Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje wybudować kilka linii kolei jednoszynowej, która połączyłaby m.in. Gliwice z Tychami. Aby ułatwić powstawanie tego typu rozwiązań, Ministerstwo Infrastruktury planuje przygotować regulacje, które pozwolą rozwijać transport zbiorowy oparty na kolei jednoszynowej lub urządzeniach na poduszkach powietrznych albo magnetycznych – donosi serwis Prawo.pl.
- To potrzebne regulacje, bo tego typu rozwiązania transportowe ma coraz więcej miast w świecie. Monorail, czyli urządzenia transportowe poruszające się po jednej szynie są rozwiązaniami tańszymi niż budowa metra, ale droższymi niż budowa tradycyjnej infrastruktury kolejowej lub tramwajowej. Monorail sprawdza się szczególnie w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich – powiedział cytowany przez Prawo.pl Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego.
Kolej jednoszynowa staje się coraz bardziej popularna na świecie. Obecnie eksploatowanych jest około 56 takich linii (m.in. w Niemczech, Włoszech, Anglii, Stanach Zjednoczonych czy Australii). Prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.
Jak donosi Prawo.pl, tego typu rozwiązania planuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 samorządów regionu. Jednym z złożeń koncepcji Kolei Metropolitalnej jest budowa właśnie kolei monorail. Pierwsza z nich miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Druga – Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami i Sosnowcem.
W noweli ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym Ministerstwo Infrastruktury chce dodać przepisy dotyczące takich rozwiązań, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie liniowo-terenowym.
- Ponieważ tego typu technologie są w Polsce niestosowane i nieznane, chcemy stworzyć warunki dla tych, którzy zechcą je zastosować, a takie sygnały od samorządu były przekazywane, że rozważają możliwość realizacji transportu zbiorowego przy pomocy tego typu technologii - uzasadnia na łamach serwisu Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Aktualnie na zlecenie Metropolii trwa opracowywanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Prace ruszyły w sierpniu 2020 i potrwają cztery lata. Monorail jest jednym z elementów siatki połączeń jednego z czterech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dodajmy – elementem wariantu rozszerzonego. Przy czym dotąd GZM mówił o linii łączącej Śląsk i Zagłębie z lotniskiem. Połączenie Gliwice - Tychy przez Rudę Śląską i Mikołów stanowi nowość.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Górnik Zabrze sprzedany w biegu? "Transakcja musi być przejrzysta"
2153Trwa wielki protest rolników i myśliwych w Katowicach. Sprawdź mapę utrudnień
958Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
542Górnicy z PGG innowacyjną techniką wyremontowali 40-letni zbiornik na urobek
477E-petrol: na stacjach paliw znów drogo. Tyle zapłacimy za benzynę w przedświątecznym tygodniu
465Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -1Wielki triumf po 28 latach! RAŚ wygrał batalię o prawo Ślązaków do zrzeszania się
+3 / -1Długi weekend w Tatrach? Wraca połączenie Kolei Śląskich z Katowic do Zakopanego
+2 / -0Podwyżka VAT na żywność: jakie będą konsekwencje dla konsumentów i gospodarki?
+2 / -0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
+1 / -0Zbrodnia vatowska na 50 około mln zł. KAS zatrzymała 7 osób, w tym ze śląskiego
0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
0Spadająca inflacja napędzi świąteczną sprzedaż. Blisko co czwarty Polak zrobi droższe zakupy
0Polacy mają sposób na tańsze święta. Liczą na sprawdzony "patent" z promocjami
0Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu posła ze Śląska
0