Kariera

Marka osobista przedsiębiorcy - dlaczego warto ją budować?

2018-06-12, Autor: Agnieszka Plencler

Po co Ci marka osobista? Żeby ludzie chcieli robić z Tobą biznes zanim poznają Cię osobiście (Piotr Grządziel).

Reklama

Zacznijmy od początku…
Marka osobista (personal branding) to temat niezwykle aktualny i nadal jeszcze świeży w Polsce, chociaż już w 1997 roku, w magazynie "Fast Company" ukazał się artykuł Toma Petersa pt. "The Brand Called You". Autor zwrócił uwagę na fakt, że branding nie dotyczy tylko firm/marek, ale też indywidualnych osób. Stwierdził, że każdy z nas jest dyrektorem generalnym firmy Ja sp. z o.o i to zobowiązuje nas do rozwoju, inwestycji w swoją karierę zawodową, by zwiększać swoje szanse na bardzo konkurencyjnym rynku. Nie definiuje nas stanowisko, rola jaką pełnimy w danej firmie - to nigdy nie jest nam dane raz na zawsze. Przecież ludzi wykształconych i z doświadczeniem jest wielu, zatem dlaczego ktoś ma akurat z nami współpracować?


Jak Cię widzą...
Ważną cechą marki osobistej jest fakt, że ona nie jest o tym co my o sobie myślimy, ale to co myślą o nas inni (na ile udało nam się zbudować i przekazać nasze wartości). Jak powiedział Jeff Bezos - marka osobista to jest to, co mówią o Tobie inni, gdy nie ma Cię w pokoju.

Budowanie marki osobistej to zdecydowanie więcej niż budowanie pozytywnego wizerunku. To proces, w którym szukamy naszej głównej motywacji życiowej, wyróżniającej nas cechy i w połączeniu z naszym doświadczeniem zawodowym/wiedzą przekładamy na strategię promowania siebie w sieci. To powód do autorefleksji i precyzji w wyznaczaniu kolejnych celów. Profesjonalnie zbudowana marka osobista jest spójna, wiarygodna i unikalna.

Nadal część przedsiębiorców twierdzi, że prowadzą swój biznes i ich ten temat nie dotyczy. Błąd! W sieci zapewne pojawiają się treści na nasz temat - czy tego chcemy czy nie. Pytanie jest inne: czy chcemy świadomie budować swój wizerunek i mieć wpływ na treści w internecie czy pozwalamy, aby informacje o nas żyły swoim życiem? Mamy szansę zagospodarować zjawisko bilokacji, czyli naszej obecności w tym samym czasie w różnych miejscach. Jesteśmy na spotkaniu, ale ktoś w tym samym czasie może sprawdzać naszą stronę internetową, czytać wywiad z nami, przeglądać nasz profil lub oglądać treści zamieszczone na YouTube.

Dlaczego warto?
Warto działać w tym zakresie nie tylko z powodu budowania swojego wizerunku biznesowego, ale także z powodu budowania pozytywnego wizerunku naszej firmy. Osoba jest zawsze bardziej wiarygodna niż firma- biznes tworzą ludzie. Zauważalne i wiarygodne osoby działają na korzyść firm, w których pracują.
Jakie elementy ekspresji budują markę osobistą?
- jasne i motywujące motto,
- odpowiednie treści wideo,
- wizerunek spójny z marką,
- mocny wpływ w mediach społecznościowych,
- wystąpienia publiczne,
- atrakcyjne treści w Google.

Wiedza jest na wyciągniecie ręki
Jest wiele wartościowych źródeł dostarczających twardych danych na temat przełożenia marki osobistej na wyniki biznesowe.
Z badań wynika, że - jeśli lider opracuje własną wizję zawodową, prawdopodobieństwo otrzymania oferty współpracy rośnie 0 19% razy. Niemal połowa (45%) badanych liderów na świecie zaznaczyła, że posiada koncepcję, w jaki sposób będzie rozwijać się w przyszłości w danej organizacji lub w określonej dziedzinie. Można zauważyć, że nie zawsze wizja ta jest właściwie odzwierciedlona w treści na profilu platformy społecznościowej (,,Przywództwo w erze cyfrowej" P. Korzyński, str. 139).

Instytut badawczy Hinge w 2014 roku opublikował raport na temat widocznego eksperta. Wyróżnił 5 poziomów dochodzenia do międzynarodowej rozpoznawalności w danej dziedzinie. Cel jest bliżej niż czasami nam się wydaje - widzialny ekspert już na poziomie pierwszym otrzymuje wysokie stawki, zaczynając od ponad 200% więcej.
Budowanie marki osobistej to warunek efektywnego funkcjonowania w świecie: tak, aby mieć satysfakcję i oczekiwane wynagrodzenie finansowe.

Źródło:
https://hingemarketing.com/library/article/the-visible-expert

Agnieszka Plencler
Życiowe motto: Jakość jest najważniejsza. Dzięki niej i dla niej wyzwalam pozytywne doładowanie.
Partner w Top Personal Branding. Psycholog z doświadczeniem po stronie marketingu, uważny słuchacz.
http://www.toppersonalbranding.com

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm