Wiadomości

Metropolia stara się informować na swój temat

2018-06-13, Autor: AG, nettg

Poprzez m.in. ulotki, ale też zaangażowanie społeczności akademickich, władze funkcjonującej od początku tego roku, zrzeszającej 41 miast i gmin woj. śląskiego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, starają się upowszechnić wiedzę o jej istnieniu i działalności.

Reklama

GZM rozdystrybuowała pierwsze ulotki z informacjami na jej temat wśród organizacji seniorów; a na wydziale architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach studenci pokazali makiety prezentujące wycinki Metropolii oraz jej strukturę demograficzną. GZM rozwija też projekty mające bezpośrednio wpływać na komfort życia jej mieszkańców, m.in. specjalną ofertę związaną z dostarczaniem energii dla osób po 65. roku życia.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez 2,2 mln osób. Ma zajmować się przede wszystkim m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Choć już z początkiem funkcjonowania Metropolia scaliła taryfy dotychczasowych organizatorów komunikacji miejskiej na jej terenie, a także zdecydowała o rozdysponowaniu na wsparcie inwestycji słabszych samorządów 100 mln zł z Metropolitalnego Funduszu Solidarności, jej władze oraz m.in. przedstawiciele lokalnych środowisk naukowych zwracali uwagę na niską świadomość istnienia GZM w regionalnej społeczności.

W przyjętym w grudniu ub. roku tegorocznym budżecie Metropolii na jej promocję przewidziano 10,1 mln zł; dotąd GZM nie organizowała jednak dużych działań promocyjnych. Po 100 dniach działalności biuro prasowe urzędu metropolitalnego opublikowało zestawienie dotychczasowych osiągnięć tej organizacji oraz planów na przyszłość; Metropolia promowała się też wizualnie m.in. podczas majowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Ulotki zawierają dane obszarowe i statystyczne nt. GZM, kalendarium jej powstawania oraz informacje nt. ustawowych zadań. Wymieniono działania już zrealizowane w ramach „Komunikacyjnej rewolucji”, jak wspólne bilety jednorazowe i okresowe komunikacji miejskiej, bezpłatne przejazdy do 16. roku życia oraz – w dni smogowe – dla kierowców czy powołanie Zarządu Transportu Metropolitalnego, który docelowo ma przejąć całość komunikacji.
Związane z komunikacją działania w trakcie realizacji to uruchomienie połączeń autobusowych na lotnisko Katowice (ze wskazaniem, że stanie się to jesienią br.), wspólna taryfa z Kolejami Śląskimi czy rozbudowa i wzbogacenie o nowe funkcje systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. Wśród innych działań GZM na ulotkach wskazano Metropolitalny Fundusz Solidarności, przygotowywany system roweru metropolitalnego i zbiorowy zakup energii, a także planowane projekty związane z transportem bezemisyjnym i technologiami dronów.

Z kolei, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie Metropolii, w ramach zajęć "Struktura Miasta" ponad 40 studentów architektury Politechniki Śląskiej z Gliwic przygotowało projekt uwzględniający podstawowe informacje na temat GZM. Jego zwieńczeniem stały się zaprezentowane na gliwickiej uczelni trójwymiarowe makiety prezentujące m.in. centra ośrodków Metropolii i oddające graficznie jej strukturę demograficzną.

Władze Metropolii mają też nadzieję, że do zwiększenia świadomości jej działania przyczyni się wdrażany od początku 2019 r. projekt „Energia dla Seniora”. Ma on wyłonić sprzedawcę lub sprzedawców, którzy zaoferują korzystne, uczciwe i bezpieczne warunki sprzedaży energii elektrycznej i gazu oraz dodatkowe udogodnienia dla osób powyżej 65 lat z terenu Metropolii. Samorządy - członkowie GZM mają wziąć na siebie rozpropagowanie przedsięwzięcia wśród seniorów.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm