Wypożyczasz rower miejski w jednej gminie i możesz go oddać w innej. Do tej pory nie było to zgodne z regulaminem, ale wkrótce może się to zmienić za sprawą umowy zawartej przez Metropolię z firmą Nextbike.
We wtorek (12 marca) Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę z firmą Nextbike, dzięki której wypożyczalnie rowerów będą mogły działać „ponadlokalnie”.
Gminy, które zechcą w ten sposób rozszerzyć funkcjonalność swoich systemów, nie poniosą w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów. Koszt relokacji rowerów pokryje bowiem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Katowice, Sosnowiec, Tychy, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Siemianowice Śląskie – w tych miastach Metropolii od nadchodzącego sezonu mają zostać uruchomione miejskie wypożyczalnie rowerów. – Do tej pory regulaminy wypożyczalni rowerów miejskich nie pozwalały, aby pojazd wypożyczony ze stacji w jednym mieście, można było zwrócić na stacji w innym, na przykład sąsiednim mieście – tłumaczy Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.
– Umowa, którą zawarliśmy z firmą Nextbike, pozwoli relokować pojazdy pomiędzy różnymi miastami. Co ważne, gminy nie poniosą w związku z tym dodatkowych wydatków, ponieważ to Metropolia pokryje koszty przemieszczenia każdego roweru między miastami – dodaje.
Osoby korzystające z wypożyczalni muszą natomiast pamiętać, że możliwość relokacji będzie dotyczyć wyłącznie rowerów standardowych. To znaczy, że rowery typu tandem, dziecięcy, familijny albo cargo dalej będzie można wypożyczać i oddawać wyłącznie w obrębie jednej gminy. Wynika to z faktu, że oferta dotycząca typów rowerów w poszczególnych wypożyczalniach nie jest jednolita.
Metropolia, poprzez współpracę z firmą Nextbike, umożliwia gminom wprowadzenie możliwości relokowania rowerów, ale to miasta zdecydują o rozszerzeniu swoich systemów o tę funkcjonalność. Chodzi o zmianę zapisów w umowach i regulaminach poszczególnych wypożyczalni w taki sposób, aby relokowanie było formalnie możliwe.
– Mamy nadzieję, że miasta szybko i sprawnie dokonają tego typu zmian, aby zintegrowane systemy rowerów miejskich mogły zostać uruchomione już od 1 kwietnia – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.
– Przy tej okazji niejako ujednolicony zostanie także czas trwania sezonu rowerowego, który w miastach Metropolii, gdzie zintegrowane zostaną wypożyczalnie rowerów miejskich, będzie trwał tak samo długo – dodaje.
Umożliwienie relokowania rowerów miejskich to kolejne działanie Metropolii związane z rozwojem infrastruktury i popularyzacją rowerów, jako równorzędnego środka transportu.
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Metropolia przedstawiła opracowanie dotyczące ujednolicenia standardów kształtowania infrastruktury rowerowej w gminach GZM. Liczące 140 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Metropolia rekomenduje, aby dokument ten został przyjęty przez gminy w formie zarządzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie danej gminy.
Przypomnjmy, że Metropolia jeszcze w tym roku planuje zakupić i przekazać 230 rowerów elektrycznych, które trafią do urzędników, policjantów i strażników miejskich na obszarze GZM. Ten projekt akurat wzbudza kontrowersje biorąc pod uwagę fakt, że jego koszt wyniesie około dwóch milionów zł. Pisaliśmy o tym tutaj.
Może zainteresuje Was też inny, dość śmiały projekt Metropolii? Mowa o Kolei Metropolitalnej: >>>Nowe tory, nowoczesne pociągi - rewolucyjna koncepcja<<<
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
653Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
633Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
553Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
543Katowice wycofują się z planów budowy jadłodajni w Załężu. Miasto zapowiada nowy model pomocy społecznej
438Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+15 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0Nowe pomosty, siłownia, więcej zieleni Katowice zainwestują 285 tys. zł w modernizację terenów przy stawie Maroko
0
~Rybniczanka 2019-03-13
12:30:31
Dobra idea!!