Polecamy na Śląsku

Metropolia i Jastrzębie-Zdrój chcą kupić 25 autobusów elektrycznych

2021-01-29, Autor: tora

Jest szansa, że na śląskie ulice wyjedzie 25 nowoczesnych elektrycznych autobusów. O ich zakup starają się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i PKM Jastrzębie-Zdrój. Złożyły wnioski do programu Zielony Transport Publiczny. Ministerstwo Klimatu i Środowiska właśnie podało właśnie wyniki naboru. Ogółem 33 miasta, czy organizatorzy transportu chcą kupić 431 pojazdów, w tym autobusów wodorowych, co jest nowością.

Reklama

Aplikacje złożyły miasta z 14 województw, 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne.

- We wnioskach mamy deklarację zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów, ale złożone aplikacje wskazują też na gotowość nabycia ok. 100 autobusów wodorowych, co powinno dać impuls do wodoryzacji transportu publicznego, ale również do budowy kompetencji polskiego przemysłu w zakresie produkcji autobusów wodorowych, jak również technologii produkcji, transportu, magazynowania i tankowania wodoru - zgodnie z celami strategii wodorowej - ocenia wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.

Metropolia stawia na autobusy wodorowe

Autobusy wodorowe chce zakupić m.in. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

- Wnioskujemy o 20 autobusów na ogniwa wodorowe. Będą to tak naprawdę autobusy elektryczne, ale napędzane właśnie ogniwami wodorowymi – mówi Kamila Rożnowska z GZM.

Dodajmy, że drugim wnioskodawcą z woj. śląskiego jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju, które wnioskuje o 5 autobusów elektrycznych.

Realizacja wniosków przewiduje również budowę ok. 180 stacji ładowania autobusów oraz 2 stacji tankowania wodoru, a także przeszkolenie ok. 970 osób w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych, wpływając tym samym na poprawę infrastruktury i zwiększenie kompetencji w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego.

1,1 mld na autobusy elektryczne

Nabór wniosków w programie "Zielony transport publiczny" rozpoczął się 4 stycznia i został zamknięty 18 stycznia 2021 r. zgodnie z regulaminem, czyli po wyczerpaniu przewidzianej alokacji na dotacje w łącznej wysokości 1,1 mld zł. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki. Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

W ramach naboru wpłynęło 45 wniosków, w tym 34 aplikacje o dotacje i dodatkowo 11 o pożyczkę. O tym, które miasta dostaną wsparcie na elektryfikację, zdecyduje poprawność i jakość przygotowanych wniosków, które podlegają obecnie ocenie pod względem zgodności z celami i zasadami programu. Pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w II kwartale 2021 r.

- Przeprowadzony nabór w programie "Zielony Transport Publiczny" pozwoli zakupić 431 autobusów zeroemisyjnych, co podwoi liczbę obecnie zarejestrowanych autobusów elektrycznych (430 autobusów[1]). Wsparcie to przyczyni się do wzmocnienia produkcji przemysłowej w Polsce w czasie wychodzenia z kryzysu po pandemii COVID-19 - mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

- Cieszy nas zainteresowanie średnich i mniejszych miast oraz to, że 20 miast po raz pierwszy kupi autobusy elektryczne i wodorowe. To pokazuje, że nasza strategia elektryfikacji transportu jest dobrze przyjęta przez samorządy – dodaje.

- Dotychczas, dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW (Gepard, Kangur), samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym - jak już wspominano - 430 jest już zarejestrowanych. O kolejne 431 aplikują wnioskodawcy pierwszej fazy "Zielonego Transportu Publicznego". Jednak wyzwanie elektryfikacji miejskiego transportu publicznego jest ogromne, gdyż w polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów, a ich średni przebieg to ponad 75 tys. km - powiedział prezes NFOŚiGW prof. Maciej Chorowski. 

Co sądzisz o uruchomieniu amazon.pl?







Oddanych głosów: 650

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Wziąłbyś L4 na wypalenie zawodowe?






Oddanych głosów: 631