Jest szansa, że na śląskie ulice wyjedzie 25 nowoczesnych elektrycznych autobusów. O ich zakup starają się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i PKM Jastrzębie-Zdrój. Złożyły wnioski do programu Zielony Transport Publiczny. Ministerstwo Klimatu i Środowiska właśnie podało właśnie wyniki naboru. Ogółem 33 miasta, czy organizatorzy transportu chcą kupić 431 pojazdów, w tym autobusów wodorowych, co jest nowością.
Aplikacje złożyły miasta z 14 województw, 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne.
- We wnioskach mamy deklarację zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów, ale złożone aplikacje wskazują też na gotowość nabycia ok. 100 autobusów wodorowych, co powinno dać impuls do wodoryzacji transportu publicznego, ale również do budowy kompetencji polskiego przemysłu w zakresie produkcji autobusów wodorowych, jak również technologii produkcji, transportu, magazynowania i tankowania wodoru - zgodnie z celami strategii wodorowej - ocenia wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Autobusy wodorowe chce zakupić m.in. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
- Wnioskujemy o 20 autobusów na ogniwa wodorowe. Będą to tak naprawdę autobusy elektryczne, ale napędzane właśnie ogniwami wodorowymi – mówi Kamila Rożnowska z GZM.
Dodajmy, że drugim wnioskodawcą z woj. śląskiego jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju, które wnioskuje o 5 autobusów elektrycznych.
Realizacja wniosków przewiduje również budowę ok. 180 stacji ładowania autobusów oraz 2 stacji tankowania wodoru, a także przeszkolenie ok. 970 osób w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych, wpływając tym samym na poprawę infrastruktury i zwiększenie kompetencji w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego.
Nabór wniosków w programie "Zielony transport publiczny" rozpoczął się 4 stycznia i został zamknięty 18 stycznia 2021 r. zgodnie z regulaminem, czyli po wyczerpaniu przewidzianej alokacji na dotacje w łącznej wysokości 1,1 mld zł. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki. Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.
W ramach naboru wpłynęło 45 wniosków, w tym 34 aplikacje o dotacje i dodatkowo 11 o pożyczkę. O tym, które miasta dostaną wsparcie na elektryfikację, zdecyduje poprawność i jakość przygotowanych wniosków, które podlegają obecnie ocenie pod względem zgodności z celami i zasadami programu. Pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w II kwartale 2021 r.
- Przeprowadzony nabór w programie "Zielony Transport Publiczny" pozwoli zakupić 431 autobusów zeroemisyjnych, co podwoi liczbę obecnie zarejestrowanych autobusów elektrycznych (430 autobusów[1]). Wsparcie to przyczyni się do wzmocnienia produkcji przemysłowej w Polsce w czasie wychodzenia z kryzysu po pandemii COVID-19 - mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
- Cieszy nas zainteresowanie średnich i mniejszych miast oraz to, że 20 miast po raz pierwszy kupi autobusy elektryczne i wodorowe. To pokazuje, że nasza strategia elektryfikacji transportu jest dobrze przyjęta przez samorządy – dodaje.
- Dotychczas, dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW (Gepard, Kangur), samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym - jak już wspominano - 430 jest już zarejestrowanych. O kolejne 431 aplikują wnioskodawcy pierwszej fazy "Zielonego Transportu Publicznego". Jednak wyzwanie elektryfikacji miejskiego transportu publicznego jest ogromne, gdyż w polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów, a ich średni przebieg to ponad 75 tys. km - powiedział prezes NFOŚiGW prof. Maciej Chorowski.
Oddanych głosów: 663
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Event Upgrade Your Business vol. 62: Influencer vs Agencja
550Śląskie miasto zamieni się w Hogwart! To będą urodziny w stylu Harrego Pottera!
367Smogowe płuca stanęły na żorskim rynku. Gdzie jeszcze w Śląskiem sprawdzą stan powietrza?
363Business Boost No. 4 – Śniadanie dla Przedsiębiorców. Zaprasza Bielsko-Biała
359Raportowanie ESG – dlaczego mnie dotyczy i jak mam się przygotować? OIPH w Tychach zaprasza na konferencję
315PGG. Gliwicka kopalnia Sośnica "bohaterką" holenderskiego dokumentu o górnictwie
+2 / -0Kongres HR 2025: HR jako strategiczny partner: budowanie bezpiecznego, efektywnego i przyszłościowego środowiska pracy
+1 / -0Cyberbezpieczeństwo i AI dla samorządu, administracji i biznesu - co nas czeka w 2025 roku?
+1 / -0Raportowanie ESG – dlaczego mnie dotyczy i jak mam się przygotować? OIPH w Tychach zaprasza na konferencję
+1 / -1Kongres HR 2025: HR jako strategiczny partner: budowanie bezpiecznego, efektywnego i przyszłościowego środowiska pracy
0Śląskie miasto zamieni się w Hogwart! To będą urodziny w stylu Harrego Pottera!
0Raportowanie ESG – dlaczego mnie dotyczy i jak mam się przygotować? OIPH w Tychach zaprasza na konferencję
0Business Boost No. 4 – Śniadanie dla Przedsiębiorców. Zaprasza Bielsko-Biała
0Smogowe płuca stanęły na żorskim rynku. Gdzie jeszcze w Śląskiem sprawdzą stan powietrza?
0