Czy Katowice, Sosnowiec i inne miasta woj. śląskiego połączy z lotniskiem w Pyrzowicach naziemne metro? Bombardier, kanadyjski koncern produkujący samoloty czy pociągi podpowiada, że to najlepsze rozwiązanie dla stale rosnącej metropolii, zarazem jednego z najbardziej zanieczyszczonych rejonów w Europie.
Przedstawiciele Bombardiera przedstawili wizję budowy kolei typu monorail dziś w Gliwicach, przy okazji otwarcia na Politechnice Śląskiej nowoczesnego laboratorium.
Firma od lat współpracuje ze śląską uczelnią, a laboratorium ma tę współpracę jeszcze pogłębić.
Punkt widzenia Bombardiera jest następujący - Śląsk należy do najbardziej zanieczyszczonych rejonów w Europie. Ciągle jako aglomeracja rośnie, a w przyszłości 70 procent ludności będzie żyło w dużych miastach. To wyzwanie dla miast, bo trzeba zapewnić środki transportu.
- Mamy wykorzystane drogi, torowiska, budynki. Na Śląsku dodatkowym problemem są szkody górnicze i pozostałości kopalni, więc budowa metra nie wchodzi w rachubę.
Propozycją Bombardiera jest metro naziemne na estakadzie. Spełnia wymogi ekologii, jest ciche, bo porusza się na gumowych kołach, przewiezie porównywalną ilość pasażerów do metra. Nie wymaga długiego czasu budowy, nie nastręcza tym samym problemów mieszkańcom, nie powoduje kolizji z istniejącym transportem autobusowym i tramwajowym. To nasza propozycja dla rosnącego miasta, która może stać się wizerunkiem metropolii śląskiej – wyjaśnia Sławomir Nalewajka, prezes firmy Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o.
Wizję popartą efektowną animacją z uwagą obejrzał Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii:
– Transport to jeden z kluczowych elementów, które należy poprawić i wznieść na wyższy poziom, dlatego przy współpracy z naukowcami z Politechniki Śląskiej, na nasze zlecenie, powstała koncepcja kolei metropolitalnej, która ma za zadania pokazanie możliwości naszego regionu i wskazanie nowoczesnych technologii, będących wyróżnikiem Metropolii. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia opisu przedmiotu zamówienia do zlecenia studium wykonalności nowego projektu. Jednym z jego wariantów jest budowa metra naziemnego lub kolei typu monorail - mówi.
Podobne rozwiązania, jak przedstawione w Gliwicach Bombardier już zrealizował w Dubaju, Newark, Sao Paulo, czy Las Vegas. Zobaczcie propozycję, jaką dla woj. śląskiego ma producent samolotów, pociągów czy wagonów z Kanady:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Falon, król punka ze Śląska: buntuję się, więc jestem (foto, wideo)
7758Jaworzno oferuje mieszkańcom rowery elektryczne na wynajem długoterminowy. Innowacja w kraju
2808Królowa biznesu - sprzedaż - zaprasza do Bielskiego Centrum Kultury już 17 maja!
106715 000 osób zapisanych jak dotąd na Poland Business Run 2023. Wśród beneficjentów osoby ze Śląska
959IV Raciborski Festiwal Gamingowy już od piątku
579Falon, król punka ze Śląska: buntuję się, więc jestem (foto, wideo)
+42 / -1Jaworzno oferuje mieszkańcom rowery elektryczne na wynajem długoterminowy. Innowacja w kraju
+6 / -3IV Raciborski Festiwal Gamingowy już od piątku
+2 / -1Królowa biznesu - sprzedaż - zaprasza do Bielskiego Centrum Kultury już 17 maja!
+1 / -0Jaworzno oferuje mieszkańcom rowery elektryczne na wynajem długoterminowy. Innowacja w kraju
2Falon, król punka ze Śląska: buntuję się, więc jestem (foto, wideo)
1IV Raciborski Festiwal Gamingowy już od piątku
015 000 osób zapisanych jak dotąd na Poland Business Run 2023. Wśród beneficjentów osoby ze Śląska
0Królowa biznesu - sprzedaż - zaprasza do Bielskiego Centrum Kultury już 17 maja!
0
~ALeksander Duda 2019-11-19
21:51:40
Jako stary absolwent Politechniki Śląskiej (Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki) bardzo interesuję się jej losami.
Cieszy mnie, że ostatnio jest głośno o mojej uczelni. Wiem, że dojazd do lotniska w Pyrzowicach jest piętą achillesową naszej komunikacji. Może to metro naziemne będzie rozwiązaniem problemu?
~Łukasz Kuc 2019-11-20
10:43:59
Pomysł warty przemyślenia, jednak bardzo nie podoba mi się trasa tej kolei przez ulicę 3 maja w Katowicach. Wiem że to dopiero koncepcja, jednak trzeba pomyśleć o mniej inwazyjnej drodze.