PKN Orlen i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zadeklarowały ścisłą współpracę na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Podczas konferencji Impact mobility rEVoloution, która odbyła się w Katowicach, podpisano list intencyjny w tym zakresie. Inicjatywa umożliwi realizację projektów wykorzystujących wodór w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo.
Pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu może być stosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie w transporcie publicznym.
– Zgodnie z naszą strategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tym ekologicznych technologii.
Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce
– mówił Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.
Podpisany list intencyjny zakłada wymianę informacji, a także działania związane z przygotowaniem do realizacji projektów dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru. Ponadto wspólnie podejmowane mają być prace na rzecz maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, opartego o zasilanie wodorowe, w transporcie publicznym w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego. Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii
– podkreślał Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Charakteryzuje je krótki czas ładowania, znacznie większy zasięg oraz brak konieczności utylizacji lub recyklingu zużytych baterii. Co istotne, wodór można też w prosty sposób magazynować i przewozić. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji
– dodał Józef Węgrecki, członek Zarządu PKN Orlends. Operacyjnych.
PKN Orlenpodjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędu samochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze GZM. Instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.
Dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem PKN Orlenposiada już na niemieckich stacjach paliw. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach. UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
8923,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
479Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
422OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
415Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
414Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+5 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0Skarbówka rzadziej kontroluje, ale skuteczności nie traci (raport)
04,5 roku więzienia oraz 140 tys. zł grzywny dla byłego posła Grzegorza J.? Oskarżony prosi o uniewinnienie
0