjalnie produkcja ruszyła 22 lipca tego samego roku.
Polski Fiat 126p 650 dostępny był w czterech wersjach wyposażenia:
Standard - wyposażony był w zmodernizowaną deskę rozdzielczą z klawiszowymi przełącznikami świateł i miejscem na montaż radioodbiornika, miejsca do montażu bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa oraz chlapacze kół przednich;
Special (S) - posiadał wyposażenie wersji Standard i dodatkowo otrzymał zielony pasek w górnej części przedniej szyby, ogrzewanie tylnej szyby, regulowane przednie siedzenia, regulator pracy wycieraczek, blokadę kierownicy oraz tłumik szmerów ssania, w późniejszym czasie wprowadzony do wszystkich wersji samochodu;
Lux (L) - oprócz wyposażenia wersji Special posiadał zmienione obręcze kół, uchylne boczne tylne szyby, nakładki z tworzywa sztucznego na metalowe zderzaki, światła awaryjne, zmodernizowany układ hamulcowy, alternator, sygnalizatory niskiego poziomu płynu hamulcowego i zaciągnięcia hamulca ręcznego, przednie siedzenia o zmienionym kształcie, tapicerkę siedzeń z welutyny (materiału przypominającego welur), bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa oraz blokadę otwartej pokrywy bagażnika;
Komfort (K), najbogatszy wariant, oprócz wyposażenia wersji Lux posiadał wykonane z tworzywa sztucznego zderzaki typu P-4 (które spowodowały wzrost długości nadwozia do 3129 mm), gumowe listwy ochronne po bokach nadwozia, lusterko zewnętrzne kierowcy, tapicerkę z tkaniny igłowej, półkę pod deską rozdzielczą, miękką poliuretanową obręcz kierownicy, kubełkowe siedzenia z przodu z blokadą pochylenia i pasy bezpieczeństwa ze zwijaczem.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Hałda kopalni PGG jest jedną z największych w Europie. Właśnie "zagrała" w filmie (wideo)
7082Beboki opanowały Katowice. Najnowszy bawi się klockami na schodach przy .KTW (foto)
5130"Klienci sami się nie znajdą". Profesjonalnie o bieżących trendach na rynku nieruchomości
105020 rowerów trekkingowych dla sosnowiczan. Zakończyła się 7. edycja tradycyjnej loterii
832W Częstochowie połączą siły damsko-męskie. Arche zaprasza na Kongres Liderek Regionu
795Hałda kopalni PGG jest jedną z największych w Europie. Właśnie "zagrała" w filmie (wideo)
+5 / -0Nadciąga wielkie wydarzenie na biznesowej mapie Gliwic. Przed nami XXIX Gala RIPH
+4 / -0Marża i narzut - co je różni, jak je wyliczyć? I dlaczego to takie ważne? Wyjaśnia ekomonista
+2 / -0"Klienci sami się nie znajdą". Profesjonalnie o bieżących trendach na rynku nieruchomości
+2 / -0MCK w Katowicach zaprasza na Śląskie Targi Nieruchomości & Budowa Domu
+1 / -0Hałda kopalni PGG jest jedną z największych w Europie. Właśnie "zagrała" w filmie (wideo)
0Kupujesz węgiel? Rób to u kwalifikowanego dostawcy Tomex
0XXI Samorządowe Forum Kapitału i Finansów w Katowicach już w październiku
0Największy branżowy event w tej części Polski. Bielsko-Biała zaprasza na Targi Budownictwa
0W Częstochowie połączą siły damsko-męskie. Arche zaprasza na Kongres Liderek Regionu
0