Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje wybudować kilka linii kolei jednoszynowej, która połączyłaby m.in. Gliwice z Tychami. Aby ułatwić powstawanie tego typu rozwiązań, Ministerstwo Infrastruktury planuje przygotować regulacje, które pozwolą rozwijać transport zbiorowy oparty na kolei jednoszynowej lub urządzeniach na poduszkach powietrznych albo magnetycznych – donosi serwis Prawo.pl.
- To potrzebne regulacje, bo tego typu rozwiązania transportowe ma coraz więcej miast w świecie. Monorail, czyli urządzenia transportowe poruszające się po jednej szynie są rozwiązaniami tańszymi niż budowa metra, ale droższymi niż budowa tradycyjnej infrastruktury kolejowej lub tramwajowej. Monorail sprawdza się szczególnie w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich – powiedział cytowany przez Prawo.pl Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego.
Kolej jednoszynowa staje się coraz bardziej popularna na świecie. Obecnie eksploatowanych jest około 56 takich linii (m.in. w Niemczech, Włoszech, Anglii, Stanach Zjednoczonych czy Australii). Prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.
Jak donosi Prawo.pl, tego typu rozwiązania planuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 samorządów regionu. Jednym z złożeń koncepcji Kolei Metropolitalnej jest budowa właśnie kolei monorail. Pierwsza z nich miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Druga – Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami i Sosnowcem.
W noweli ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym Ministerstwo Infrastruktury chce dodać przepisy dotyczące takich rozwiązań, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie liniowo-terenowym.
- Ponieważ tego typu technologie są w Polsce niestosowane i nieznane, chcemy stworzyć warunki dla tych, którzy zechcą je zastosować, a takie sygnały od samorządu były przekazywane, że rozważają możliwość realizacji transportu zbiorowego przy pomocy tego typu technologii - uzasadnia na łamach serwisu Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Aktualnie na zlecenie Metropolii trwa opracowywanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Prace ruszyły w sierpniu 2020 i potrwają cztery lata. Monorail jest jednym z elementów siatki połączeń jednego z czterech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dodajmy – elementem wariantu rozszerzonego. Przy czym dotąd GZM mówił o linii łączącej Śląsk i Zagłębie z lotniskiem. Połączenie Gliwice - Tychy przez Rudę Śląską i Mikołów stanowi nowość.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
731Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
576Katowice, Gliwice i Bielsko-Biała wygrywają w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego
567Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
542Black Friday: jak nie dać się omamić? Naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach podpowiadają
509Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Kolosalna strata JSW w trzecim kwartale. Spółka straciła przez „składkę solidarnościową”
+2 / -0Ważą się losy Rafako. Przyszłość spółki z Raciborza wciąż pod znakiem zapytania
+2 / -0Zmiany w zakazie handlu w niedziele. Wigilijny projekt PiS do kosza
0Wyrównania 500+ do 800 zł? ZUS ostrzega: to fake news!
0Dzieje się w sprawie Rafako. Zarząd przedstawia strategię, związkowcy piszą do wierzycieli
0Kolejna gastronomiczna perła znika z mapy Śląska. Piekarnia Bąk działała prawie 80 lat
0Redmi Note 12 - poznaj jeden z najlepszych smartfonów w swojej kategorii
0