Wiadomości

Metropolia podpisała z PKP PLK list intencyjny o budowie Kolei Metropolitalnej

2019-06-20, Autor: tora

List intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju transportu kolejowego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podpisali Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM oraz zarząd PKP PLK. To kolejny ważny krok w kierunku budowy Kolei Metropolitalnej.

18 czerwca podczas Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM poinformował o wyrażeniu zgody przez zarząd PKP PLK na podpisanie listu intencyjnego o współpracy na rzecz rozwoju transportu kolejowego w Metropolii.

Reklama

Zgromadzenie wyraziło również zgodę, by w Wieloletniej Prognozie Finansowej zapisać 26 mln zł dotacji dla Dąbrowy Górniczej na realizację inwestycji w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg. To kolejny bardzo ważny krok w kierunku budowy Kolei Metropolitalnej.

Deklarowana współpraca z PKP PLK ma przyczynić się do powstania i rozwoju wypracowanej na początku tego roku przez Metropolię GZM koncepcji Kolei Metropolitalnej. 

W myśl listu intencyjnego Metropolia GZM zleci opracowanie studium wykonalności na potrzeby utworzenia Kolei Metropolitalnej. W pracach nad przygotowaniem tego dokumentu ma uczestniczyć PKP PLK SA.

Planowane Studium ma uwzględniać inwestycje na odcinkach:
- Pyskowice-Gliwice-Chorzów Batory-Katowice-Mysłowice,
- Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Katowice-Tychy,
- Chorzów Batory-Bytom -Tarnowskie Góry,
- Katowice Ligota-Mikołów-Łaziska Górne.

- List intencyjny wymienia wszystkie inwestycje, które są realizowane lub planowane do realizacji na naszym terenie. Przede wszystkim określa, że oś główna Kolei Metropolitalnej jest zasadna i PKP PLK w pełni popiera nasze działania - mówi Grzegorz Kwitek.

Metropolia deklaruje także wolę dofinansowania przyszłych inwestycji. Ma ono dotyczyć zarówno opracowania dokumentacji jak i realizacji robót budowlanych. Ponadto zamierza uczestniczyć w rozmowach PKP PLK z gminami, w szczególności w zakresie zabezpieczenia potrzeb terenowych pod planowane przedsięwzięcia.

Cztery warianty Kolei Metropolitalnej

Przypomnijmy, że w styczniu 2019 roku Metropolia GZM zakończyła prace nad Koncepcją Kolei Metropolitalnej. Dokument odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Koncepcja zawiera cztery warianty rozwoju kolei – od podstawowego do najbardziej rozbudowanego, którego koszt został oszacowany na ponad 16 mld zł. Realizacja całego projektu jest przewidziana na co najmniej 10 lat.

List intencyjny dotyczy realizacji wariantu I, którego realizacja może wynieść ponad 8 mld. zł.

Zgromadzenie GZM podjęło uchwałę o zapisaniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 26 mln zł pomocy finansowej Dąbrowie Górniczej na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Pieniądze mają zostać przeznaczone na realizację inwestycji w części kolejowej w latach 2020-2021. Ma ona służyć rozwojowi ruchu aglomeracyjnego.

Czy porozumienie Metropolii i PKP PLK oznacza, że o Kolei Metropolitalnej możemy myśleć realnie?

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.