W 2018 roku z oferty Kolei Śląskich skorzystało prawie 17 milionów podróżnych. W porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza to wzrost liczby pasażerów o prawie 7,5 proc. Dodatkowo październik 2018 był najlepszym miesiącem w całej historii spółki.
Pod względem popularności pierwsze miejsce spośród linii obsługiwanych przez Koleje Śląskie niezmiennie zajmuje trasa Częstochowa – Katowice – Gliwice.
Wysoko plasują się również pociągi do Rybnika i Bielska-Białej, a w okresie atrakcyjnym turystycznie – do Wisły. Co istotne, o wyraźnym wzroście zainteresowania można mówić również w przypadku linii, które wcześniej cieszyły się mniejszą popularnością – jak np. połączenia z Cieszynem czy pociągi na linii Oświęcim - Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec, a także Lubliniec – Częstochowa.
– Bardzo dziękujemy naszym pasażerom za coraz większe zaufanie i zainteresowanie ofertą Kolei Śląskich. Ten wzrost oznacza, że nasze działania przynoszą pożądany skutek – a nie jest łatwo przekonać do komunikacji publicznej osoby, które kiedyś już się do niej zraziły lub odwrotnie, nigdy wcześniej nie rozważały jej jako potencjalnego środka transportu. Tego typu proces wymaga naprawdę długofalowych działań, jak miało to miejsce np. w przypadku relacji Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry. Kiedyś tą linią podróżowało wąskie grono pasażerów, obecnie, po zmianie cennika i dogęszczeniu siatki połączeń, mamy komplety pasażerów – mówi Wojciech Dinges, prezes zarządu Kolei Śląskich.
– Podobnie po remoncie dworca i linii do Cieszyna pasażerowie bardzo chętnie korzystają z połączeń kolejowych, zwłaszcza nowszymi pojazdami. O bardzo zwiększonej liczbie połączeń na obszarze Rybnika i Wodzisławia i tamtejszym wspólnym bilecie kolejowo-autobusowym też możemy mówić w kategoriach sukcesu. – dodaje.
– Spółka od dłuższego czasu ma stabilną sytuację finansową, przy niezmiennym od kilku lat poziomie dofinansowania przez województwo, spółka wspólnie z właścicielem wykonuje swoje podstawowe zadania, poprawia ofertę przewozową oraz realizuje ambitne plany inwestycyjne – mówi Renata Szczygieł, wiceprezes Zarządu Kolei Śląskich.
- Nasze działania w znacznej mierze udają się wskutek zaangażowania pracowników Spółki, za co serdecznie dziękujemy – dodaje.
Tak duży, prawie 7,5 procentowy wzrost liczby pasażerów Kolei Śląskich, nie jest wynikiem samego wzrostu pracy eksploatacyjnej, gdyż ta zwiększyła się w roku 2018 o ok. 3 proc. Reszta to rezultat propasażerskich działań przewoźnika. Dla porównania obecny rozkład jazdy na rok 2019 to kolejne prawie 7 proc. pociągokilometrów więcej w przypadku połączeń na Śląsku i ponad 50 proc. więcej, jeśli chodzi o połączenia w Małopolsce.
W 2018 wdrożone zostały także nowe rozwiązania w zakresie finansowania przewozów kolejowych – mowa tu o połączeniach uruchamianych przez Koleje Śląskie w relacji Wodzisław Śląski – Rybnik. Rozpoczęto także współpracę z innymi przewoźnikami w kierunku wdrażania wspólnego biletu oraz podpisano umowę z Metropolią, w wyniku której w 2019 wprowadzone zostaną wspólne bilety miesięczne. Z myślą o pasażerach spółka zakupiła również defibrylatory, które z końcem 2018 roku pojawiły się na pokładach pociągów Kolei Śląskich.
Liczne akcje promocyjne
W ramach starań o pozyskiwanie nowego klienta Koleje Śląskie wprowadzają akcje promocyjne, często dedykowane konkretnym grupom. Od dwóch lat przewoźnik stara się np. zachęcać studentów pierwszego roku, by w drodze pomiędzy uczelnią a miejscem zamieszkania wybrali pociąg. Kampania najwyraźniej przynosi swoje efekty, jeśli weźmiemy pod uwagę, że duża część studentów pozostaje korzystając z biletów miesięcznych w kolejnych miesiącach, zaś w październiku Koleje Śląskie przewiozły ok. 1,7 miliona osób, co stanowi najlepszy wynik w całej historii spółki.
W 2018 roku Koleje Śląskie szczególnie mocno przekonywały do przesiadki na transport kolejowy również kierowców – w ramach kampanii EKO Rok w każdą trzecią środę miesiąca mogli oni podróżować pociągami KŚ bezpłatnie, zamiast biletu okazując ważny dowód rejestracyjny. Łącznie z takiej propozycji skorzystało ponad 26 000 podróżnych. Podobne rozwiązania śląski przewoźnik oferuje również w dni o pogorszonej jakości powietrza oraz w ramach obchodów Europejskiego Dnia bez Samochodu.
W ramach EKO Roku pojawiły się także Rodzinne Niedziele. Tą akcją Koleje Śląskie chciały dotrzeć do rodzin, zachęcając je do aktywnego spędzania czasu i korzystania z atrakcji województwa śląskiego – oczywiście przy wykorzystaniu transportu kolejowego. W każdą pierwszą niehandlową niedzielę miesiąca rodzice mogli korzystać z pociągów KŚ bezpłatnie, bilet wystarczyło kupić jedynie dla dziecka. W tym przypadku zainteresowanie akcją również można mierzyć w tysiącach – łącznie skorzystało z niej prawie 25 000 osób.
– Warto zwrócić uwagę, że takie kampanie jako EKO Rok zmierzają nie tylko do promowania konkretnej oferty Kolei Śląskich, ale również do kształtowania pewnego rodzaju wzorców podróżniczych. Wierzymy, że grupa osób (w tym dzieci i młodzieży) korzystających na co dzień z innych form komunikacji mogła dzięki temu przekonać się „na własnej skórze”, że transport kolejowy bywa wygodnym, ekologicznym i ekonomicznym środkiem podróży – tłumaczy prezes Dinges. – Również na rozpoczynający się rok mamy przewidziane działania zmierzające do tego, by promować z jednej strony transport publiczny, a z drugiej wspólne spędzanie czasu i poznawanie walorów naszego regionu. Tym razem planujemy, by rok 2019 przebiegał w naszej spółce pod znakiem kultury – chcielibyśmy, by nasze pociągi były medium przybliżającym różnego rodzaju atrakcje kulturalne, z których czasami dosyć trudno skorzystać z racji odległości. Jednocześnie mamy nadzieję również wprowadzić różnego rodzaju niespodzianki z zakresu historii – pamiętamy o stuleciach Powstań Śląskich – literatury czy muzyki w przestrzeń naszych pociągów – zapowiada.
Inwestycje w zaplecze i tabor
Nie bez znaczenia na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego pozostają z pewnością również inwestycje w nowoczesny tabor. Koleje Śląskie wspólnie z Województwem Śląskim realizują w tym zakresie istotne zamówienie na nowe pojazdy, których producentem jest bydgoska Pesa. Obecnie w śląskich barwach kursuje już 14 nowych pojazdów z tej dostawy, wkrótce zjawi się na Śląsku pozostałe 7 pojazdów. Po zakończeniu tego kontraktu większość parku taborowego Kolei Śląskich będą stanowić nowoczesne pojazdy typu Elf, Flirt i Impuls.
>>>Zobacz myjkę pociągów Kolei Śląskich<<<
Rok 2018 był też czasem kilku istotnych zmian w zapleczu technicznym przewoźnika. Zbudowano przejezdną myjkę automatyczną, która znacząco zwiększyła możliwości Kolei Śląskich w zakresie zewnętrznego czyszczenia pojazdów. Działająca od października ub.r. myjka ma przepustowość minimum 10 pojazdów na dobę. Jesienią zbudowano również sztywną sieć przestawną, która znacząco zwiększa operacyjną przepustowość hali. To urządzenie jest drugą, a zarazem najnowocześniejszą tego typu konstrukcją w Polsce. Warto również dodać, że pod koniec pierwszego półrocza 2019 r. przewoźnik zostanie wyposażony w nowoczesny symulator kabiny maszynisty, gdyż treningi osób prowadzących pociągi w warunkach symulowanych utrudnień, przeszkód lub awarii wchodzą obligatoryjnie do kanonu działań zapewniających bezpieczeństwo na kolei.
Oddanych głosów: 164
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Górnik Zabrze sprzedany w biegu? "Transakcja musi być przejrzysta"
2177Trwa wielki protest rolników i myśliwych w Katowicach. Sprawdź mapę utrudnień
968Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
555Górnicy z PGG innowacyjną techniką wyremontowali 40-letni zbiornik na urobek
486E-petrol: na stacjach paliw znów drogo. Tyle zapłacimy za benzynę w przedświątecznym tygodniu
484Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -1Wielki triumf po 28 latach! RAŚ wygrał batalię o prawo Ślązaków do zrzeszania się
+3 / -1Długi weekend w Tatrach? Wraca połączenie Kolei Śląskich z Katowic do Zakopanego
+2 / -0Podwyżka VAT na żywność: jakie będą konsekwencje dla konsumentów i gospodarki?
+2 / -0Grzegorz J. był podsłuchiwany Pegasusem? Obrońcy podważają wiarygodność nagrań
+1 / -0Grzegorz J. był podsłuchiwany Pegasusem? Obrońcy podważają wiarygodność nagrań
0Zbrodnia vatowska na 50 około mln zł. KAS zatrzymała 7 osób, w tym ze śląskiego
0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
0Spadająca inflacja napędzi świąteczną sprzedaż. Blisko co czwarty Polak zrobi droższe zakupy
0Polacy mają sposób na tańsze święta. Liczą na sprawdzony "patent" z promocjami
0